Europese draaischijf
Jo Broers

Europese draaischijf

Regio: JLG Maasmechelen

Op het vlak van omzet voert JLG in Maasmechelen de top 20 van grootste bedrijven aan. De producent en verdeler van hoogtewerkers en verreikers kende enkele moeilijke jaren met forse verliezen. De laatste twee jaar verdubbelde de omzet echter terug tot 369 miljoen euro en wordt er ook opnieuw winst geboekt. Plantmanager Jo Broers heeft sinds een half jaar de leiding in handen.

JLG maakt deel uit van de wereldwijd georiënteerde Amerikaanse groep Oshkosh Corporation Company en produceert schaarliften, platformliften en verreikers die vooral in de bouw en de industrie gebruikt worden. De activiteit in Maasmechelen bestaat uit drie grote pijlers. Naast de exclusieve productie van verreikers voor heel Europa, staat JLG in voor de voorbereiding en distributie van alle JLG-producten naar Europa, Noord-Afrika en een deel van Azië. 

Tegelijk speelt Maasmechelen een belangrijke rol in de levering van reserve-onderdelen, functionele uitbreidingen, sales en de service na verkoop. Voor JLG is Maasmechelen een draaischijf in Europa. 

STERCK. De omzet kelderde in 2009 van 748 naar 222 miljoen euro. Nu zitten jullie terug op het goede spoor?

Jo Broers: “Rond 2008 kenden we een verzadiging van de markt. Tegelijk waren we sterk vertegenwoordigd in de bouwsector en de constructie-
industrie waar de crisis hard toesloeg. We hebben de productie van schaarliften overgebracht naar China en zijn nog sterker op kosten gaan sturen. 

De grote troef van JLG Maasmechelen is onze centrale ligging.

Dat het nu een stuk beter gaat heeft ook te maken met het feit dat we intussen machines leveren voor heel wat verschillende marktsegmenten. Als het in één sector wat slechter gaat, zijn er altijd domeinen die wel beter draaien. Daarnaast hebben we distributieactiviteiten naar Maasmechelen gehaald die we vroeger elders deden. Voor de groep is het een efficiëntie-
slag en voor ons betekent het groei.” 

Centrale ligging

STERCK. Het lijkt niet evident om in een internationale groep activiteiten naar België te halen?

Broers: “In Europa hebben we ook nog productieactiviteiten in Frankrijk en Roemenië. De grote troef van JLG Maasmechelen is onze centrale ligging. We zitten vlakbij twee belangrijke kruisingen van snelwegen, dicht bij Nederland, Duitsland en Frankrijk. Dat is bepalend geweest om de activiteiten van onze groep hier verder te centraliseren. Momenteel doen we in Maasmechelen vooral assemblage en distributie. We werken veel met zware materialen en onderdelen.

Tegelijk zitten we hier ook dicht bij Engeland waar onze design en ontwikkeling gebeurt. Dat bevordert de goede samenwerking tussen ontwikkeling en productie die absoluut noodzakelijk is.” 

STERCK. In hoeverre speelt de loonkostproblematiek?

Broers: “We moeten op alle gebieden onze targets halen. Onpopulaire maatregelen zoals loonmatiging zijn daarin een middel om kostengroei te beperken. In Maasmechelen werken 260 mensen. De loonkostkloof mag niet te groot worden met andere fabrieken. Er moet op dat vlak ook veel meer gedaan worden vanuit de overheid. Met een paar procent gaan we er niet komen. De maakindustrie is de basis van onze economie en die dreigt te verdwijnen. Werkgelegenheid creëert koopkracht.” 

Wie is Jo Broers?


JLG Maasmechelen Regio

Maasmechelenaar Jo Broers is sinds zes maand plantmanager bij JLG. Hij maakte eerder carrière bij Philips Elektronica waar hij van 1986 tot de sluiting in 2003 diverse nationale en internationale managementfuncties uitvoerde. De laatste jaren was hij in Roemenië aan de slag als plantmanager voor Connect Systems (Kampenhout) en GDM Electronics (Herentals), en werkte hij als freelance projectmanager.

Cultuurfunctionaris

STERCK. In hoeverre bepaalt het hoofdkantoor jullie koers? 

Broers: “Oshkosh geeft de richting aan en bepaalt mee de standaardisering in onze manier van werken. Dat is noodzakelijk om van elkaar te kunnen leren en snel kennis van de ene fabriek naar de andere te kopiëren. 

Eén van de sterke punten in onze organisatie is de systematische manier van werken die overal dezelfde is. Daardoor kunnen we snel inspelen op evoluties en trends in de markt. Onze bedrijfscultuur is sterk klantgericht. De klanten zijn onze enige bron van inkomsten. We moeten zorgen dat ze de toegevoegde waarde zien van wat wij maken, en bereid zijn om er een prijs voor te betalen. In de VS zijn we marktleider. In Europa willen we meer betekenisvol worden en de centrale rol van Maasmechelen verder uitbouwen. Schaalvergroting in activiteiten heeft een positieve invloed op de overheadkosten.“

STERCK. Wat is uw rol hierin?

Broers: “Het is mijn taak om de Amerikaanse cultuur te vertalen naar een aanpak die past bij onze Europese cultuur. We moeten de strategische tools die we aangereikt krijgen omzetten naar procedures en methodes die in België goed werken. 

Eigenlijk ben ik een beetje een cultuurfunctionaris (lacht). We willen allemaal dezelfde resultaten bereiken. Alleen de manier waarop durft te variëren. Kwaliteit en veiligheid van zijn daarbij van cruciaal belang. We trachten onze medewerkers te betrekken om met hun inbreng tot nog betere producten en processen te komen. Dat is ook goed voor de motivatie."

JLG is onderdeel van Oskosh


De naam JLG is afkomstig van John L. Grove, de oprichter van het merk. Hij startte 1969 met de productie van hoogtewerkers in de VS en bouwde een sterke reputatie uit. In 2001 kwam JLG naar Europa en startte ook de productie- en distributiefaciliteit in Maasmechelen. In topjaar 2008 werd er maar liefst 748 miljoen euro omzet gegenereerde en 55 miljoen winst geboekt. JLG maakt tegenwoordig deel uit van de beursgenoteerde wereldwijde groep Oskosh Corporation Company die onder meer ook bedrijven heeft die brandweerwagens, betonmixers en voertuigen voor defensie produceren.

 

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels