Het enorme potentieel van het internet is helaas voor te veel ondernemers nog steeds onontgonnen terrein. Nochtans beschikt het wereldwijde web over tal van mogelijkheden om eenvoudig nieuwe klanten aan te trekken en een onderneming razendsnel te laten groeien.
Op welke manier kan het internet mij helpen nieuwe klanten aan te trekken?
De meest evidente - en vaak ook meest rendabele - manier is via de populaire zoekmachine Google. Als iemand op zoek is naar een specifiek product of een bepaalde dienst, zal hij immers quasi automatisch aan het googelen slaan. Daarom is het essentieel om als ondernemer jouw website zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te laten verschijnen. Professionele webdesignbureaus ontwikkelen daarvoor speciale Google geoptimaliseerde websites die dankzij vakkundige SEO-analyse een zeer hoge rangschikking in zoekmachines krijgen.
Daarnaast is het uiterst interessant om in Google kleine advertenties aan te kopen die getoond worden wanneer iemand op zoek is naar diensten of producten die u aanbiedt. Deze Google Ads maken gebruik van een pay-per-clicksysteem, waardoor je als adverteerder enkel en alleen moet betalen als er ook daadwerkelijk op je advertentie geklikt wordt. Succes verzekerd dus!
Kunnen sociale media zoals Facebook mij ook helpen?
Dat staat buiten kijf! Met zijn maar liefst twee miljard actieve gebruikers is Facebook nog steeds dé ideale plek om nieuwe klanten te genereren en je bedrijf te laten groeien. Of je nu een ambitieuze start-up uit de grond hebt gestampt die op zoek is naar naamsbekendheid of een doorwinterd bedrijf runt: Facebook kan letterlijk voor iedere onderneming een absolute meerwaarde betekenen.
Nochtans hoor je regelmatig ‘Facebook werkt niet voor mijn onderneming’. Onterecht?
Niet per se. Het is perfect mogelijk dat Facebook voor jouw onderneming op dit moment niet rendabel is, maar dat is dan eerder een teken dat je Facebook op een foutieve manier inzet. Zo volstaat het niet om even een Facebookpagina te maken voor je bedrijf en regelmatig een berichtje te posten. Daarmee bereik je amper 10% van je contacten. Als je Facebook écht wilt inzetten, maak je werk van Facebook-campagnes. Dat zijn zeer doelgerichte advertenties die enkel getoond worden aan mensen die potentieel interesse hebben in jouw diensten of producten. En wat daarbij vooral interessant is: deze ingenieuze Facebook-campagnes vissen niet alleen in je eigen vijver, maar bereiken ook mensen waarmee je niet geconnecteerd bent. Twee vliegen in één klap dus!
Nieuwe klanten genereren is één zaak. Maar hoe zorg je dat je die nieuwe klanten behoudt?
Terechte vraag. Klanten behouden is minstens even belangrijk als nieuwe klanten genereren. Daarom doe je er goed aan om een hechte band op te bouwen met je cliënteel. Dat kan je op allerhande manieren bereiken, maar de efficiëntste en meest succesvolle methode is het versturen van digitale nieuwsbrieven. Met een professioneel e-mailmarketingplatform als Sendtex verstuur je professionele nieuwsbrieven op een eenvoudige en snelle manier. Zo kan je je huidige klanten met de regelmaat van de klok informeren over gloednieuwe producten, aantrekkelijke promoties of een niet te missen evenement.