Al drie generaties ademt de familie Claes Mercedes-Benz. Door de jaren heen openden er concessies in Sint-Truiden, Tongeren en Tienen, inclusief een vestiging voor trucks en een carrosserie- en revisiebedrijf. Vorig jaar verkocht de familie het bedrijf aan de Franse familie Maurin.
Stijn Claes ruilde in 2011 zijn job bij KBC in voor een functie in het revisiebedrijf van Claes & Zonen. “Mijn vader en alle andere vennoten van de tweede generatie hadden op dat moment – zoals in veel familiebedrijven – een operationele functie. Een toekomstvisie op lange termijn ontbrak. Dus stelden we een externe partij aan om ons te begeleiden. Roger de Condé bracht ons in contact met Guy Jans. Die laatste sprak individueel met alle familieleden (vier van de tweede generatie en zeven van de derde generatie) over een eventuele opvolging en overdracht”, legt Stijn Claes uit. “De conclusie? We komen als familie erg goed overeen, maar de visies verschillen. Met alle vennoten verder blijven doen, zou moeilijk worden.”
Comfortabel gevoel
Claes & Zonen vroeg twee bedrijven om een waardering te maken. “Kwestie van alles objectief te interpreteren. We zitten nu eenmaal in een kapitaalintensieve sector en er zijn nooit dividenden uitgekeerd. Het kapitaal is altijd in de vennootschap gebleven om te investeren”, gaat Stijn Claes verder. “Deloitte Private was één van de ondernemingen die een waardering opstelde. Het klikte meteen. Uit de gesprekken met de familie bleek dat de kans op een volledige verkoop de overhand zou nemen.”
Drie bedrijven kwamen vervolgens pitchen om een geschikte kandidaat-overnemer te zoeken. “We hadden een erg goede indruk van Davy Collin en Kristof Cox van Deloitte Private. Ze waren goed op elkaar ingespeeld en keken verder dan het financiële plaatje. Vanaf het eerste ogenblik was er erg veel aandacht op juridisch vlak. Dat gaf een comfortabel gevoel. Het onderliggende contract is immers zeker zo belangrijk als het overnamebedrag”, gaat Stijn Claes verder.
Internationaal netwerk
Guy Jans, de man die het voortraject voor zijn rekening nam, is intussen ook bij Deloitte Private aan de slag. “Deze voorgesprekken zijn echte meerwaarde. Net daarom hebben we Guy in ons team opgenomen. Bovendien hebben we al heel wat ervaring in de begeleiding van overnames in de autosector, waaronder onder meer de verkoop van Van Osch aan Delorge. De consolidatiegolf is duidelijk zichtbaar”, zegt Kristof Cox, Director Legal bij Deloitte Private. “Voor Claes & Zonen was het al snel duidelijk dat er nauwelijks Belgische partijen geschikt waren. Dus spraken we ook ons internationaal netwerk aan.”
Cultural fit
Het overnametraject nam wat tijd in beslag. “Het was dan ook belangrijk dat we een overnemer vonden die dezelfde waarden en normen hanteerde als de familie Claes. Daarnaast zijn ook gemoedsrust en een goede klik een must. Net daarom hechten we veel belang aan die juridische voorwaarden”, legt Kristof Cox uit. “Om de juiste partner te zoeken, stelden we een longlist op van ruim 20 partijen. We overliepen met de familie met wie we contact mochten opnemen – we wilden immers erg confidentieel werken om geen paniek te zaaien bij medewerkers of klanten. We verstuurden een blind profiel naar de verschillende betrokkenen. De interesse was groot. In een tweede fase vroegen we een bod én een strategische motivatie. De cultural fit was immers erg belangrijk. In de derde ronde volgden boekenonderzoeken en kennismakingsmeetings.”
Klanten merken niets
“De familie Maurin, die reeds ervaring heeft opgedaan in Frankrijk en Zwitserland, kwam heel oprecht over. Het voelde vanaf het eerste moment goed aan. Dat de onderhandelingen steeds in het Frans waren, zorgde natuurlijk voor het nodige vertaalwerk, maar dat was het waard. Bovendien doet ons vast aanspreekpunt erg veel moeite om nu Nederlands te leren”, zegt Stijn Claes. “Ook goed om te weten: voor onze klanten en medewerkers verandert er niets. Ook alle familieleden blijven aan boord. En onze naam blijft. Of we tevreden zijn van Deloitte Private? Absoluut.”