Het recruteren van personeel kan veel tijd in beslag nemen. Zeker als we gaan kijken naar arbeidsplaatsen die sectorspecifiek zijn of de juiste kennis en deskundigheid vragen. Vaak zijn de belangrijkste vereisten een degelijke opleiding en eventueel de nodige ervaring, liefst in dezelfde branche. Zaakvoerders en personeelsdiensten moeten rekening houden met al die factoren die moeten samenvloeien om het geschikte profiel te vinden voor een vacante positie. Dat kan een tijdrovende bezigheid zijn. Het is een belangrijke reden om de eerste selectiegesprekken en screening van kandidaten over te laten aan uitzendkantoren.
Het aantal bedrijven dat zich laat bijstaan door een uitzendkantoor om van voldoende instroom van geschikt personeel te kunnen genieten, zit al jaren in een stijgende trend. Enerzijds zijn er de grote bedrijven waar hoofdzakelijk op zeer korte termijn het verloop van bijvoorbeeld productiemedewerkers moet worden opgevangen. Vaak wordt ook het leeuwendeel van de loonsadministratie overgelaten aan de uitzendkantoren. Anderzijds spreken we over kmo’s die door een toenemend werkvolume of het uitvallen van belangrijke schakels in hun onderneming op korte termijn de juiste profielen wensen aan te trekken.
Bedrijven doen ook een beroep op een uitzendkantoor wanneer ze hun slagkracht op de markt willen versterken door personeel aan te werven met het oog op tewerkstelling op langere termijn. Dat kunnen zowel laaggeschoolde als midden- en hooggeschoolde profielen zijn met de nodige expertise.
Focus op corebusiness
Vaak laat de managementstructuur van een kleine onderneming het niet toe een dienst te voorzien die zich enkel bezighoudt met het aanwerven van - veelal vakspecifiek - personeel. Voor het aanwerven van personeel worden daarom vaak uitzendkantoren ingeschakeld om de eerste stappen van de instroom van kandidaten te verzorgen.
Je kan het perfect vergelijken met het feit dat er bij totaalprojecten beroep wordt gedaan op onderaannemers zodat de ondernemer in kwestie zich voluit kan focussen op zijn corebusiness. Het is de bedoeling dat de klant, na een kort persoonlijk gesprek en een eventuele test op de werkvloer, enkel nog zijn keuze tussen de beschikbare en voorgestelde kandidaten hoeft te maken.
Toekomstgericht werken
De arbeids- en consumentenmarkt vraagt steeds meer deskundigheid van bedrijven wegens de alsmaar toenemende concurrentie en de nood om de technologische ontwikkelingen bij te blijven. Op dezelfde manier moeten uitzendkantoren de meest recente ontwikkelingen volgen en hun eigen recruiters en consulenten wapenen met kennis en expertise. Zo blijft de taal van de klant vertrouwd en verstaanbaar en kan de ondernemer toekomstgericht blijven rekenen op het uitzendkantoor als belangrijke partner in het recruteringsproces.