Om happy workspaces te creëren, is deskundig en gefundeerd advies nodig. Dat kan alleen maar als je werkt met partners die gezond werken in een kantooromgeving als hun prioriteit beschouwen.
Enerzijds is er de ‘hardware’. Gepast meubilair en ergonomische bureaustoelen waar men (na instelling) automatisch goed op zit. Een andere troef zijn zit- en statafels mét software. Deze software coacht in het afwisselen tussen zitten en staan. Bovendien krijgen de gebruikers dagelijks diverse pop-ups met tips. Dat zijn mentale verfrissingen die je bewustmaken om af en toe een korte mentale break in te lassen zoals ‘Laat je muis gedurende 10 seconden los’ of inspirerende quotes en handige toetsencombinaties. Eigenlijk zijn het kleinigheden die schermvermoeidheid voorkomen. Een beeldschermwerker kan je vergelijken met een topsporter. Die moet ook korte herstelmomenten inlassen om vervolgens beter te presteren. Anderzijds zal ook de samenwerking met een ergonomie-expert en een (interieur)architect leiden tot een succesvoller project. Door een goed overdachte inrichting, zorgvuldig gekozen meubilair, ergonomische accessoires en gebruik van akoestische materialen worden de mogelijkheden ten volle benut. Zo kunnen we het gezonde gedrag van mensen op hun (nieuwe) werkplek stimuleren. En zo haalt iedereen meer voldoening en succes uit de gedane investering. Happy workspaces, happy people.
Samenwerking in de praktijk
De aanpak van Ergonomio op dit vlak is uniek. Een eerste stap is een ‘quick-scan’. De expert ergonomie/preventieadviseur observeert en bevraagt de medewerkers. De bevindingen worden teruggekoppeld naar de klant en naar de totaalinrichter/architect. Het doel is om na te gaan in hoeverre de nieuwe inrichting de medewerkers kan ondersteunen in hun dagelijks werk. De tweede stap is de ‘grondplan studie’. Met de verworven kennis wordt nagedacht over de logische en geoptimaliseerde (her)indeling in functie van jobinhoud, vergadermogelijkheden, ontmoetingsruimte, concentratieplekken, … en aansluitend de ergonomische maatvoering. De derde stap is de ‘uitvoeringsfase’. Wanneer de basis goed zit volgt de definitieve visualisatie en uitwerking. Afhankelijk van het project is dit een invulling met los meubilair of maatwerkcombinaties. Casco te starten of enkel re-stylen …
Iedereen ‘happy’, stopt het daar?
Zeker niet! Een gepaste opvolging is ‘part of the job’. En bij voorkeur individueel. Dit wil zeggen dat bureaustoelen juist worden ingesteld in functie van de gebruiker en zijn werkplek. Indien men zit-sta tafels heeft, wordt dat principe duidelijk toegelicht. Dat geldt ook voor ergonomische tools zoals vertikale muizen, laptophouders, documenthouders, monitorarmen enz …
Als men het principe van de ‘happy workspace’ ten top wil beleven, kan men tenslotte ook opteren voor een ‘bootcamp’: beleidsmatig zeker een aanrader! Het gaat om trainingen om de nieuwe inrichting en/of locatie in te wijden op een unieke manier. Deze trainingen zijn interactief en hebben impact op de nieuwe manier van werken. Een manier waarin beweging - fysiek èn mentaal - efficiëntie stimuleert. En tegelijk het ‘wellbeing’-gevoel verhoogt! Die vibe is belangrijk voor de kantoorergonomie in de toekomst.