Strategische digitale businesspartner
Jo Martens & Robby Remmerie

Strategische digitale businesspartner

Testimonial

Nascom bedenkt, ontwerpt en onderhoudt digitale tools voor merken en bedrijven. Maar ze gaan graag verder waar anderen de handdoek in de ring gooien. Nascom bouwt een vertrouwensrelatie op met zijn klanten en denkt na over de beste strategie op lange termijn. Jo Martens, CEO van Nascom, gebruikt volgende beeldspraak: “Bedrijven zijn grote tankers. Nascom is het bootje met nieuwe inzichten en innovatie. Zoals een sleper trekken wij de tanker in een andere richting.”

Bedrijven zijn vaak ingedeeld in hokjes: er is een afdeling IT, marketing, dienst na verkoop,… “In grote bedrijven heeft elke afdeling zelfs zijn eigen budget en targets die elkaar soms tegenspreken”, zegt Jo. “We zien ook vaak dat een bedrijf enkel in sales investeert, en andere schakels over het hoofd ziet. Nochtans zijn de levering en dienst na verkoop even belangrijk, want een merk is uiteindelijk de optelsom van alle klantenervaringen.”

Het Belgische bedrijf Novatio deelt die visie en klopte vorig jaar aan bij Nascom. “We waren op zoek naar een partner die een nieuwe wind bracht in ons bedrijf en onze merken”, vertelt Robby Remmerie, CXO van Novatio. “Iemand met een langetermijnvisie die merken en IT aan elkaar kan koppelen voor een gebruikersgedreven ontwikkeling. En Nascom bleek de perfecte partner te zijn.”

Geen out-of-the-box oplossing

Tec7 is één van de meest bekende producten van Novatio. Maar het productgamma reikt veel verder. Robby: “We hebben dagelijks 40 verkopers op de baan. Tot voor kort hadden ze echter veel papierwerk en nam de administratie (te) veel tijd in beslag. Nascom stuurde een medewerker op pad met één van onze verkopers om zoveel mogelijk informatie te verzamelen. Informatie waarvan wij zelf niet wisten hoe belangrijk die was om het verkoopsproces vlotter te laten verlopen, net omdat we er met onze neus op zaten.”

Vervolgens ging Nascom aan de slag met al die informatie. “Het heeft geen zin om een systeem te ontwikkelen en dat verplicht op te leggen aan je verkopers”, zegt Jo. “Zeker als het verkopers zijn die al dertig jaar volgens hetzelfde systeem werken. Daarom ontwierpen we een applicatie die volledig geijkt was op het bestaande, analoge systeem. De verkopers hadden de applicatie snel onder de knie en sparen nu elke dag anderhalf uur tijd aan papierwerk uit.”

Bestaande zaken in een nieuwe context

Ook voor zijn productinnovatie deed Novatio een beroep op Nascom. “Samen met Nascom ontwierpen we Bike7, een pakket met vijf producten om je fiets te onderhouden en te doen stralen. We onderzochten welke producten het beste waren voor het onderhoud van een fiets en wielerploegen testten de producten uit. We moesten er 100% zeker van zijn dat Bike7 topkwaliteit is. Zelfs Sven Nijs gebruikt Bike7. Op basis van alle bevindingen hebben we de producten gefinetuned en op de markt gebracht. Nascom heeft ons van bij het begin begeleid. Ze gaven mee vorm aan de inhoud van het merk, werkten de strategie uit en hielpen het in de markt zetten. Met succes: op één jaar tijd heeft een op de twee fietsenwinkels Bike7 in zijn gamma opgenomen”, vertelt een tevreden Robby. 

Business partner

Jo benadrukt het belang van vertrouwen in dergelijke cases. “Als je met Nascom samenwerkt, ga je een partnership aan, geen relatie klant-leverancier. Het is onze ambitie om op strategisch niveau mee te denken en lange termijnoplossingen aan te bieden. In feite zijn wij een businesspartner. De vijver waarin we vissen is dus kleiner, maar wel dieper.” 

Robby bevestigt die stelling. “We zouden nooit in ons opzet geslaagd zijn als we Nascom geen inzicht hadden gegeven in onze bedrijfsvoering. Hoe kunnen wij het leven van een vakman vereenvoudigen? Het lijkt een eenvoudige vraag, maar zowel het product en de gebruikerservaring, als de service moeten juist zitten. Nascom heeft dat helemaal begrepen. Ze gaan horizontaal door de organisatie, leggen de pijnpunten bloot en stemmen alles op elkaar af. Dankzij hun strategische inzichten en creatieve kennis klopt het totaalplaatje.”.

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels