Ook na COVID-19 zal telewerk een blijver zijn. Daarbij de betrokkenheid van je medewerkers hoog houden, vormt een stevige uitdaging. Ontdek MAGIC*, want de meest succesvolle organisaties zijn die waar geëngageerde medewerkers werken, zelfs van op afstand.
1. Meaning: geef medewerkers betekenis binnen de organisatie
Uit onderzoek blijkt dat iemand beter presteert als hij weet waarom hij dat doet. Communiceer je enkel wát en hoe, dan bots je al snel op weerstand. Daarom gedijt thuiswerk pas goed in resultaatgerichte organisaties, waar medewerkers weten waarom doelstellingen gelden. Daarnaast moet een job maatschappelijk en zinvol zijn. Denk dus goed na over de cultuur en waarden die je uitdraagt. Doorgaans geldt: hoe waardevoller het werk, hoe hoger het engagement.
2. Autonomy: vertrouw erop dat medewerkers zichzelf wel sturen
Heb als leidinggevende vertrouwen en bekijk de resultaten op de lange termijn. Werden de doelstellingen behaald of moet je bijsturen? Vooral kmo’s houden nog vast aan een ad-hocoverlegstructuur en fysieke opvolgmomenten. Eenmaal ze die drempel overwinnen en medewerkers meer autonomie geven in waar, wanneer en hoe ze werken, verhoogt ook hun betrokkenheid. Voorwaarde is wel dat dit vertrouwen expliciet is. Schep een duidelijk kader – zoals via een thuiswerkpolicy – met duidelijke verwachtingen.
3. Growth: zorg voor voldoende doorgroeimogelijkheden
Thuiswerkers moeten zich blijven ontwikkelen, ook op afstand. Misschien verrassen ze met uitzonderlijke talenten en skills, waardoor een nieuwe functie mogelijk wordt? Of maak de geplande doorgroeitrajecten deel van je KPI’s. Opleidingen kunnen trouwens perfect digitaal. Kortom, telewerk is geen excuus om niet te investeren in je medewerkers.
4. Impact: laat medewerkers weten dat ze gemist worden
Hoe meer afstand tussen de medewerkers en het bedrijf, hoe lager de betrokkenheid. Zelfs thuis moeten medewerkers voelen dat ze belangrijk zijn voor de organisatie. Waarom geen attentie (laten) bezorgen aan medewerkers, om je waardering te uiten en tegelijk de connectie te behouden?
5. Connectivity: hecht belang aan persoonlijke contacten
Een kmo staat vaak dichter bij haar mensen, iedereen kent elkaar en het sociale netwerk is er doorgaans sterk. In grote ondernemingen ontmoet je voortdurend nieuwe mensen en moet je ook echt actief netwerken. Afstand is daar een relatief begrip en dat maakt de stap naar structureel thuiswerk kleiner. Toch blijven ook daar voldoende connectiemomenten essentieel. Zorg daarbij voor een gezonde mix tussen digitale en fysieke meetings en creëer ook ruimte voor informele contacten.
Nog tips voor meer betrokkenheid met thuiswerkers
- Weet wie wanneer werkt.
- Maak duidelijke afspraken.
- Plan (een) vaste kantoordag(en) in.
- Communiceer helder dat thuiswerk (normaal) geen verplichting is.
- Meet het engagement via onze Employee Engagement Study. Zo heb je een meetpunt en de basis voor een actieplan.
(*) Paul Warner en Tracy Maylett linkten eerst engagement aan MAGIC in hun boek ‘MAGIC, Five Keys to Unlock the Power of Employee Engagement’.