Ambitieus Europees hoofdkwartier
Tina Boënne Hyundai

Ambitieus Europees hoofdkwartier

Regio - Beringen – Ham - Tessenderlo

Met de verzelfstandiging tot een onafhankelijke bedrijfseenheid en de ingebruikname van een gloednieuw Europees hoofdkantoor heeft Hyundai Construction Equipment Europe zich definitief in Tessenderlo verankerd. De Europese activiteiten van de Zuid-Koreaanse groep worden van hieruit gecoördineerd. Een duidelijke groei in marktaandeel is het doel voor de volgende jaren.

Hyundai Construction Equipment Europe (HCEE) biedt een ruim assortiment bouwmachines voor uiteenlopende toepassingen. Het produceert meer dan 100 modellen van zware bouwmachines, waaronder hydraulische graafmachines, wielladers, industriële vorkheftrucks en schrankladers. De producten worden door HCEE op de markt gebracht via een netwerk van meer dan 140 erkende distributeurs in ruim 30 landen.

HCEE is dit jaar 25 jaar actief in België. In 1995 streek het neer in Geel waar de groep een metaalconstructiebedrijf kocht en ook kort een assemblagelijn opzette. Tegenwoordig gebeurt de productie in het Zuid-Koreaanse Ulsan en komen de machines per schip of container naar de haven van Antwerpen. De inspectie, opslag en laatste aanpassingen gebeuren in Beveren. Van daar worden de machines rechtstreeks geleverd aan het Europese dealernetwerk. Enkel de leveringen en inklaringen voor het Verenigd Koninkrijk gebeuren niet in Antwerpen, maar in de haven van Tilbury. Een voordeel in brexittijden. “

We zaten te klein in Geel en ons gebouw was ook verouderd. Daarom hebben we 30 miljoen euro geïnvesteerd in ons nieuwe hoofdkwartier in Tessenderlo,” legt pr-verantwoordelijke Tina Boënne uit. “Hyundai heeft zich hiermee lokaal verankerd in een tijd waarin bepaalde concurrenten net wegtrekken uit België. Wij gaan verder met dezelfde mensen. Het geeft aan dat onze groep potentieel ziet in Europa. In totaal zijn we met 130 personeelsleden en realiseren we een omzet van 300 miljoen euro omzet. Daarmee zijn we een grote regionale speler.”

We werken volgens het principe van reward, reform, replace.

Vanwaar de keuze voor Tessenderlo?

Boënne: “De centrale ligging langs de E313 met directe toegang tot de haven is uitermate belangrijk. België ligt ook centraal binnen Europa. Door slechts 20 km te verhuizen hebben we onze bestaande mensen kunnen meenemen. Daarnaast is er de goede samenwerking met de lokale en regionale autoriteiten. Ze hebben zelfs de straat (Hyundailaan nvdr.) naar ons vernoemd. Dan voel je je natuurlijk van harte welkom.”

Tina Boënne

Europees hoofdkwartier

Welke activiteiten gebeuren in het Europees hoofdkwartier?

Tina Boënne: “Onze site beslaat 81.000 m2 met drie hoofdgebouwen. In het administratieve gebouw van 5.400 m2 werkt het grootste deel van onze personeelsleden. Van hieruit sturen we ons Europees dealernetwerk aan. Het tweede gebouw is de Academy, ons Europees trainingscentrum. Daar worden gemiddeld 800 mensen per jaar getraind: zowel medewerkers van onze dealers als mechaniekers, verkopers en marketingmensen. We hebben vier fulltime trainers in dienst. Het derde gebouw van 12.000 m2 is onze opslagplaats met wisselstukken en onderdelen. Dankzij de verhuis van Geel naar Tessenderlo is onze capaciteit verdubbeld en beschikken we over een state-of-the-artcomplex waar iedereen welkom is: van pers tot klanten, prospects, dealers en potentiële dealers. We werken er heel hard aan om onze eerder gesloten cultuur open te trekken. De Europese markt verwacht dat je communiceert en je deuren openzet. Vorige week hadden we hier bijvoorbeeld 120 verkopers uit alle Europese landen te gast voor een week training. Tegelijk was de ambassadeur van Zuid-Korea op bezoek. Er is constant beweging.”

Hoe is jullie distributienetwerk georganiseerd?

Boënne: “We hebben twee businessunits: Construction Equipment met graafmachines en wielladers en Material Handling die bezig is met de vorkheftrucks en warehouse equipment. Per businessunit hebben we gemiddeld 70 dealers in Europa. Die hebben op hun beurt een netwerk van subdealers. Op vlak van Construction Equipment is in België bijvoorbeeld HMB ons aanspreekpunt, maar zij hebben verder nog partners over heel het land. In Italië hebben we bijvoorbeeld 9 dealers, elk met hun subdealer-netwerk, in Frankrijk 20 dealers …”

Wiellader wint Europese innovatieprijs

HCEE heeft begin dit jaar in Italië de Samoter Technical Innovation Award gewonnen in de categorie middelgrote wielladers met de nieuwe HL960A-wiellader. De prijs werd toegekend door een onafhankelijke jury. “Het is de eerste keer dat we in Europa een award voor technische innovatie in ontvangst mochten nemen en dat was een enorme opsteker voor onze mensen,” legt Tina Boënne uit. “Het is meteen ook een duidelijk signaal dat we een degelijke en kwalitieve speler op de markt zijn. In ons vakgebied was het behalen van de award wereldnieuws. Het is zelfs op de Zuid-Koreaanse televisie geweest.”

Groeiambitie

HCEE heeft de ambitie om het marktaandeel van iets minder dan 10% te verhogen?

Boënne: “Met de verzelfstandiging van onze eenheid in 2017 is er ook een nieuwe CEO aangesteld, K.Y. Kong. Zijn ambitie is om op wereldvlak een top 10-speler te worden, maar liefst mikken we nog hoger. Natuurlijk zijn we marktleider in Zuid-Korea en hebben we een sterke positie in China. Maar in Europa bevinden we ons - afhankelijk van het soort machine - ergens tussen de achtste en vijftiende positie. Er zijn veel Europese merken die van oudsher sterk staan zoals JCB, Caterpillar en Volvo. We zijn in Europa dus de uitdager op de markt, ondanks het feit dat we toch al 25 jaar actief zijn. Dat heeft ook zijn voordelen. We kunnen dynamischer reageren dan veel van onze concurrenten en zitten nog niet vast in bepaalde structuren die grote Europese spelers wel hebben. We zijn heel ambitieus. Dat vertaalt zich trouwens ook in een constante groei van ons personeelsbestand. Iedereen die meertalig is met een interessant profiel, mag zich hier komen aanmelden. We werven mensen aan van warehousepersoneel tot technische mensen, marketeers, backoffice, sales …”

We hebben de ambitie om op wereldvlak een top 10-speler te worden, en mikken liefst nog hoger.

Op welke manier willen jullie marktaandeel winnen?

Boënne: “We hebben een heel interessant aanbod van machines waarmee we een groot marktsegment coveren. Tegelijk kunnen we heel flexibel inspelen op vragen van klanten. We werken met een onafhankelijk dealernetwerk wat ons ook de mogelijkheid geeft om dat constant te upgraden. Daarbij werken we volgens het principe van reward, reform, replace. Je wordt beloond als goede dealer, je kan bijsturen om goed te worden of we nemen afscheid als de resultaten achterblijven. Daarbij zetten we sterk in op training en bieden we onze dealers alle mogelijke kansen. Zo komen we tot een netwerk van ambitieuze dealers die echt wel vooruit willen. Die cultuur van vooruitgaan zit ingebakken in onze organisatie. De dealers zijn onze klant én het verlengstuk van ons bedrijf. Vandaar dat we ook zo intensief inzetten op training. Een bijkomende troef is het feit dat we kunnen terugvallen op de ervaring en kennis binnen onze brede groep. Net zoals de automotive moeten we ook in construction equipment voldoen aan de nieuwste Europese reguleringen inzake uitstoot en vervuiling, en zijn we met elektrificatie en waterstoftechnologie bezig. De kennis van Hyundai Automotive sijpelt door naar ons. Op dat vlak staan we er goed voor.”

Hyundai Construction Equipment
  • 130 medewerkers
  • 298 miljoen euro omzet 2018
  • 19 miljoen euro in stock

Wisselstukken

Het magazijn met wisselstukken in Tessenderlo is van strategisch belang?

Boënne: “Absoluut. We beheren een stock ter waarde van 19 miljoen euro voor heel Europa. Dat beschouwen we als een vaste waarde die binnen enkele jaren moet groeien tot 21 miljoen euro. Een graafmachine die stilstaat kost geld en daar zijn boetes aan verbonden. Die moet zo snel mogelijk hersteld worden. Onze dealers hebben een basisstock in huis. Als zij een onderdeel niet zelf in huis hebben, kunnen ze bij ons terecht. Er gaan hier elke dag verzendingen buiten wat een constante herstockering vereist. We ontvangen per week twee vluchten vanuit Ulsan en per maand twaalf containers van 40 voet. Het is essentieel dat we kort op de bal spelen. Een eindklant met 300 machines die hier op bezoek komt, wil maar één ding zien en dat is onze opslagplaats. Ze willen weten hoe snel we kunnen reageren. We hebben een beschikbaarheid van wisselstukken van 96%. Dat is een heel sterke troef. De Europese markteisen zijn trouwens strenger dan de Chinese of de Afrikaanse, niet alleen op vlak van emissienormen maar ook op vlak van service. Daarin zijn we in de markt echt een voorloper. Je vindt nergens in de markt zo’n goed uitgeruste machines dan in Europa. Comfort, veiligheid, energie-efficiëntie zijn heel belangrijke waarden.”

Tina Boënne

Wat zijn de belangrijkste uitdagingen voor de toekomst?

Boënne: “Lokaal is dat zeker het vinden van de juiste profielen. Verder willen we ons dealernetwerk versterken, zowel kwalitatief als kwantitatief. We willen onze dealers nog beter trainen en het netwerk fijnmaziger maken. Het doel is om op een rendabele manier aan marktaandeel te winnen. We gaan geen marktaandeel kopen door onder de prijzen te gaan. Onze machines zijn kwalitatief in lijn met de Europese topspelers. Daar blijven we op inzetten.”

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels