Fiscaalvriendelijk luxesalon
Dirk Ceyssens & Cedric Spaas BMW 745Le

Fiscaalvriendelijk luxesalon

De test - BMW 745Le

De BMW 7-reeks, het vlaggenschip van BMW, heeft een flinke update gekregen. Uiterlijk valt vooral de nieuwe, reusachtige grille aan de voorkant op. Maar de belangrijkste vernieuwing bevindt zich – zeker bij de hybrideversie – onder de motorkap. We gingen een dag op pad met de BMW 745Le. 

China en de VS zijn voor BMW uiterst belangrijke markten en daar houden ze wel van het nodige uiterlijk vertoon. Het verklaart waarom de karakteristieke nieren aan de voorkant van de nieuwe modellen met maar liefst 50 procent gegroeid zijn. You love it or you hate it. Zelf vinden we dat de nieuwe snoet snel went en dat het de BMW 7-reeks een agressiever maar ook luxueuzer en exclusiever uiterlijk geeft. “Met de facelift van de BMW 7 zijn er nog wat andere zaken aangepast zoals een betere geluidsisolatie, een herwerkt multimediasysteem, volledig digitale tellers en een opgefriste aankleding,” zegt Cedric Spaas, fleet manager bij Beliën Automotive Group. “Ook de lichtlijn achteraan is helemaal hertekend. De BMW 7 behield zijn gestrekte, slanke lijn, maar ziet er opnieuw een stuk moderner uit.”

BMW 745Le

Belangrijker dan het uiterlijk vertoon is de motorisering van de BMW 7-reeks hybride die helemaal herzien werd. De vorige generatie beschikte over een 2-liter benzinemotor met vier cilinders in combinatie met een elektromotor. De vernieuwde BMW 7-reeks maakt gebruik van een 3-liter zes-in-lijn. Het vermogen neemt toe van 258 naar 286 pk. Dankzij de krachtigere batterij (van 9,2 naar 12 kWh) stijgt het totale systeemvermogen van 326 naar 394 pk. Ook de koppel neemt toe.

De BMW 7 kan nu effectief 50 tot 60 km elektrisch rijden.

Fiscaal optimaal

“De batterij is groter geworden en dat is belangrijk,” legt Cedric Spaas uit. “De BMW 7 kan nu effectief 50 tot 60 km elektrisch rijden. Vanaf 2020 is hij voor 97% aftrekbaar. Aangezien volgens de nieuwe fiscale regels ook de brandstof- en andere kosten verrekend mogen worden aan 97%, is de fiscale optimalisatie nu eigenlijk gunstiger dan in het verleden. De vorige generatie wordt door de wetgever sinds dit jaar beschouwd als een ‘fake hybride’ en is nog maar slechts voor 50% aftrekbaar. Dat is een enorm verschil. BMW is met de BMW X5 en BMW 7-reeks één van de weinige merken die zo goed scoort op vlak van fiscaliteit.”

BMW 745Le

Dat bevestigt ook Dirk Ceyssens van Group Ceyssens die zijn handtekening zette onder de bestelbon van een BMW 745Le. Wat heeft hem voor de nieuwe BMW 7 doen kiezen? “Ik reed voor mijn dagelijkse verplaatsingen met een Mercedes S-klasse hybride,” zegt Dirk Ceyssens. “Mijn interesse ging naar een grote sedan waar ik overal mee kan komen en die ook fiscaalvriendelijk is. Ik heb op de markt rondgekeken en de beslissing was heel snel gemaakt. De fiscaliteit verandert snel en ik vind dat BMW daar heel goed op heeft ingespeeld, zowel met de BMW X5 als met de BMW 7-reeks hybride. De fiscale optimalisatie was voor mij een doorslaggevende reden. Ik vond de BMW 7 tot voor kort eerder een auto voor een meer ‘bezadigd’ publiek. Maar met opties zoals alle lijsten en details in het zwart, de M-performance afwerking, verduisterde achterlichten en zwarte 22-inch velgen oogt de wagen heel sportief en strak.”

Fiscaliteit verandert snel en BMW heeft daar heel goed op ingespeeld.

Koppel op overschot

Hoe rijdt de nieuwe BMW 7? Dirk Ceyssens: “Bijzonder goed! Ik was tevreden van mijn Mercedes S-klasse, maar de BMW rijdt nog net iets dynamischer en agressiever, mede door de meesturende achterwielen en de combinatie met de elektromotor. Hij is snel en je hebt bij alle hernemingen enorm veel koppel onmiddellijk ter beschikking. Ook de geluidsdemping is nog verbeterd. Het is echt een luxesalon waarmee je onderweg bent. Binnenkort ben ik helaas mijn rijbewijs voor drie maanden kwijt en dan is het ook een perfecte auto om mee gereden te worden. Je zit achterin als een koning (lacht). Het is één van de redenen waarom ik voor het verlengde chassis van 5,26 meter koos. Maar ik vind die extra lengte ook gewoon mooi en goed passen bij deze wagen.” 

BMW 745Le

Op het vlak van infotainment en rijhulpsystemen beschikt de BMW 7 uiteraard over alles waarvan een moderne chauffeur kan dromen. “Ik heb de uitleg bij de aflevering moeten onderbreken. Er valt zoveel te weten! Als ik een paar weken gereden heb met de wagen, ga ik wel eens terug. Intussen heb ik ook de Drivers Guide App op mijn telefoon. Als je iets niet weet, kan je dat heel eenvoudig opzoeken. Dat vind ik bijzonder handig. Een auto is tegenwoordig een rijdende computer en die moet zo gebruiksvriendelijk mogelijk zijn. Alles moet intuïtief kunnen gebeuren.” 

Lorem Pixel Group Ceyssens heeft zich ontwikkeld van een eenmanszaak in 1965 tot een bloeiend familiebedrijf met 150 gemotiveerde medewerkers. Group Ceyssens verlegt voortdurend de grenzen van wat er mogelijk is met glas als bouwmateriaal. Als innovatieve speler gooien ze al jarenlang hoge ogen op de internationale markt. Op het vlak van vitrinebouw is het bedrijf markleider. De technische moeilijkheidsgraad beschouwen ze als een uitdaging, niet als een probleem. Van renovatie tot nieuwbouw: voor iedere klant is er een oplossing op maat.

Semi-autonoom

“De verbeterde stemcontrole is ook een leuke feature,” vult Cedric Spaas aan. “De wagen leert je stem kennen waardoor je er op den duur echt mee kan converseren. Je kan de meest uiteenlopende commando’s geven zoals het dimmen van de sterrenhemel in het dak, het zoeken van de dichtstbijzijnde supermarkt of de kortste route richting restaurant. De rijhulpsystemen variëren van adaptieve cruisecontrol tot het meesturen in de bochten,” zegt Cedric Spaas. “Je kan het stuur volledig loslaten en de BMW 7 volgt gewoon de weg, maar wettelijk gezien moet je het stuur om de zoveel seconden nog even vastpakken. Zeker in een file is semi-autonoom rijden heel interessant.” 

Dirk Ceyssens: “Ook de remassistentie vind ik heel interessant. Als je even niet oplet, is een kopstaartbotsing zo gebeurd en dat kan je nu helemaal vermijden. Er staat zelfs een camera op je gezicht gericht die je vermoeidheid meet en eventueel suggereert om een korte pauze te nemen. Je wordt optimaal beschermd.” 

Beliën Automotive Group bestaat meer dan zestig jaar en is dé BMW-concessie van Noord-Limburg. “We blijven groeien, maar zijn nog steeds een familiebedrijf en dat voelen onze klanten duidelijk. De impact van de juiste keuze van wagen is groot voor bedrijven. Daarom denken we als fleetmanager graag mee na over de volledige car policy om tot de juiste oplossing te komen. We stellen ons op als flexibele servicepartner en ontzorgen onze klanten zoveel mogelijk. Zo gaan we bijvoorbeeld ter plaatse de banden wisselen.” 

Benzine hybrideBMW kiest bewust voor de combinatie van benzine en plug-inhybride. Cedric Spaas: “Er zijn nog maar weinig merken die ook dieselhybride aanbieden. Het probleem is dat de motor bij korte afstanden onvoldoende opwarmt en daardoor zijn maximale efficiëntie niet bereikt. BMW wil enkel het beste aanbieden en kiest daarom uitsluitend voor de combinatie van benzine en een elektromotor.” 

“Bij Group Ceyssens zijn we bewust bezig met de vergroening van ons wagenpark,” zegt Dirk Ceyssens. “We hebben nu twee elektrische Mini’s besteld en een hybride Mini Countryman. En er zullen nog groene wagens volgen. Daarbij staat voor mij de total cost of ownership (TCO) centraal. De fleetmarkt evolueert meer en meer in die richting. Het is niet omdat een auto duurder is, dat deze minder interessant zou zijn voor een bedrijf. Je moet de aftrekbaarheid en alle kosten in rekening brengen. We hebben hier aan ons bedrijfsgebouw een groot aantal zonnepanelen waardoor onze wagens kunnen opladen via de 4 laadpalen die we recent geplaatst hebben. Onze medewerkers doen vooral korte afstanden. Het verbruik valt daardoor zo goed als volledig weg. Daar is over nagedacht.”

BMW 745Le


BMW 7 Reeks Berline 745Le

Bevindingen

De combinatie van een krachtige zes-in-lijn benzinemotor en een elektromotor met grotere batterij staat garant voor straffe prestaties.

Luxe, comfort en geluidsdemping zijn nog verbeterd in vergelijking met het vorige model.

Een fiscale aftrekbaarheid van 97% maakt de wagen bijzonder aantrekkelijk.

  • Verbruik gemengd: NB
  • CO2-uitstoot: 50 g/km
  • 0 tot 100 km/u: 5,3 seconden
  • Vermogen Kw/pk: 290/394
  • Emissienorm: AN
  • Afmetingen(mm): 5260 (l) 1902 (b) 1479 (h)
  • Gewicht(kg): 2035 kg
  • Inhoud kofferruimte (liter): 420l
  • Basisprijs: vanaf vanaf 111.950 euro incl. btw

 

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels