Gelukkig zijn in het leven! Dat is toch voor iedereen een doel, niet? Maar wat dan met tevreden? Volgens Van Dale betekent dat 'voldaan, geen wensen meer hebben'. Als je deze twee begrippen toepast op een werkomgeving, boek je het beste resultaat met mensen die gelukkig zijn, maar niet tevreden. Als onderneming moet je immers de lat steeds hoger leggen, wil je de strijd met de concurrenten voor blijven. Dan heb je niks aan een houding van: ‘we zijn toch goed, alles draait toch’.
De lat hoger leggen betekent niet dat je daarom steeds meer moet eisen van medewerkers. Maar wel dat je ze uit hun comfortzone moet halen. Er is niks mis met de vraag om na te gaan wat we beter kunnen, en vooral met de vraag wat je er zelf aan kan bijdragen. En uiteraard mag je successen vieren. Je moet successen vieren! Maar dat neemt niet weg dat je de dag erna weer opstaat met de gedachte: wat kan er nog extra waardoor mijn succes een succes blijft? Vraag het anders maar eens aan topsporters. Als je over een hoogte van 2m30 springt, zal je volgende doel 2m31 zijn. En ondernemen is ook topsport, of niet soms? Als je tevreden bent, en geen wensen meer hebt, sta je stil. En niemand die zich dat kan veroorloven.
Anders is het als we het over gelukkig zijn hebben. Dan gaat het eerder over de persoon zelf. Zit je goed in je vel? Iedereen heeft wel eens een dipje. En toegegeven, dit zijn vaak niet de periodes waarin je het best presteert. Dat is ook de reden waarom veel bedrijven veel tijd, energie en kosten steken in mensen die het verschil maken door medewerkers in topconditie te brengen. Beslommeringen, privé of andere, staan topprestaties in de weg.
Een HR-verantwoordelijke noemt zichzelf dan soms een Chief Happiness Officer (CHO). In sommige bedrijven wordt er zelfs een aparte functie voor gecreëerd. Een Chief Happiness Officer heeft als belangrijkste taak het stimuleren van het werkgeluk van de medewerkers binnen het bedrijf. Het is een belangrijke taak om ervoor te zorgen dat medewerkers zich prettig voelen op de werkvloer. Deze behoefte is gegroeid uit het besef dat werkgeluk een belangrijke voorwaarde is voor het leveren van topprestaties op het werk.
Maar ook iemand die privé niet gelukkig is, zal niet opperbest presteren. Daar de nodige aandacht aan geven, zou ingebakken moeten zijn in de cultuur van een bedrijf. Uiteraard is work-life balance belangrijk, en uiteraard mag privésfeer gerust gescheiden zijn van de werkomgeving. Maar toch. Het ene kan je niet volledig loskoppelen van het andere.
Geluk nastreven voor je medewerkers, betekent niet dat je geen druk mag leggen. Indien de cultuur en ethiek in je bedrijf goed zit, komen de topprestaties wel. Dan is het ook geen probleem om die 'extra mile’ te lopen. Een topjaar 2020 vol gelukkige en niet-tevreden medewerkers, dat is waar we voor gaan!