De zwarte bestelwagens van Yontec zijn een vertrouwd gezicht op industrieterreinen in Limburg en ver daarbuiten. Het bedrijf van Davy Jonckers en Peter Manet, gespecialiseerd in elektromechanisch onderhoud, groeit als kool. Yontec voert dit jaar zelfs de Trends Gazellen-lijst aan voor middelgrote bedrijven in Limburg. De eigenzinnige specialist in technisch onderhoud stelt intussen meer dan 200 mensen te werk en wil in 2021 de kaap van 20 miljoen euro omzet ronden.
Davy Jonckers komt uit een gezin van zelfstandigen. Zijn vader had een beenhouwerij in Sint-Truiden, zijn moeder was kapster. Werken was hun leven. Ook in de weekends en op feestdagen. Als tiener hielp Davy Jonckers mee in de zaak. Nog voor hij zijn middelbaar onderwijs aan de tuinbouwschool afgerond had, volgde Davy al les aan de hoefsmederijschool in Anderlecht. Dat kon daar ook in de weekends. Drie jaar later was hij de eerste Belg die afstudeerde aan de befaamde Brotherhood of Working Farriers Association in de VS, één van de meest gerenommeerde hoefsmidscholen ter wereld. Davy Jonckers maakte als hoefsmid al snel furore in de internationale jumpingwereld. Tot een zwaar ongeval met een paard een abrupt einde van die carrière betekende.
Het prille begin
"Ik moest na een lange revalidatie helemaal opnieuw beginnen," blikt hij terug. "Ik had drie jaar gestudeerd over de onderste 30 centimeter van een paard, daar kon ik niets meer mee. Ik ben gaan solliciteren bij mijn vroegere klanten, vaak industriëlen die paarden hadden. Ik stelde vast dat veel ondernemers een groot tekort aan technisch personeel hadden. Eén van mijn voormalige klanten vroeg me om een aantal techniekers voor hem te zoeken. En zo ben ik begonnen. Van mijn spaargeld heb ik een bvba opgericht. Ik was een typische autofinancierder die organisch groeide. Als ik een paar maanden loon, een bestelwagen en materiaal kon betalen, dan nam ik iemand extra in dienst. De focus lag altijd eerst op de technieker in kwestie en dan pas ging ik de gepaste opdrachten bij die persoon zoeken. Mijn eerste opdrachtgever is vandaag trouwens nog altijd klant.
We hadden in die begindagen een heel vlakke organisatie: Davy en zijn collega's. Zij voerden het werk goed uit en ik zorgde dat ze op tijd betaald werden. Ik had geen managementopleiding of -ervaring maar was de typische ondernemer die overal een opportuniteit in zag. Van techniek kende ik niets, maar ik kon wel al snel meepraten over alle mogelijke technische profielen."
Enter Peter Manet
"Ik ben bij de verschillende werkgeversorganisaties alle mogelijke bijscholingen gaan volgen en zo heb ik in 2011 ook Peter Manet ontmoet. Hij doceerde het vak klantenwinstgevendheidsanalyse. We waren op dat moment een organisatie met 1,5 miljoen euro omzet en een tiental vaste medewerkers, aangevuld met freelancers. Peter is ook afkomstig van Sint-Truiden. Het klikte meteen.
Ik heb hem kunnen overtuigen van mijn ambitie en toekomstplannen en hij is voor 50 % in de aandelen gestapt. Jontech bvba werd Yontec nv. Ik ben een ongelofelijke gever, dat zit in de familie. We geven meer weg dan we hebben. Maar je krijgt daar ook heel veel voor terug. Het was van in het begin mijn ambitie om een werkgever te worden waar mensen graag voor werken, waar ze gelukkig zijn en hun pensioen willen halen. Ik heb liever de helft van iets groot dan 100% van iets dat ik alleen niet groot krijg. Je hebt bovendien een spiegel nodig, een sparringpartner."
- 13 miljoen euro omzet in 2018
- 20 miljoen euro omzetdoelstelling voor 2021
- 150 medewerkers in loondienst
- 50 vaste freelancers
Strategie als leidraad
"Het eerste wat we gedaan hebben is een strategische denksessie in Barcelona. Daar hebben we heel gedisciplineerd onze missie, visie en groeistrategie uitgezet. Die trip is intussen een jaarlijkse traditie geworden. We zijn één Yontec-familie. Alles draait hier om de mensen. Dat is ons kapitaal en dat staat centraal in onze strategie. Daarbuiten hebben we enkel nog wat gereedschap en bestelwagens. Iedereen in het bedrijf wordt ondergedompeld in die strategie. Ik zie ondernemers soms nog te weinig nadenken over hun strategie. Wat zijn we aan het doen? Waarom doen we dat? En hoe gaan we dat realiseren?
Met Peter erbij is het heel snel gegaan. Ik had ineens de vrijheid om me vooral met de groei van de organisatie bezig te houden en Peter was mijn klankbord en financiële manager. Ik ben altijd gerust over onze cijfers omdat ik weet dat Peter er erg hard over waakt. En met de juiste bedoelingen handelt. We zijn intussen niet gewoon zakenpartners, maar ook echte vrienden. Als iets goed onderzocht of onderbouwd is, kunnen we op vijf seconden een beslissing nemen. Dat is enorm sterk. Van Peter heb ik ook geleerd om me te focussen op de essentie. Ik heb al zo vaak de ambitie gehad om allerlei andere bedrijfjes over te nemen maar hij zet me telkens opnieuw op mijn plaats. Je moet dingen tegen elkaar durven en kunnen zeggen. Zelfs ruzie maken moet af en toe mogelijk zijn. Maar je moet altijd vrienden blijven."
Enter Peter Manet (bis)
"We hadden een mondeling akkoord om vijf jaar samen aan Yontec te bouwen. Peter reist graag en heeft nog andere activiteiten. Eind 2016 heb ik hem uitgekocht. Op een week hadden we de waardering rond. We hadden allebei een berekening gemaakt en zijn in het midden uitgekomen, zonder enige discussie. Na die transactie zijn we gewoon verder gegaan zoals het ervoor was. Peter is gedelegeerd bestuurder, financieel manager en klankbord gebleven. Hij kan de opsplitsing tussen die drie rollen heel goed maken. Ik heb nog steeds drie petten op, maar je moet steeds duidelijk kunnen kaderen vanuit welke positie je aan het spreken bent.
Tot vorig jaar was ik de enige aandeelhouder, maar ik miste Peter in het aandeelhouderschap. Hij is op mijn vraag voor vijf procent terug ingestapt. Voor hem als investering, voor mij leuk om weten dat hij nog mede-eigenaar is."
Alles draait hier om mensen. Dat is ons kapitaal. Zij staan centraal in onze strategie.
Externe CEO
"Eind 2016 was Yontec sterk gegroeid. We hadden meer dan 100 mensen op de baan en een team van 13 à 14 mensen in de backoffice. Ik kreeg dat alleen niet meer gemanaged op de manier zoals ik wilde. Ik sta graag tussen de mensen. We werken hard voor elkaar maar onze mensen verdienden beter dan mij. Er waren metsers genoeg, we hadden architecten nodig. Met onze nieuwe CEO had ik meteen een sterke match. Hij kon zich helemaal vinden in onze waarden en had negentien jaar ervaring bij een Duitse multinational. Yontec wordt nu gemanaget zoals ik dat zelf nooit zou kunnen. In mijn beleving werken we nu binnen Yontec 3.0. Samen met Peter hebben we een hernieuwd strategisch plan opgesteld voor de volgende jaren. Dat draait opnieuw volledig rond onze mensen. Hoe kunnen we de ziel van de oprichter doortrekken in de groeiende organisatie? Daar hebben we wekelijks gesprekken over. Ik geloof in de juiste mensen op de juiste plaats. Vroeger kon iedereen elkaars werk overnemen maar dat gaat in een grotere organisatie niet meer. Intussen hebben we een managementteam om de afdelingen aan te sturen. We hebben nu een hr-afdeling, een afdeling operations ..."
Respect verdienen
"Dat we in de technische branche actief zijn is eerder toevallig. Onze mensen hadden net zo goed bakkers of schrijnwerkers kunnen zijn. Maar wat ik ook gedaan zou hebben, het zou altijd om mensen draaien. Door zorg te dragen voor je medewerkers krijg je veel respect terug. Dan kan je alles doen wat je wil. Dat is de waarom van ons bedrijf. De ziel en de essentie. Een bedrijfscultuur kan je niet faken. Technische profielen kunnen op tien plaatsen tegelijk beginnen werken. Dan moet je écht zijn. Onze mensen op kantoor mogen niet vergeten dat zij werken voor onze techniekers die elke dag om vier uur opstaan om ergens in weer en wind onder een machine te gaan liggen. Als een technieker op kantoor binnenkomt, staat iedereen op om goedendag te zeggen. En als iemand nieuw begint, is het bijna elke keer feest."
Aantrekkelijke werkgever
"Ons succes start bij de Yontec-familie. We zijn in het Belgische landschap heel visibel met onze zwarte bestelwagens en het kenmerkende Yontec-mannetje. Als Davy Jonckers in de media komt, is dat ook vaak met een leuke kwinkslag. Zo zijn we. Mond-aan-mond-reclame doet de rest. Technische mensen in de omgeving van Limburg weten intussen wel wie Yontec is. We werken ook altijd zo ethisch mogelijk. Zo zijn we nog nooit aan de slag gegaan met techniekers van klanten die zich hier komen aanmelden. We willen omgekeerd ook niet dat klanten dat bij ons doen. Sollicitatiegesprekken gaan hooguit tien minuten over Yontec, daarna over het gezin, de kinderen, hobby's ... Iedereen deelt dezelfde waarden. We hebben ook altijd gezorgd voor een goede verloning. Onze mensen krijgen ook voordelen die ze in een productieomgeving meestal niet hebben. Zoals een wagen met bijhorende tankkaart voor privégebruik, om de 8 weken een Yontec-feest en heel veel evenementen. Onze mensen zijn altijd op de baan maar op die manier proberen we hen nauw bij het bedrijf te betrekken. In de toekomst zetten we ook verder in op digitalisering om de medewerkers nog beter te informeren en betrekken."
Als het naar techniek ruikt, is het iets voor ons.
Serviceafdeling
"Technische profielen zijn tegenwoordig witte raven. ‘Wie de man heeft, krijgt het werk er bijna gratis bij’, zeg ik vaak. We gedragen ons op en top professioneel en gaan altijd voor de beste oplossing. Dankzij de diversiteit in ons personeelsbestand met mekaniekers, elektriciens, storingstechniekers, programmeurs, ... kunnen we een pool samenstellen die elk mogelijk probleem kan oplossen. We gaan altijd heel correct met onze klanten om en werken met een correcte prijssetting. Onze mensen krijgen het beste materiaal, volgen opleidingen, ... Dat verhaal vertelt wellicht elk bedrijf, maar ik zie het in de praktijk toch maar weinig uitgevoerd worden op die manier.
Een deel van onze omzet komt binnen omdat we als technische eenheid fungeren van buitenlandse bedrijven die hier machines en producten afzetten, maar zelf geen serviceafdeling hebben. Onze mensen worden getraind bij de klant in het buitenland en zorgen hier voor een 24/7-service, soms zelfs in de hele Benelux. Problemen hebben bijna altijd te maken met iets mechanisch, elektrisch of een sturing. En daar zijn onze mensen specialist in."
Voeding en logistiek
"In de beginjaren heb ik een enorme tegenslag gehad toen General Motors de deuren sloot terwijl bijna al mijn mensen daar werkten. Ik heb toen bedacht dat mensen wél altijd zullen blijven eten en drinken, en steeds meer pakjes zullen versturen. Daarom komt het grootste deel van onze omzet nu uit de voeding en de logistieke sector. Veel brouwerijen zijn klant bij ons. En ook bijna alle grote logistieke bedrijven die pakjes versturen, behoren tot ons cliënteel. We doen het onderhoud maar in bepaalde gevallen organiseren we ook het hele proces. Van A tot Z, inclusief curatief en preventief onderhoud. We zorgen dat de business van onze klanten draait. En blijft draaien. Daarnaast hebben we ook klanten die geen eigen techniekers hebben en waar bijna permanent één van onze mensen aanwezig is. Binnen één functie kunnen we dan verschillende specialisaties aanbieden."
Op naar Nederland en Duitsland
"We zijn met Yontec gestart in Ham omdat ik daar woonde. Daarna hebben we ons als een olievlek verspreid over Limburg. Vervolgens kwamen Vlaams-Brabant en Antwerpen-Kempen erbij. Telkens met aparte regiomanagers. Een uitbreiding naar Gent hebben we dan weer stopgezet. Dat was te ver van ons bed en werkte niet. In plaats daarvan is er nu een tweede Limburgse regiomanager gestart. De volgende strategische stap wordt de grensstreek in Nederland en Duitsland. Dat is veel dichterbij dan Gent. In Maastricht en Eindhoven is er een gigantisch potentieel. We hebben daar al heel veel klanten die vanuit België gegroeid zijn, maar er is voorlopig nog geen regiomanagement. Onze CEO kent de Duitse markt dan weer erg goed. Ook daar liggen opportuniteiten. En in onze bestaande Belgische regio's kunnen we eveneens nog flink groeien."
Voorbeeld Matty Zadnikar
"Een groot voorbeeld voor mij is Matty Zadnikar. Ik kijk enorm naar hem op. We bezochten zestien jaar geleden met Unizo zijn Z-Group in Dilsen-Stokkem. Hij heeft dat bedrijf van niets opgebouwd naar 1.000 mensen en daarna verkocht. Iedereen liep er toen in een zwart hemdje met geel logo. Dat vond ik ontzettend cool. Hoe Matty met zijn mensen omging, zo moest Yontec ook worden. Ik heb mijn stoute schoenen aangetrokken en hem uitgenodigd voor een gesprek. Intussen spreken we elkaar wekelijks wel even. Ik heb enorm respect voor zijn levenservaring en visie."
Mensen zullen altijd blijven eten, drinken en pakjes versturen. Dat zijn onze belangrijkste sectoren.
Bistro d'Office
"Eten is een passie voor mij. Ik heb recent ook drie jaar opleiding Franse Keuken gevolgd bij Syntra. Een paar jaar geleden kreeg ik de kans om bij Officenter in Leuven iets te doen rond catering. Zo heb ik Bistro d'Office opgericht. Ik wilde bewijzen dat je met een witte kassa ook winst kan maken in de horeca. Een bijkomende uitdaging was het feit dat ik er zelf nauwelijks aanwezig kon zijn. Bistro d'Office is een tof concept: een broodjeszaak met alleen maar verse topproducten. We hebben twee jaar lang ontzettend veel verlies gemaakt (lacht). Tot ik de gerant gewisseld heb door iemand met veel ervaring in de horeca. We hebben onze kaart aangepast en de personeelsinzet sterk verbeterd. Vandaag draait de zaak fenomenaal. Er werken nu zes mensen. En we realiseren er bijna een miljoen euro met alleen maar broodjes.
Sinds 1 september hebben we ook de bistro in Officenter Vilvoorde overgenomen en hetzelfde concept geïmplementeerd. Met twee zaken krijg je de magie van buying power. Het geheel gaat nu nog rendabeler worden. Je kan dus perfect met een witte kassa werken. Maar je moet constant alert zijn, je personeel goed inzetten en goede afspraken maken met je leveranciers. We zijn nu met drie aandeelhouders die elk 33 procent hebben. Het is onze ambitie om binnen de twee jaar nog twee bijkomende zaken te openen."
Interimkantoor CheQ
"Met komst van een CEO, kregen Peter en ik de ruimte om iets nieuws te starten dat al jaren in ons hoofd zat. Samen met onze voormalig manager backoffice Janna Voeten hebben we Cheq opgericht, een interimkantoor uitsluitend voor technische profielen. Janna is mede-aandeelhouder en operationaal manager. Bij Yontec zien we heel veel technische mensen die niet aan alle vereisten voldoen om te mogen starten. Je moet minstens vijf jaar ervaring hebben, minstens over een A2-diploma elektromechanica beschikken, bereid zijn om in twee ploegen te werken en je minstens een half uur van je woonplaats te verplaatsen. Het nieuwe interim- en wervingskantoor is ideaal voor mensen die buiten dat plaatje vallen.
Het is heel bewust een volledig apart bedrijf. We hebben nog geen enkele klant van Yontec benaderd. Bij CheQ doen we alles behalve de Yontec-profielen. Van een schoolverlater tot een burgerlijk ingenieur. Als het ruikt naar techniek, is het iets voor ons. We stellen ons als nieuweling op de markt bewust heel sober en sereen op. We willen geen breuk met de andere uitzendkantoren met wie we al vijftien jaar goed samenwerken. Ik ken al die ondernemers persoonlijk en zij vinden het ook logisch dat we dit doen. Ons grote voordeel is dat letterlijk al onze mensen jarenlang ervaring met techniek hebben en over alles kunnen meepraten. Dat is uniek en dragen we ook sterk uit."