U vindt het moeilijk om te kiezen uit vuistdikke catalogi met relatiegeschenken? De mogelijkheden zijn oneindig en elke relatie heeft een persoonlijke voorkeur. Dan kan u tegenwoordig uw klant ook zelf laten kiezen. Zo krijgt hij of zij zeker een geschenk dat echt welkom is en gewaardeerd wordt.
De nieuwe generatie van spaarprogramma’s geeft u de mogelijkheid om klanten punten te laten sparen die ze daarna kunnen omzetten in een geschenk. Het is een goede manier om klantentrouw te bevorderen en een relatie op lange termijn op te bouwen.
Het systeem is vooral in trek bij dealers en groothandelaars die hun zakenklanten per bestelling een aantal punten toekennen. Alles gebeurt automatisch via een web-portaal zodat er nauwelijks administratie aan te pas komt. De klant kan online de evolutie van zijn punten volgen en kiezen voor welk geschenk hij spaart.
Dit kan variëren van praktische werkkleding, een klassieker relatiegeschenk tot zelfs een duurder cadeau zoals elektronica of een flatscreen televisie. Een spaarprogramma heeft het bijkomende voordeel dat je er een hele communicatiecampagne rond kan opzetten. Het is ideaal om in te zetten als promotiemiddel of om klanten te activeren. Bovendien hoeft de eindklant niet noodzakelijk de nominatieve waarde van het geschenk te kennen.
Een andere manier om de klant zelf te laten kiezen is deze van de geschenkvoucher. Op basis van een vooraf bepaalde waarde kan de ontvanger dan kiezen uit een aanbod van kwalitatieve producten die een vergelijkbare waarde hebben. Ook op die manier vermijd je de valkuil dat iemand opgezadeld wordt met een geschenk dat minder bruikbaar of gewenst is.
Ad Fransen is eigenaar van FDS Promotions, totaalleverancier van relatiegeschenken en promotieartikelen. Spaarprogramma’s en geschenkvouchers maken het mogelijk om klanten zelf hun geschenk te laten bepalen.