Een auto leasen is zo passé, dachten ze wellicht bij Cyclis toen ze in 2014 van start gingen met fietsleasing. Een race naar de top werd het. Zeven jaar geleden wás er nog geen markt voor dit concept. Maar de Hasseltse onderneming wist fietshandelaars, fietsfabrikanten, loonsecretariaten en werkgevers al snel te overtuigen. “Door de lancering van de cafetariaplannen kreeg Cyclis een forse boost en sinds 2018 gaat het ontzettend hard”, vertelt Daisy Romih, sales- en marketingmanager bij Cyclis.
Inmiddels rijden er al 15.000 mensen rond met een leasefiets van Cyclis. En dat aantal dikt elk jaar aan. Goed voor het milieu én de portefeuille van zowel werkgevers als werknemers. Hoe het komt dat dit concept zo populair is? Drie enthousiaste fietsleasers verklaren met plezier het succes.
Zo werkt het
Eerst en vooral zoek je je favoriete fiets uit bij één van de meer dan 1.000 deelnemende handelaars. Een stoere mountainbike, een koersfiets met alles erop en eraan, een comfortabele e-bike, een retrobakfiets of een toffe tandem … Jij kiest gewoon de fiets van je dromen mét accessoires en vraagt een offerte aan. Cyclis berekent vervolgens je maandelijkse bijdrage.
Drie jaar lang heb je naast het gebruik van de fiets, ook recht op een omniumverzekering en onderhoud. Heb je een accidentje? VAB komt je ter plaatse helpen. Is je fiets gestolen of moet er wat bijgesteld worden? Je betaalt er allemaal niets voor want je bent verzekerd voor schade en diefstal in heel Europa. Standaard bedraagt het onderhoudsbudget – ook inzetbaar voor de aankoop van extra accessoires bij je fietshandelaar – 300 euro. En het kan op vraag van de fietsleaser zelfs nog hoger.
Voordelig voor werknemer en werkgever
Als werkgever bied je met fietsleasing een origineel extralegaal voordeel aan. Het past trouwens mooi in het hedendaagse idee van flexibele verloning of het zogenaamde cafetariaplan. Daarbij geef je werknemers de keuze om een deel van het loonpakket zelf samen te stellen. En tussen opties als sportabonnementen, pensioensparen en een bedrijfswagen, past fietsleasing perfect.
“De werkgever hoeft zich niet bezig te houden met de implementatie van een fietsplan. Wij ontzorgen, ondersteunen 24/7 en voorzien desgewenst een fietspolicy. Bovendien blijft alles kostenneutraal. Want onze factuur vergoed je via het brutoloon van je medewerker”, zegt Daisy.
En net omdat het van het brutoloon afgaat, betaal je als medewerker op het einde van de rit tot 40% minder voor je fiets in vergelijking met de winkelprijs. En je profiteert van 100% minder files natuurlijk.
Wim WijnenOnderhoudstechnieker
SAPPI Lanaken
STERCK. Welk soort fiets lease je en waarom?
Ik heb een mountainbike van het merk CANYON gekozen. Winter en zomer rij ik ermee rond, zowel in mijn vrije tijd als voor woon-werkverkeer. Ik woon amper 6 km van SAPPI maar doe dikwijls nog een extra toertje voor of na het werk. Gewoon, omdat het zo ontspannend is. Je kan me echt wel een fervent fietser noemen: ik heb een zestal fietsen thuis en leg zowat 10.000 km per jaar af. Het merendeel daarvan op deze mountainbike. Fietsen is dus niet gewoon mijn hobby, het is mijn passie.”.
STERCK. Vanwaar het idee om met Cyclis in zee te gaan?
Toen we bij Sappi hoorden van het concept fietsleasing – ik ben er vakbondsafgevaardigde – wilden we er ook graag gebruik van maken. Na wat opzoekwerk leek Cyclis ons de beste keuze. De meest betrouwbare optie. En inderdaad: het loopt allemaal zeer vlot. Er is eigenlijk veel animo bij ons omtrent onze fietsen nu. De fietsenstalling is werkelijk elke dag drukbezet.”
STERCK. Waarom is fietsleasing volgens jou zo populair?
“Het is simpelweg een win-win-winsituatie: goed voor het milieu, je conditie én financieel gezien een slim idee. Een degelijke fiets kost wel wat, maar op deze manier is het betaalbaar. Ik merk dat veel collega’s bijvoorbeeld voor een elektrische fiets kiezen. En dat begrijp ik, want die zijn duur. In één keer een paar duizend euro op tafel leggen, dat is simpelweg niet voor iedereen haalbaar. Nu spreid je het bedrag over 36 maanden en leg je eventueel de restwaarde nog bij als je de fiets wil houden. Uiteindelijk ben je dus netto in vergelijking met een eenmalige aankoop in de winkel, een pak minder kwijt. Daar mag je dan nog de besparing op brandstof bijtellen. En het feit dat onderhoud en verzekering inbegrepen zijn, dat je elk merk en elk type fiets kan kiezen, dat je files vermijdt, dat de Cyclis-medewerkers zo open en flexibel zijn … Ik zie enkel voordelen.”.
STERCK. Plan je de fiets over te kopen?
“Zeker weten. En waarschijnlijk begin ik dan terug een nieuwe leasing. Samen met tal van collega’s. Er zijn volgens mij bijna 100 Sappi-medewerkers die momenteel een fiets leasen. We kunnen telkens in februari of november een aanvraag indienen. Voor het volgende instapmoment staan er alweer heel wat mensen te trappelen.”
Katrien VerhoevenDigital marketeer
Bechtle
STERCK. Op welke fiets rijd jij rond en hoe vaak gebruik je hem?
“Na verschillende winkels te bezoeken en opties te overwegen, besloot ik een elektrische fiets met een opgewaardeerde batterij te nemen. Al twee jaar lang fiets ik nu elke dag naar mijn werk. Dat komt neer op 16 km per dag. Een frisse neus ’s morgens om goed wakker te worden of ’s avonds wat uitwaaien op weg naar huis … Heerlijk vind ik het. En natuurlijk – zeker met al dat thuiswerk het afgelopen jaar – leg ik ook in mijn vrije tijd voldoende kilometers af.”
STERCK. Wat vind jij zo positief aan dit concept?
“Ik was net bij Bechtle aan de slag toen ik hoorde van dit initiatief. Ik was meteen enthousiast want ik had geen wagen. De bon voor onderhoud of accessoires ter waarde van 300 euro kwam ook van pas. Ik kocht er al een waterdichte fietstas en een helm mee. En ik moest helemaal niets voorschieten. Het gebruiksgemak en de transparantie van Cyclis bevallen me bovendien. Via het klantenportaal kan je als leaser alles mooi opvolgen en op elk moment checken hoeveel en hoelang je nog moet betalen. Het is altijd allemaal helder. Dat ons bedrijf fietsleasing aanbiedt, vind ik trouwens heel logisch. Het management vindt een gezonde werkomgeving en levensstijl immers erg belangrijk.”
STERCK. Ga je de fiets houden en/of verder leasen?
“Dat weet ik eigenlijk nog niet. Het zal ervan afhangen hoe het met mijn fiets gesteld is, of ik iets anders of nieuws wil. We zien wel. In ieder geval zou ik nog maar een klein bedrag moeten bijbetalen op dat moment. Dus de kans is reëel.”
Patrick HensenElectromechanieker
Jaga
STERCK. Welke fiets koos je?
“Ik lease een koersfiets van Cube. En dit is al de tweede fiets die ik zo huur. Het eerste exemplaar kocht ik over en ik startte meteen een nieuwe leasing. Woon-werkverkeer levert me dagelijks 36 km op. En daar mag je héél wat kilometers bijtellen buiten de werkuren. Per jaar kom ik op 12.500 km uit. Voor een fanatieke fietser als ik komt een goed uitgerust model dus van pas.”
STERCK. Wat maakt fietsleasing voor het Jaga-team zo interessant?
“Aangezien er bij ons veel fervente fietsers zijn, sprongen we al vlug op de kar toen we over het bestaan van fietsleasing hoorden. Ik zit zelf ook in de vakbond en heb bijgevolg de opties mee onderzocht voor Jaga. Cyclis kwam op de werkvloer uitleg geven over het systeem en we waren overtuigd. Volgens mij zijn we zelfs één van de eerste klanten. Ik vind dat Jaga het best slim aanpakt. Qua fietstype is er voor ons geen beperking. Het bedrag wordt gewoon aangepast naargelang de kostprijs. Maar er zijn wel twee voorwaarden: we mogen maar één fiets leasen per persoon – wat niet meer dan normaal is – en we moeten minstens 25% van de tijd met de fiets naar het werk komen. Zo blijven we fit! En je ziet dat het concept aanslaat. Van de circa 260 personeelsleden maakt een 70-tal mensen gebruik van fietsleasing. En de meesten doen het ook opnieuw na drie jaar.”
STERCK. Heb je al gebruik gemaakt van het inbegrepen servicepakket?
“Ja, ik heb een tijdje geleden een klein ongeval gehad. Resultaat: velgen naar de vaantjes. Maar het was snel opgelost. Ik belde naar de pechdienst. Ze laadden me op en mijn fiets werd hersteld. Ik heb dus niet lang zonder vervoersmiddel gezeten.”
STERCK. Ga je opnieuw leasen als dit contract afloopt?
“Ik denk het wel want ik ben enorm tevreden. Het systeem vergemakkelijkt de aankoop van een kwalitatieve, dure fiets. De pechverhelping en de verzekering zijn top. Ik werk aan mijn conditie. Ik bespaar op brandstof. Het komt ongetwijfeld op elk vlak veel voordeliger uit dan een wagen leasen. Daarom zou ik het iedereen aanraden.”