Ben je op zoek naar een commercieel eigendom? De eerste knoop die je doorhakt, is de keuze tussen kopen of huren. Vervolgens is de locatie ontzettend belangrijk. Is een bedrijfspand op een drukbezochte plek een absolute must? Rutger Schildermans, erkend makelaar en zaakvoerder van Het Bedrijfskantoor en Het Huiskantoor licht toe wat het belang van zichtbaarheid is.
“Mensen willen niet teveel tijd verliezen aan het zoeken. Dat geldt voor heel wat domeinen, maar zeker ook op het vlak van vastgoed. De zichtbaarheid van je winkel, showroom, kantoor of ander bedrijfspand is dus erg belangrijk. Net zoals de bereikbaarheid. Neem nu een drukke steenweg. De meeste chauffeurs beginnen rond te kijken wanneer ze aan een rood verkeerslicht staan te wachten. De kans dat jouw pand daar opvalt, is groter dan wanneer je in één of andere zijstraat gevestigd bent.”
Minder publiciteitskosten
“Het spreekt voor zich dat vastgoed op een goed gelegen zichtlocatie duurder is. Dat geldt trouwens zowel voor de aankoopwaarde als de huurprijs. Als ondernemer mag je je daardoor niet laten afschrikken. Want door een goede zichtbaarheid moet je minder budget spenderen aan publiciteitskosten. En die kunnen door de jaren heen uiteraard ook oplopen. Net daarom is het goed om een doordachte keuze te maken als je een nieuw pand zoekt. En als je echt opvalt, wordt jouw zaak een herkenningspunt. Neem nu een baken zoals McDonalds. Iedereen weet dan over welke plek je het hebt.”
Naamsbekendheid
“Uiteraard wil het niet zeggen dat je op een zichtlocatie helemaal niet meer moet werken aan je naamsbekendheid. Wij zijn ervan overtuigd dat als je een grote doelgroep wilt bereiken, je zowel on- als offline moet adverteren. Dat doen we trouwens ook met de panden die wij aanbieden. 30 % van onze omzet investeren we in advertenties. Door voortdurend op verschillende media in te zetten – met de juiste beelden en sterke teksten – vergroot je je naamsbekendheid. Dat is een continu proces. Maar dat is uiteindelijk waar je naartoe wil. Want – en nu keer ik even terug naar het begin – een lange zoektocht heeft voor niemand voordelen, snel kunnen schakelen is waar het om gaat.”