Innovatieve schildermagnaat
Mario Timmers Woutim

Innovatieve schildermagnaat

Regiobedrijf - Woutim

Professionele schilderwerken? De kans is groot dat je dan meteen aan Woutim uit Peer denkt. Het tweedegeneratiebedrijf bestaat intussen meer dan veertig jaar en is actief in vijf landen. Mario Timmers legt uit waarom steeds meer bedrijven een beroep op Woutim doen. En verklapt daarna hoe hij zijn territorium jaar na jaar blijft uitbreiden.

STERCK. Je vader heeft Woutim opgericht. Kan je een korte bedrijfshistoriek geven? 

Mario Timmers: “Mijn vader Peter Timmers startte in 1964 bij meneer Wouters in Brasschaat om alle militaire woningen in Limburg te schilderen: in Peer, Zutendaal, Leopoldsburg, Hechtel, Helchteren … Het vreemde was dat hij helemaal geen ervaring had. Mijn vader keurde televisieschermen bij Philips in Eindhoven. Hij ging toch solliciteren en nam vervolgens de job als aspirant-schilder aan. Hij kreeg daar een opleiding en zo’n zeven jaar later was hij ploegbaas. Op zijn laatste werf – Conservatorium De Singel in Antwerpen – was mijn pa verantwoordelijk voor zo’n 40 schilders. Op 1 april 1971 startte hij als zelfstandige onder de naam Timmers en in ‘78 kwam hij Wouters opnieuw tegen. Hij klaarde wat klussen in onderaanneming en niet veel later startten ze samen Woutim op. Heel veel mensen denken vandaag nog altijd dat ik Wouter Timmers heet (lacht). In ’84 overleed meneer Wouters en toen verhuisde de maatschappelijke zetel naar Limburg. Ik kwam zelf aan boord in 1992 met mijn diploma boekhouding-fiscaliteit. Ik had nooit voor een baas gewerkt, maar kocht de helft van de aandelen en besloot mee in de zaak te stappen. Dat was ergens wel een evidentie. Als kleine ventje ging ik in de vakanties altijd mee de werven op. Schuren, plamuren, verven … Ik kreeg het met de paplepel binnen.”

Mario_Timmers_Woutim

Groeiparcours

STERCK. Is Woutim hard veranderd met jouw komst?

Timmers: “Ja, dat denk ik wel. Mijn vader heeft uiteindelijk een solide basis gelegd, maar op administratief vlak had hij niet zo heel veel kaas gegeten. Alles werd – bij wijze van spreken – op een bierkaartje genoteerd. Ik haalde de eerste telex-, faxtoestellen en gsm’s naar de werkvloer. Omdat ik goed kon tellen en balansen kon lezen, waren mijn vader en ik in die tijd echt complementair. Dat zorgde voor een forse groei. In 2000 verhuisden we van Kleine-Brogel naar het industriepark van Peer. En daarna is het snel gegaan. In die tijd zijn we voor Kinepolis begonnen en we zijn hen wereldwijd gevolgd. Het straffe is dat mijn pa nooit gedacht had dat ik mee in de zaak zou stappen.”

STERCK. Zat je dan veel in het buitenland? 

Timmers: “Ja, absoluut. We hadden opdrachten voor Kinepolis, Decathlon en Makro in verschillende landen. Ik ging dan mee naar de werven. En achter de schermen – na de kantooruren – deed ik nog al het papierwerk. In die tijd was ik tien maanden per jaar weg.”

We werken heel vaak in een just-in-timeformule.

STERCK. Waarom stellen die grote holdings een Belgisch schildersbedrijf in het buitenland aan? Het lijkt kostenefficiënter om met lokale ondernemingen te werken. 

Timmers: “Dat klopt, maar ze kenden onze kwaliteit en flexibiliteit. Bij grote bouwprojecten wordt de openingsdatum vaak met veel toeters en bellen op voorhand bekendgemaakt. En dan loopt het tijdens de ruwbouwfase mis. De deadline – die al strak was – komt zo nog meer in gedrang. Bovendien komen wij als allerlaatste op de werf aan. Als je dan kunt bewijzen dat je de werken even goed kunt uitvoeren, maar op nóg kortere tijd, dan scoor je. Kinepolis Hasselt was ongeveer twintig jaar geleden het eerste project dat we op de vooropgestelde datum kon openen. Daarna mochten we alle nieuwe complexen en renovaties blijven doen. Altijd in een just-in-timeformule. We namen eigen mensen mee naar het buitenland maar deden ook een beroep op locals. Na Kinepolis hebben we die succesformule doorgetrokken naar Nike, Colruyt Group, Makro, Metro …”

Interieurwerken

STERCK. Je vader bood vroeger enkel schilderwerken aan. Jij trekt het breder.

Mario Timmers: “Klopt. Mijn vader was een salonschilder. Vandaag kun je bij Woutim Paintworks ook terecht voor het schilderen van gevels en de plaatsing van behang, tapijten en vinyl. Dat aanbod is er eigenlijk gekomen op vraag van de klant. Bovendien zoeken we altijd naar manieren om meerwaarde aan onze klanten te bieden. We willen echt ontzorgen. En één aanspreekpunt zijn. Dat heeft uiteindelijk geleid tot een tweede afdeling: Woutim Total Interiors. Daar gaan we nog een stap verder en nemen we echt alles uit handen. Dus chape, gipskartonwanden, pur-isolatie, technieken … We nemen het allemaal voor onze rekening. En dat leidt dan weer tot een uitgebreider klantenbestand. We zijn daar nu zo’n twee jaar mee bezig en daar komen erg mooie projecten uit zoals Ziekenhuis Maas en Kempen in Maaseik, de Ghelamco Arena, de renovatie van Club Brugge, 62 scholen uit de Scholen Van Morgen-groep, AZ Zeno in Knokke enzovoorts.”

STERCK. Voor CenterParcs voeren jullie ook zulke totaalprojecten uit.
Vertel daar eens wat meer over. 

Mario Timmers: “We remodellen alle cottages van CenterParks en SunParks in België. Dat begint met de afbraakwerken en vervolgens renoveren we het interieur helemaal. Dat gaat toch over opdrachten van zo’n 10 miljoen euro per park. Intussen doen we dat ook voor hotelketen Pandox (Holiday Inn, Crowne Plaza, NH en Hilton, nvdr.).” 

Woutim in cijfers
  • 5 landen
  • 70 schilders in België
  • 50 miljoen euro omzet(overkoepelend)
  • 1979 oprichtingsdatum

Duurzaam ondernemen

STERCK. Jullie zetten fors in op duurzaam ondernemen. Kun je dat met enkele voorbeelden uitleggen?

Timmers: “In ons logo hebben we het puntje op de i vervangen door een blaadje. Omdat we fors willen inzetten op ecovriendelijke realisaties. Een schilder heeft niet altijd een goede reputatie want verf stinkt en is chemisch. We kiezen daarom heel bewust voor ecologisch verantwoorde grondstoffen en milieuvriendelijke reinigingstechnieken. We sorteren ons afval sinds 2000 zoals het hoort, maar we gaan nog enkele stappen verder. Zo reinigen we onze verfblikken vooraleer we ze tot schroot persen. Onze verfborstels en -rollen – honderden per dag – reinigen we onder hoge druk met water. Vervolgens filteren en zuiveren we dat water via scheidingsbakken met overloopsystemen zodat het nog dienst doet voor andere dingen. Op grote werven, zoals bij Nike of Janssens Pharmaceutica, verplaatsen onze medewerkers zich per fiets of elektrische brommers. En we hebben intussen ook 33 elektrische voertuigen in onze vloot. Zo verlagen we onze CO₂ drastisch en proberen we een trendsetter in de sector te zijn. Ook belangrijk om mee te geven: we hebben onze eigen verven met private labels laten ontwikkelen bij AkzoNobel. Het VOS-gehalte bedraagt minder dan drie gram per liter waardoor het een groen label heeft gekregen. In principe betekent dit dat mensen er niet meer allergisch op kunnen reageren. Het is niet geurloos, maar wel geurarm. In scholen, ziekenhuizen en rusthuizen zijn deze verven tegenwoordig erg gegeerd.”

En Kinepolis volgen we tot in Frankrijk, Spanje en Polen.

Luchtzuiverende en isolerende verf

STERCK. Jullie werken voor Colruyt Group ook met luchtzuiverende verven.

Timmers: “Klopt. Die klant verwacht dat we als een volwassen partner meedenken op het vlak van duurzaamheid. Dat is dan ook de reden waarom we de verfmarkt voortdurend blijven verkennen. We hebben voor Colruyt Group 65 gevels van Okay-vestigingen geverfd met een speciale, luchtzuiverende verf. Die haalt stikstof en ozon uit de lucht en vermindert de vorming van fijnstof. Met de zowat 10.000 m2 gevels die we voor Colruyt Group hebben geschilderd, neutraliseren ze de jaarlijkse uitstoot van ongeveer 1 miljoen kilometers gereden met een moderne dieselmotor. Mag het wat technischer? In de verf zit gemodificeerd titaandioxode, een pigment voor witte verf. Die reageert met zonlicht en zet daarbij stikstofoxiden met de hulp van zuurstof om in nitraten, en ozon in zuurstof. De regen wast vervolgens de gevel weer proper. Zolang er licht op de gevel valt, blijft de werking gegarandeerd. Je zou deze verfsoort ook kunnen gebruiken in rokerslokalen. Zo neutraliseer je de geur – zonder externe verluchting – binnen de 24 uur.”

STERCK.  Zijn er nog andere innovatieve projecten waar jullie op dit moment mee bezig zijn?

Timmers: “We zijn nu met een pilootproject gestart in samenwerking met een bedrijf uit Bilzen. Het doel is om onder een private label een isolerende en waterwerende verf op de markt te brengen op basis van aerogels. Dit product zou dan kunnen dienen ter vervanging van een na-isolatie van een spouwmuur. Als je weet dat iedereen vandaag in orde moet zijn met de EPB-wetgeving, kan dit product weleens aanslaan. Want verf is veel makkelijker aan te brengen dan spouwmuurisolatie. Daarnaast werken we ook aan een isolerende verf die perfect bruikbaar kan zijn om geluidsoverlast in appartementen of hotels tegen te gaan. Als je daarmee je plafond schildert, verminder je de akoestische contactgeluiden. Eigenlijk mag je gerust stellen dat we constant bezig zijn met research and development. Kwestie van onze concullega’s een paar stappen voor te blijven.”  

CenterParcs Erperheide

In Peer renoveert Woutim 616 bungalows met een team van zo’n 60 medewerkers. Alle panden worden gestript en vervolgens volledig opnieuw ingericht. “Dat zijn echte a-tot-z-projecten. We voorzien er nieuwe vloeren, keukens en badkamers en zorgen voor de schilderwerken. Dat is een project van zo’n 10 miljoen euro dat we realiseren op acht maanden tijd. Zonder overlast voor de vakantiegangers. Omdat het een bosrijke omgeving is, verplaatsen alle medewerkers zich met fietsen of elektrische voertuigen.”

Sterk internationaal

STERCK. Hoe groot is het bedrijf intussen? 

Timmers: “In Peer hebben we nu zo’n 70 arbeiders en een aantal bedienden op de payroll. Naast Woutim zijn er nog enkele andere schildersbedrijven die deel uitmaken van ons portolfolio. Vanzeer in St-Truiden en Interdeco in Peer zijn voor 100 % in onze handen. We hebben ook een participatie in Brupaint in Genk en 50 % van de aandelen van verfgroothandel Roux in Genk. Zo beleveren we ook onze concullega’s. Wat de verschillende landen betreft: we hebben vestigingen in België, Nederland, Luxemburg, Frankrijk en Polen. Woutim Luxembourg staat op zichzelf en volgt eigenlijk alleen maar Belgische investeerders zoals Immobel of Extensa die daar grote ontwikkelingen doen. Luxemburg is een erg moeilijke markt, ze zijn daar heel protectionistisch. Vroeger werkten we daar uitsluitend met detacheringen, sinds vorig jaar hebben we er een eigen bedrijf opgericht. Toch al goed voor zo’n 5 miljoen euro omzet. In Nederland opereren we gewoon onder ons Nederlands btw-nummer. We zijn er onder andere actief voor CenterParcs, AC Hotels, Euroscoop, Pathé en Kinepolis. Group Heylen volgen we daar voor logistieke gebouwen. En er is nog een raamovereenkomst met Nike. In Frankrijk verloopt dat op nagenoeg dezelfde manier. Daar hebben we contracten met Decathlon. En Kinepolis volgen we tot in Frankrijk, Spanje en Polen. We sturen daar eigen mensen naartoe en vullen indien nodig aan met onderaannemers.”

STERCK. Werken jullie rechtstreeks voor de bouwheer of ook in onderaanneming?  

Timmers: “Sinds een jaar of vijf werken we nog nagenoeg uitsluitend rechtstreeks voor de bouwheer of investeerder. Dat is een bewuste keuze. De enige manier ook om onder de prijzenslag uit te komen. We hebben door de jaren heen een mooi klantenbestand uitgebouwd, dus de mogelijkheid is er. We zitten ook in een sector met een repetitief karakter. Heel wat klanten komen om de drie tot vijf jaar naar ons terug.”

Met Woutim Total Interiors gaan we nog een stap verder en nemen we echt alles uit handen.

Flexibel maatwerk

STERCK.  Je haalt al een aantal keren aan dat jullie meerwaarde bieden. Vertaal dat eens naar een concreet voorbeeld. 

Timmers: “We gaan geen moeilijke dingen uit de weg. Zo’n drie jaar geleden hebben we bijvoorbeeld de volledige remodelling van Brantano gedaan. Daar was afgesproken dat de winkel zou sluiten op donderdagavond. Vrijdag was de sloop voorzien zodat wij maandag konden starten. Om de doorlooptijd te verkorten, zijn we vrijdagmiddag gestart. We werkten de nacht door en stuurden een weekendploeg. Op die manier konden ze een weekend sneller openen. En weekends zijn erg belangrijk in de retailsector. Dat maatwerk wordt erg geapprecieerd.”

STERCK. Wat is de ambitie nog?

Timmers: “We hebben gelukkig weinig last gehad van de pandemie. In vergelijking met vorig jaar zijn we met bijna 10 miljoen euro gegroeid. In de toekomst willen we nog verder groeien door enkele overnames. Daarnaast blijven we alles optimaliseren om onze klanten zo goed mogelijk te bedienen.”

Mario_Timmers_Woutim

STERCK. Heb je nog een leuke anekdote om af te sluiten? 

Timmers: “We hebben zo’n vijftien jaar geleden een particuliere woning behangen met erg duur papier. We zaten al snel aan zo’n 10.000 euro materiaalkost. De klus was geklaard en de klant was erg tevreden met het resultaat. Tot enkele weken later iemand hem vertelde dat de bloem op het behangpapier ondersteboven hing. De klant belde ons terug op en wilde een fikse korting. Daar waren wij het niet mee eens dus hebben we het papier verwijderd en alles opnieuw behangen. Die klant heeft dat zo geapprecieerd dat wij tot op vandaag nog altijd klanten krijgen doorverwezen via dat project.”

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels