Fleetklassieker
Kim Blockx
& Michael Vanzeir
Renault Mégane Grandtour
e-tech

Fleetklassieker

De Test - Renault Mégane Grandtour e-tech

De elektrificatie van bedrijfsvoertuigen zal de volgende jaren in sneltreinvaart de fleetmarkt veroveren. Stilaan komen ook in het middenklassesegment een aantal hybrides in het gamma die interessant zijn voor uw wagenpark. We voelden een dag de Renault Mégane Grandtour E-TECH Plug-in Hybrid aan de tand en stelden vast dat niets deze plug-inhybride in de weg staat om een fleetklassieker te worden.

Detest_renault_megane_grandtour_etech_kim_blockx_itzu

Het zit intussen al niet meer zo vers in het geheugen, maar Renault was bijna tien jaar geleden één van de pioniers in het verhaal van de elektrische wagens. In 2011 lanceerden ze het Z.E.-programma (Zero Emission). Met de Renault Fluence Z.E. had het Franse merk één van de eerste volledig elektrische wagens op de markt. De Fluence Z.E. was nog gebouwd op basis van een bestaand model. De kleinere Zoe die daarop volgde, was echter van bij het ontwerp opgevat als elektrische wagen. Daarna werd het even stil rond de verdere elektrificatieplannen van Renault. Vandaag zijn de Fransen terug met het E-TECH-gamma dat de basis vormt van de verdere elektrificatie van Renault. En dat E-TECH-gamma zou wel eens een hit kunnen worden op de fleetmarkt. 

Met een elektrische motor heb je onmiddellijk vermogen beschikbaar zodat de eerste acceleratie heel vlot verloopt.

“Er is enerzijds onze Clio E-TECH, een hybride die je niet in de stekker kan steken en die oplaadt tijdens het rijden,” legt Michael Vanzeir uit, marketingverantwoordelijke bij Paesmans Autogroep. “Daarnaast is er de Mégane Grandtour E-TECH en de Captur E-TECH die beiden opgevat zijn als plug-inhybride. En in januari 2021 komt er ook de Mégane Berline bij. Alle drie de modellen maken gebruik van dezelfde 1,6-liter-benzinemotor die gecombineerd wordt met twee ­elektromotoren: eentje als starter-­generator-synchronisator en eentje die zorgt voor een rechtstreekse aandrijving op de wielen. Alles samen zijn ze goed voor 160 pk. De batterij heeft een vermogen van 9,8 kWH en kan opgeladen worden via het gewone huishoudelijke stopcontact of via een laadpaal voor wie het wat sneller wil laten gaan.”

Detest_renault_megane_grandtour_etech_kim_blockx_itzu

Detest_renault_megane_grandtour_etech

Detest_renault_megane_grandtour_etech

Discrete plug-inhybride

Aan de buitenkant van de wagen valt het verschil tussen een gewone Mégane Grandtour en de plug-inhybride nauwelijks op. Of het zou de tweede tankklep moeten zijn om de wagen elektrisch op te laden. De batterij is klein genoeg gehouden om deze proper onder de achterbank te verwerken zonder daarbij hoofd- of bagageruimte te verliezen.

We stuurden Kim Blockx, Group Fleet & Facility Coordinator bij Itzu, een dag op pad met met de Mégane Grandtour E-TECH Plug-in Hybrid. “We hebben bij Itzu een 200-tal wagens op de baan waarvan een ongeveer een kwart van merk Renault,” vertelt ze. “Deze worden vooral in de Grandtour-variant gebruikt bij Itzu Cleaning. De nieuwe Mégane Grandtour E-TECH viel bijzonder goed mee. Het was mijn eerste uitgebreide ervaring met een plug-inhybride. Wat mij vooral opviel was het gebruiksgemak. Ik dacht dat je misschien op bepaalde knopjes moest drukken of handelingen moest stellen, maar de wagen regelt alles zelf. De Mégane Grandtour E-TECH start in principe altijd op de elektromotoren en daarna springt de benzinemotor bij. Maar dat gebeurt heel geleidelijk en automatisch. Je merkt er eigenlijk niets van. Ook tijdens het rijden laadt de Mégane Grandtour E-TECH een beetje op.”

kim_blockx_itzu Itzu

ITZU [It's you] is een cluster van sterke partners in people business. Van uitzendarbeid tot werving en selectie, van poets- tot thuishulp, van loopbaanbegeleiding tot outplacement. Bij ITZU zetten we dingen in beweging. Een beweging vooruit. Proactief en innoverend. Dat is wie we zijn en wat we doen. And ITZU, we care about.

Michael Vanzeir: “De wagen laadt inderdaad niet alleen op door hem in te steken maar ook door te remmen en te vertragen. De thermische motor dient als generator om de batterij op te laden. De officiële WLTP-actieradius (gemengd) is 50 km, de regeneratie én de werking van de motor als generator zorgt er voor dat de batterij nooit volledig leeg geraakt.”

Rustgevend stil

Volstaat het vermogen van 160 pk om de wagen vooruit te stuwen? “Voor mij was dat zeker voldoende,” zegt Kim Blockx. “De Mégane Grandtour E-TECH reed heel goed. Ik ben natuurlijk niet gaan racen maar het vermogen was zeker aanvaardbaar. Met een elektrische motor heb je onmiddellijk vermogen beschikbaar zodat de eerste acceleratie heel vlot verloopt. Deze wagen is ook heel stil en rijdt heel zacht. Je hoort haast geen geluiden van buiten. Dat werkt rustgevend. Ook qua gebruiksvriendelijkheid is alles prima in orde. Als chauffeur krijg je alle informatie van een digitaal instrumentenpaneel waar links de informatie zoals snelheid, brandstofpeil enzovoort staat, en rechts de specifieke hybride-informatie zoals krachtverdeling, batterijlading … In het midden kan je zelf kiezen welke informatie je verkiest via de knoppen op het stuur. Het is allemaal heel overzichtelijk. Ik kon bijvoorbeeld mijn gsm direct koppelen zonder een enkel probleem.”

kim_blockx_itzu

“De Mégane Grandtour E-TECH beschikt over verschillende aandrijfmodi,” legt Rudi Nelissen van Paesmans Autogroep uit. “In de My Sense-modus schakelt de wagen automatisch over tussen de thermische motor en de elektromotoren. Hij kiest daarbij zelf de optimale aandrijving met het oog op een maximale efficiëntie. Je kan ook instellen dat de wagen enkel elektrisch rijdt in de Pure-modus. En dan is er nog een sportstand om zoveel mogelijk vermogen te hebben en alle kracht te combineren die beschikbaar is.” 

Dankzij de beperkte omvang van de batterij gaat er geen kofferruimte verloren.

Ruimtelijk

Dankzij de beperkte omvang van de batterij gaat er geen kofferruimte verloren. Kim Blockx: “Dat is heel handig voor onze mensen die elke dag op de baan zijn en steeds een aantal spullen moeten meenemen. De keuze van wagen is in ons bedrijf afhankelijk van de functie van de medewerkers. Zo is voor de inspecteurs van de schoonmaaktak een grote koffer handig. Ze doen een aantal werven per dag en hebben zo een degelijke wagen ter beschikking zonder dat dit een bestelwagen moet zijn. De Mégane Grandtour E-TECH is 100 % aftrekbaar wat hem als fleetoplossing interessant maakt. Naar de toekomst toe moet alles groener worden. Met Itzu werken we ook aan een ISO-certificering en in dat kader is een groen wagenpark een pluspunt.”

Michael_Vanzeir_Paesmans_Autogroep Paesmans Autogroep

Paesmans Autogroep is verdeler van Renault en Dacia met vijf vestigingen en een volledig nieuw tweedehandscenter. De groep beschikt over een eigen carroserieafdelng en verhuurbedrijf Autoverhuur Limburg. We zijn een echte mobliteitspartner voor onze klanten. Zo voorzien we eigen transport met vrachtwagens om hen snel te kunnen helpen. Paesmans is een familiebedrijf met 80 medewerkers.

De laadtijd aan een gewoon stopcontact bedraagt vijf uur, via een wallbox gebeurt het laden twee uur sneller. Michael Vanzeir: “Als je de wagen zowel thuis als op het werk insteekt, kan je steeds met een volle batterij vertrekken en haal je in de praktijk een gemiddelde verbruik van ongeveer twee à drie liter. Mijn collega Rudi heeft het zelfs al met minder gedaan. Maar je moet natuurlijk wel de discipline opbrengen om de wagen steeds op te laden. Dat is een gewoonte die je moet kweken.”

renault_megane_grandtour_etech

Renault Mégane
Grandtour E-Tech

Bevindingen

Plug-inhybride die uitstekend alternatief vormt voor de fleetmarkt, mede dankzij een fiscale aftrekbaarheid van 100 %.

Rustgevend, stil en comfortabel interieur.

De combinatie van een benzinemotor met 2 elektromotoren resulteert in een vermogen van 160 pk. Ruim voldoende voor alledaags gebruik.

  • Verbruik: 1,3(l/100km WLTP)
  • CO2-uitstoot: 29 g/km
  • 0 tot 100 km/u: 9,8 sec
  • Vermogen Kw/pk: 118/160
  • Emissienorm: I2
  • Afmetingen(mm): 4625(l) 1870(b) 1458(h)
  • Gewicht(kg): 1603
  • Inhoud kofferruimte: 422l
  • Basisprijs: 34.275 euro incl. btw
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels