ZDP toont veerkracht na moeilijke jaren
Kristoff, Krystle
& Gregory Wienen
ZDP

ZDP toont veerkracht na moeilijke jaren

Dossier Familiebedrijven - ZDP

Zolderse Dakprojecten ZDP wist zich op te werken van een bescheiden dakdekkersbedrijf tot een nationale speler die topprojecten tot een goed einde brengt. Na het overlijden van grote bezieler Hilde Smets kenden haar kinderen en het bedrijf een moeilijke periode. De nodige veerkracht, een gedragen strategisch plan en heldere visie zorgen vandaag echter voor een stabiele organisatie en gestage groeicijfers. ZDP stelt het beter dan ooit.

De evolutie van Zolders Dakprojecten ZDP is onlosmakelijk verbonden met het familieverhaal achter het bedrijf. Drijvende kracht was jarenlang Hilde Smets die in 2015 stierf aan kanker. Na haar eerste huwelijk met aannemer Jean-Paul Wienen (waaruit drie kinderen voortkwamen), hertrouwde ze met dakwerker Willy Ponet. Die had op dat moment een klein dakwerkersbedrijf waar Hilde al snel veel potentieel in zag. Ze werd de aanjager van een mooi groeiverhaal. Het koppel ging uit elkaar en Hilde Smets zette het bedrijf verder, samen met oudste zoon Kristoff Wienen. Ook de andere twee kinderen Gregory en Krystle kwamen mee in de zaak.

Kristof_Krystle_Gregory_Wienen

“Ik had als vakantiewerker de stiel geleerd op werven en daken. Het is vooral de gedrevenheid van moeder die mij meegetrokken heeft,” zegt Kristoff Wienen. “Op een bepaald moment hebben we echt een groeispurt gemaakt. Rond 2000 realiseerden we een omzet van 1,5 miljoen euro, vandaag is dat ongeveer 30 miljoen euro. Een mijlpaal in de geschiedenis van ons bedrijf was zeker het contract voor het dak van het NAVO-gebouw in Evere in 2010. Die opdracht was toen even groot als onze jaaromzet van 10 miljoen euro. We hebben dat werk correct en goed uitgevoerd en zo onze voet kunnen zetten tussen de grotere dakwerkers in België. We zijn verder blijven doorgroeien, misschien bij momenten zelfs te hard als ik er nu op terugkijk. Eind 2014 is mama ziek geworden. Dat was enorm schrikken. Zij en ik waren een goede tandem. Zij deed alles op het vlak van backoffice en financiën, ik het operationele en commerciële. Maar de eindbeslissing lag overduidelijk bij haar.

Toen mijn moeder op sterven lag, hebben bepaalde mensen uit haar onmiddellijke omgeving op malafide wijze misbruik gemaakt van de situatie. We konden niets doen omdat ze machtigingen op de rekeningen hadden. Dat is een heel zware periode geweest. Het was kantje boordje, maar we hebben ervoor gekozen om keihard door te gaan. Bedrijfseconomisch ging het goed en groeiden we verder. We hadden een gezond kloppend hart, maar een ziek lichaam. We genereerden genoeg omzet, maar financieel hadden we geen buffer omdat al het geld verdwenen was. In die periode hebben we een aantal goede mensen verloren omdat je enkel met overleven bezig bent. Toen is als doelstelling vooropgesteld om binnen de vijf jaar als bedrijf terug financieel op eigen benen te staan en alles op te kuisen. 

2020 wordt waarschijnlijk – ondanks corona  ons beste jaar ooit.

Begin 2018 hebben we een strategische oefening gemaakt. Daarvan zien we vandaag de eerste resultaten. We zijn meer op rendement en kwaliteit gaan werken en minder op volume. Al is dat laatste ook nodig om de vaste kosten te dekken. 2020 wordt waarschijnlijk – ondanks corona – ons beste jaar ooit. Zowel in volume als in rendement, mét een stabiele organisatie en team.” 

Vier pijlers

STERCK. Je laat je omringen door een aantal experts?

Kristoff Wienen: “In onze raad van advies zetelen Luc Miermans en Geert Vanhees. In het management is Bart Verjans mijn rechterhand. Hij zal nooit de rol van mama kunnen overnemen, maar is een crack in de dagelijkse administratie en financiën. Nick Leemans is er als financieel expert bijgekomen. Ook aan het operationeel management is gebouwd. We rusten nu op vier pijlers met elk een verantwoordelijke. Begin 2020 is er in Aalst een vestiging voor Oost- en West-Vlaanderen geopend. De regio Oost en Zuid is een aparte afdeling, net zoals de afdeling hellende daken. En sinds januari is er ook ZDP Home voor de particuliere markt. Ik kan blindelings vertrouwen op de vier managers aan het hoofd van die afdelingen. We betrekken hen in de strategische doelstellingen, waardoor dat verhaal mee uitgedragen wordt door hen. Het is leuk om evolutie te zien in die wisselwerking. Alles moet niet meer via mij passeren. 

Ik ben zelf onderaan de ladder gestart en werkte met de schop op daken. Geleidelijk ben ik opgeklommen tot werfleider en later operationeel verantwoordelijke. Na het overlijden van moeder heb ik de leiding in handen. Doordat er nu een stevige organisatie staat, kan ik me sinds twee jaar meer focussen op business development. Ik heb geleerd dat als je langs de voorkant moeilijke dossiers in een bedrijf steekt, je aan de achterkant alleen maar problemen moet oplossen. We proberen daarom met ons verkoopsteam strategisch te kijken welke dossiers ons echt interesseren en hoe we die effi­ciënt kunnen uitvoeren. Zo differentiëren we ons in de markt.”

Betrokken medewerkers

STERCK. Jullie zetten ook flink in op personeelsbeleid?

Wienen: “We geloven erin dat een medewerker die gelukkig is, automatisch ook gaat zorgen voor een gelukkige klant, en dus voor return. Dit maken we concreet door betrokkenheid te creëren. Daar sturen we hard op aan. Hoe meer verantwoordelijkheid je aan mensen geeft, hoe meer hun capaciteiten naar boven komen. Tijdens de coronacrisis is nog eens extra bevestigd dat we een aantal heel sterke profielen hebben. In veel traditionele bedrijven, en zeker in de bouw, worden mensen in een vakje geduwd. Wij trekken hen net uit hun comfortzone. Een calculator kan leren van een projectleider en omgekeerd. Zo creëer je een leercurve én een teamgevoel. Onze strategische doelstellingen zijn gebouwd op drie pijlers. We geloven er hard in dat wanneer je veilig werkt, kwaliteit aflevert en wanneer medewerkers gelukkig zijn, het rendement vanzelf volgt. We zijn dagelijks met die pijlers bezig en volgen dat op. Daarin speelt Bart Verjans ook een belangrijke rol.”

STERCK. Jullie geven het personeel veel vrijheid binnen bepaalde krijtlijnen?

Wienen: “Ik spiegel dat een beetje aan mezelf. Vanaf moeder haar ziekte kwam er heel veel op me af en moest ik mijn weg vinden. Ik merkte dat ik vaak gefrustreerd was als het niet ging. Door veel te gaan sporten en meer te werken wanneer het me paste, vond ik een ontspanning die mij rust gaf. Daardoor kon ik op het werk bezig zijn met de kern van de zaak. Dat heb ik ook proberen te implementeren in het bedrijf. Het is niet gemakkelijk, want we komen uit een bedrijfsvoering waarin sterk gecontroleerd werd. We hebben zeker een aantal medewerkers verloren omdat die niet om konden met de nieuwe situatie. Maar er zijn ook een aantal medewerkers van de oude garde die de transitie hebben gemaakt, met vallen en opstaan.

Toen we bij het overlijden van moeder zo zwaar in de steek werden gelaten, moesten we kiezen tussen niemand meer vertrouwen, of mensen net vrijheid geven en hen vertrouwen tot het bewijs van tegendeel geleverd is. Ik stel vast dat je in die laatste situatie meer terugkrijgt dan je geeft. En corona heeft dat versterkt. Medewerkers die dat kunnen, werken nu structureel van thuis uit. Het maakt mij bij wijze van spreken niet uit of ze van acht tot vijf werken of op een ander tijdstip, zolang ze maar afleveren wat ze horen af te leveren. Uiteraard moet je daarvoor wel de nodige voelsprieten en KPI’s inbouwen en sterk in overleg gaan. We tellen 25 bedienden en een kleine 100 arbeiders. Op twee weken tijd heb ik iedereen minstens een keer aan de lijn gehad of ben ik op de werf gepasseerd. Dat is een verplichting die we onszelf opleggen. Met het management voeren we stelselmatig kwaliteitscontroles uit volgens checklists die onze drie pijlers meten (kwaliteit, veiligheid en medewerkers). Zo treed je ook automatisch in overleg met je medewerkers.”

Waasland Shopping Center

STERCK. Jullie groeien opnieuw heel hard en hebben recent een aantal grote orders binnengehaald?

Wienen: “De renovatie van het dak van Waasland Shopping Centre is het grootste order ooit dat we binnengehaald hebben, goed voor zo’n 12 miljoen euro. Voor ons is dat een game changer. Het geeft een versterkt gevoel naar de organisatie toe. Ik geloof er heel hard in dat dit voortkomt uit het feit dat gelukkige medewerkers zorgen voor gelukkige klanten. We hebben dit jaar nog een aantal grotere dossiers binnengehaald. Als dakwerker kunnen we in de goede jaren zes tot negen maanden vooruitkijken, in de slechte drie tot zes. Nu hebben we in omzet een jaar werk in portefeuille, met een mooie marge. Het is echt fijn om te zien dat onze strategische keuzes hun vruchten afwerpen. De crisis die we doorgemaakt hebben, heeft ons sterker gemaakt. En dat heeft ons ook geholpen in de coronacrisis. We zijn blijven doorwerken omdat we die veerkracht te pakken hadden en omdat we in de juiste flow zaten.” 

STERCK. Jullie gaan in het najaar het strategisch plan opnieuw onder de loep nemen?

Wienen: “Er zijn zaken die we verwezenlijkt hebben en andere die nog werkpunten zijn. Zo willen we onder meer bij ZDP West in Aalst hetzelfde verhaal neerzetten als hier in Lummen. Op het einde van het jaar zullen we daar 15 procent van onze totale omzet draaien. We streven uiteindelijk naar hetzelfde volume als hier. ZDP Zuid beheren we vandaag vanuit onze hoofdzetel. Wallonië is een heel moeilijke markt maar we hebben een aantal Franstalige collega’s die dat heel goed doen. Het zou een logische volgende stap kunnen zijn om daar ook een vestiging te openen. We willen groeien zonder onze corebusiness uit het oog te verliezen. Ook daarin hebben we uit het verleden geleerd. Zo is de nieuwe afdeling ZDP Home een stukje teruggaan naar onze roots. We focussen daar op de particuliere markt. Het is een aparte afdeling die getrokken wordt door mijn broer Gregory.” 

De crisis die we doorgemaakt hebben, heeft ons sterker gemaakt.

Familiale afspraken

STERCK. Jullie zijn met de drie kinderen elk voor één derde eigenaar?

Wienen: “Dat klopt. Toen onze moeder ziek werd, was mijn broer Gregory actief op de werven en in de logistiek van het bedrijf. Mijn zus Krystle werkte in het projectontwikkelingsbedrijf dat mama met haar toenmalige vriend had. Mijn zus heeft een aantal maanden heel intensief voor moeder gezorgd waardoor Gregory en ik ons op het bedrijf konden focussen. Daar ben ik haar enorm dankbaar voor. Gregory heeft in de groei van het bedrijf zijn weg gevonden en een ontwikkeling doorgemaakt. Vandaag is hij verantwoordelijk voor ZDP Home, ZDP Service, het magazijn en de logistiek. Dat hebben we samen ontwikkeld en begint nu mooi te lopen. We hebben familiaal gezien heel moeilijke jaren achter de rug. Ik heb altijd de vrijheid gekregen van zowel Gregory als Krystle om mijn visie uit te dragen en neer te zetten. De beslissingen die we maken, worden gechallenged, maar nadien ook gedragen.”

STERCK. Werken jullie met een familieraad of familiecharter? 

Wienen: “De grote strategische lijnen worden in de raad van advies bepaald. Daar zetelt ook de familie in. Het is mijn overtuiging om eigenaarschap en operationele leiding maximaal gescheiden te houden. Al zit niet iedereen daarin altijd op dezelfde golflengte. Het is mijn droom om de familiale afspraken nog meer op één lijn te krijgen. Mijn broer en zus hebben geen kinderen, ik heb twee zoontjes. Ik werk er hard aan om op termijn tot formele familiale afspraken te komen omdat ik uit een situatie kom waar niks geregeld was. Er lag veel financiële druk op mijn schouders. Er zijn heel veel bedrijven die vandaag door een crisis gaan. Wij hebben vijf jaar geleden die crisis meegemaakt en zijn toen beginnen bouwen aan ons bedrijf. In tegenstelling tot andere sectoren werden we in het begin van de coronacrisis niet verplicht om de activiteiten stil te leggen, dat was een geluk. We dienden ons uiteraard te herorganiseren en opnieuw uit te vinden. Werken in open lucht is dan een voordeel.”

STERCK. Je bent zelf onderaan de ladder begonnen en hebt ook op het vlak van persoonlijke ontwikkeling een hele weg afgelegd?

Wienen: “Doordat onze ouders vrij vroeg gescheiden zijn, heb ik geen gemakkelijke jeugd gehad. Ik ben opgevoed door mijn moeder, een vrouw met een heel sterke visie en drive. Ik heb heel veel van haar meegekregen. Mijn karakter heb ik dan misschien eerder van m’n vader, iemand die ook altijd doorgaat en keihard werkt. Ik zit zo in elkaar. Ik sta niet stil bij problemen, ik kijk naar oplossingen. Op het vlak van persoonlijke en professionele ontwikkeling heb ik heel veel geleerd in de werkgroepen van VKW Limburg waar ik al op mijn 24ste naartoe ging. Ik was daar toen de jongste. Ik ben altijd op zoek gegaan naar mensen waarvan ik dacht dat ze mij iets konden bijbrengen en bouw daar dan een goede relatie mee uit. Uiteindelijk moet je het allemaal zelf doen, maar het is goed als je kan terugvallen op een sterk team. Ik heb niet gestudeerd, maar ik probeer wel constant bij te scholen door cursussen te volgen. Maar mijn passie blijft daken maken. Misschien is dat ook de reden dat ik snel de oplossing in een probleem zie.”

ZDP IN CIJFERS
  • 4 afdelingen
  • 30 miljoen euro omzet
  • 125 medewerkers

STERCK. Welke uitdaging­en zie je nog voor ZDP de volgende jaren?

Wienen: “Het blijft de grote uitdaging om de juiste projecten te doen zodat de juiste resultaten volgen. We willen ons verkoopteam helemaal meekrijgen in onze visie zodat ze autonoom de juiste keuzes kunnen maken. ZDP wil zeker niet de grootste worden, maar wel de beste in alles wat we doen. Van het afgeleverde product tot klantvriendelijkheid en servicegerichtheid. En we moeten ervoor zorgen dat we een financieel stabiele, duurzame partner zijn. Vroeger werden we vaak gezien als een prijsklopper, vandaag durven we ook al eens neen te zeggen tegen bepaalde projecten. Die keuze moeten we durven maken. Ook in het stroomlijnen van de familiale relaties zou ik nog stappen willen zetten. 

Verder zetten we ook heel hard in op de digitalisering van de bouwsector. Dat wordt de laatste jaren een steeds belangrijker thema. Het is zeker niet evident. Binnen de wereld van dakwerkers staan we al ver, maar we moeten ons niet meten met de grotere bouwbedrijven. We kunnen van hen wel veel leren en leuke dingen meenemen om op te schuiven in de keten. Op dat vlak hebben we ook geïnvesteerd in mensen en middelen. Zo kunnen we via BIM rechtstreeks met een architect en bouwpromotor het dak gaan modelleren, voorafgaand aan de werken. Door heel hard in te zetten op prefab, kunnen we de uiteindelijke doorlooptijd op de werf beperken en de foutenmarge terugdringen. En dat is interessant voor alle partijen. Architecten zijn voor ons een belangrijke doelgroep. Een dak dient tegenwoordig trouwens niet meer louter om regen tegen te houden. Het is vaak een hoogtechnologische oplossing die een enorme ontwikkeling heeft doorgemaakt. We zijn daarin voorloper in de sector en die positie moeten we kunnen behouden.”

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels