De coronacrisis heeft alle bedrijven gedwongen om anders te werken. Ook Plastiservice in Opglabbeek. Door de gigantische vraag naar onder andere plexiglas was het ontzettend druk bij het kunststofverwerkende bedrijf. Gelukkig had de onderneming net voor de pandemie geïnvesteerd in een nieuwe, stabiele internetverbinding met back-up. Hierdoor verliep de aansturing van de machines en het versturen van offertes een stuk vlotter.
Lode Mentens – managing director van Plastiservice Group – leerde Telenet Business accountmanager Stijn Donders ongeveer een jaar geleden kennen. “Om efficiënter te kunnen werken, hadden we nood aan een stabielere en krachtigere internetverbinding”, legt Lode Mentens uit. “Stijn bekeek de huidige installatie uitvoerig en stelde Corporate Fibernet met back-upsysteem voor. En om de kosten van de internationale telefoongesprekken te drukken, stemden we ook in met de modernisering van de telefooncentrale via Voice over IP en de optimalisatie van de mobiele oplossingen voor kmo's. Zowel de graafwerken als de activatie verliepen ontzettend vlot.”
Waanzinnig druk
De offerteaanvragen stroomden tijdens de pandemie binnen. De heldere kunststoffen die Plastiservice normaal op een jaar tijd verwerkt, waren nu in amper tien weken tijd verbruikt.
“We beloven onze klanten altijd een offerte binnen 24 uur, maar door de vertraagde internetverbinding liepen we in het verleden orders mis. Dat is nu gelukkig voltooid verleden tijd. Bovendien verloopt de aansturing van onze CAD-CAM-machines vanuit de tekenkamer een stuk vlotter. De medewerkers geven zelf ook aan dat het verschil echt merkbaar is. We kunnen bepaalde projecten veel sneller opleveren. Hierdoor kunnen we onze offerteprijzen iets laten zakken en nog meer werk binnenhalen”, verduidelijkt Lode Mentens.
“We starten altijd met een duidelijke analyse van de werkomgeving”, valt Stijn Donders bij. “Met die inzichten gaan we op zoek naar de meest optimale oplossingen. Kwestie van efficiënter te werken en tegelijkertijd kosten te drukken.”
Vlotter thuiswerken
De productie bleef bij Plastiservice in Opglabbeek draaien tijdens de eerste lockdown, maar de ingenieurs werkten van thuis uit. “Ook dat vraagt natuurlijk aanpassingen. Gelukkig verliep dat allemaal vlot. Intussen zetten we opnieuw fors in op telewerk. Alles staat in de cloud en de uptime is verzekerd dankzij de combinatie van voldoende bandbreedte en een performant back-upsysteem. Zelfs als er buiten tijdens graafwerken een kabel wordt overgetrokken, kunnen wij blijven werken. Dat geeft gemoedsrust.”
Durven veranderen
Lode Mentens haalt er erg veel energie uit om zijn klanten nog beter te kunnen bedienen. “Ik ben zelf ingenieur in kunststoffen en ken weinig van IT. Een aantal jaar geleden hebben we zonder veel marktonderzoek een provider gekozen. Door de jaren heen hebben we dat nooit echt in vraag gesteld. Zonde. Zeker als je weet hoeveel kostbare tijd er verloren is gegaan aan onstabiele netwerkverbindingen. We sturen zo’n 2000 offertes per jaar uit en kunnen geen tijd verliezen op het vlak van communicatie. Ik heb het de laatste weken al vaker gezegd: het lijkt alsof ik van een Volkswagen Kever in een Porsche stap. De uitdaging voor Plastiservice is nu om alles te borgen.”