Zeven jaar na de lancering van de indertijd futuristisch ogende elektrische i3 en i8 maakt BMW zich op voor een waar elektrisch offensief. De iX3 is de eerste van elf volledig elektrische modellen (zogenaamde EV’s) die de volgende twee jaar op de markt komen. Met de elektrificatie van de gekende X3 houdt BMW het voorlopig eerder braafjes en beschaafd. Maar net dat zou wel eens de kracht van de nieuwe iX3 kunnen zijn.
STERCK Magazine vroeg Ingrid Brands en Ewald Van Hyfte van Biostrand om de nieuwe iX3 van Beliën Automotive Group aan de tand te voelen. “Uiterlijk moet je al goed kijken om het verschil met de klassieke X3 te zien”, vertelt Ewald Van Hyfte na een dag testrijden. “Er is de gesloten zwarte grille op de snuit, de speciale aerodynamische velgen, enkele bescheiden blauwe i-accenten en het ontbreken van de uitlaten.
Maar verder zou de iX3 aan de buitenkant net zo goed voor een reguliere X3 kunnen doorgaan. Ik vond de wagen heel aangenaam rijden. Op voorhand was ik nog niet zo gewonnen voor elektrisch rijden. Je moet toch altijd een beetje die motor horen, vond ik. Maar die mening heb ik nu herzien. BMW heeft zelfs Hans Zimmer ingeschakeld om het geluid van iX3 te componeren. Je kan via de instellingen kiezen voor een sportief, een evenwichtig of helemaal geen geluid. In dat laatste geval is er echt volstrekte stilte tijdens het rijden en hoor je alleen nog een licht rolgeluid van de banden. Zelf heb ik liever de sportieve sound die heel mooi door de boxen klinkt.”
Beliën
Beliën Automotive Group bestaat meer dan zestig jaar en is dé BMW-concessie van Noord-Limburg. “We blijven groeien, maar zijn nog steeds een familiebedrijf en dat voelen onze klanten duidelijk. De impact van de juiste keuze van wagen is groot voor bedrijven. Daarom denken we als fleetmanager graag mee na over de volledige car policy om tot de juiste oplossing te komen. We stellen ons op als flexibele servicepartner en ontzorgen onze klanten zoveel mogelijk. Zo gaan we bijvoorbeeld ter plaatse de banden wisselen.”
Milieuvriendelijk
Ingrid Brands: “Ik heb wel een boontje voor elektrisch. Het gebruik van al die vervuilende brandstoffen valt echt niet meer te verantwoorden. Ik ben dan ook voorstander om zoveel mogelijk milieuvriendelijke oplossingen te gebruiken, zowel thuis als voor je vervoer. Het rijbereik van EV’s was in mijn ogen nog de grootste drempel om te kiezen voor een elektrische wagen. Maar bij de nieuwste generatie EV’s is dat geen probleem meer, dus mijn interesse is gewekt. Als je in je bedrijf zelf bezig bent met de ontwikkeling van innovatieve technologieën, moet je met je wagen ook het goede voorbeeld geven (lacht).”
“We geloven bij BMW in ‘the choice of power’ en schrijven de klassieke verbrandingsmotor nog niet af”, zegt Cedric Spaas, fleet manager bij Beliën Automotive Group. “Met de iX3 is het X3-gamma nu zowel te krijgen in een benzine-, een diesel-, een hybride- als een elektrische uitvoering. Anders dan bij de concurrentie zijn ze allen op hetzelfde platform gebouwd. Je kan optimaal kiezen in functie van je rijprofiel. Vorig jaar heeft onze groep als eerste nieuw EV-model de MINI Electric gelanceerd. Nu is er de iX3. De komende twee jaar zullen nog een elftal volledige elektrische modellen volgen.”
Zacht en direct
“De iX3 reageert en stuurt opvallend direct. Het rijden gaat daardoor heel vlot”, zegt Ingrid Brands. “Het is toch een vrij robuuste SUV maar tijdens het manoeuvreren had ik zelfs een beetje het gevoel dat ik in mijn MINI zat. Ook in heel kleine straatjes kan je overal vlotjes door. De demping is zo goed dat het bijna luchtvering lijkt. Hobbels of gaten in het wegdek worden helemaal weggefilterd. Het gaat allemaal heel smooth.”
Cedric Spaas: “Dat heeft ook te maken met de adaptieve schokdempers en de batterijen die verwerkt zijn tegen de bodemplaat. Binnen gaat er geen ruimte verloren. De BMW iX3 is iets zwaarder maar het zwaartepunt ligt lager dan bij de gewone X3. Daardoor heb je het gevoel dat de wagen echt heel soepel door de bochten gaat en nog stabieler is.”
De elektromotoren van de iX3 zijn goed voor 286 pk en 400 Nm koppel en stuwen de wagen in 6,8 seconden naar 100 km/u. Zeker geen slechte prestaties voor een SUV die onvermijdelijk toch iets zwaarder is dan zijn collega’s met verbrandingsmotor. Ingrid Brands: “Als je het gaspedaal induwt, gaat het meteen heel goed vooruit. Het is een aangename vermogensafgifte die perfect te moduleren valt. Bij mijn MINI S heb je altijd eerst een kleine vertraging tot de turbo zijn werk doet, maar de iX3 schiet onmiddellijk uit de startblokken. Ik heb het wel graag dat er meteen iets gebeurt wanneer je op het pedaal duwt.”
Biostrand
BioStrand heeft als missie om omics data analyse effectief en beschikbaar te maken voor elke onderzoeker. Omics data analyse bestaat uit een complexe reeks bewerkingen. Vaak zijn alleen speciaal opgeleide professionals in staat om dit uit te voeren, het is enorm kostelijk en er worden veel fouten gemaakt. Biostrand wil met zijn technologie een revolutie teweeg kan brengen in het genetisch onderzoek van R&D-afdelingen bij farmaceutische, biotechnologie-, diagnostische, agrochemische en voedseltechnologiebedrijven. Het bedrijf is in Diepenbeek gevestigd en telt vandaag dertien mensen.
Rijbereik
Ewald Van Hyfte: “Hij rijdt inderdaad heel erg vlot. De rijhulpsystemen en alle functionaliteiten die beschikbaar zijn zoals camera’s en sensoren helpen je om perfect relaxed te rijden. Ik heb een ritje gemaakt van Diepenbeek tot Hamont-Achel in Eco-modus. Grappig genoeg ben ik vertrokken met 260 km rijbereik en toen ik aankwam was dat 280 km. Ik vond het vooral aangenaam dat de wagen zelf anticipeert en afremt via de adaptieve cruisecontrol. Hij past zich heel mooi aan de situatie aan.”
“De wagen past het rijbereik aan het rijgedrag van de chauffeur aan”, legt Cedric Spaas uit. “Op de autosnelweg heb je een veel hoger verbruik dan wanneer je over binnenwegen rijdt. Bovendien werkt de iX3 in Eco-modus met een systeem van remgeneratie. Als je je gas loslaat, remt de wagen automatisch af en wordt een soort dynamo ingeschakeld die de batterij helpt opladen. Als je dat wenst, is op die manier one pedal-driving mogelijk. Gecombineerd met de Eco-modus kan je het maximale rendement uit je batterij halen.”
De iX3 reageert en stuurt opvallend direct. Het rijden gaat daardoor heel vlot.
De iX3 heeft een theoretisch rijbereik van 460 km, in praktijk wellicht een kleine 400 km. Hoe kijken onze testrijders daar tegenaan? Ingrid Brands: “Je vindt tegenwoordig toch overal in België al laadpalen en dat gaat de volgende jaren nog flink toenemen. Ik zie dat dus niet als een probleem. Ewald Van Hyfte: “Het gebeurt ook maar uiterst zelden dat je meer dan 400 km op een dag rijdt. En op de autosnelweg kan je via een snellader nog altijd bijtanken, moest dat nodig zijn.”
Cedric Spaas: “Aan een snellader kan je 80% van de batterij opladen op een half uur tijd. Uit onderzoek blijkt dat mensen die elektrisch rijden trouwens slechts 10% op de baan laden. De andere 90% laden ze thuis of op het werk. En als je wat verder rijdt, is het gewoon een kwestie van een beetje plannen.”
Fiscaalvriendelijk
De iX3 is tenslotte 15.000 euro duurder dan de X3 met verbrandingsmotor, maar die meerprijs zegt niet alles volgens Cedric Spaas. “De iX3 is standaard veel rijker uitgerust met onder andere een automatisch schuifdak, automatische cruisecontrol, camera’s, rijhulpsystemen, parkeerhulp … Als je wagens met dezelfde uitrusting vergelijkt, is de elektrische versie zelfs net iets goedkoper. Zeker als je ook de fiscaliteit in rekening brengt. De iX3 is 100% aftrekbaar, ook het verbruik. Dan ga je over een termijn van verschillende jaren toch al snel goedkoper uitkomen met een volledig elektrische wagen. De overheid stimuleert dat tegenwoordig enorm. Je moet gewoon de maandelijkse TCO berekenen.”
Ingrid Brands: “Het milieuvriendelijke aspect is voor mezelf heel belangrijk. Gecombineerd met het feit dat je redelijk wat ruimte hebt in deze BMW en het hele fiscale verhaal, dan wordt het al bijna te gek om niet de keuze voor een EV te maken.”
Bevindingen
SUV met uitstekende rijprestaties en de topkwaliteit die we van BMW gewoon zijn.
Uitstekende (geluids)demping en wegligging.
Duurder dan een klassieke X3 met verbrandingsmotor, maar niet als je alle opties en de fiscaliteit in rekening brengt.
- Verbruik: NB
- CO2-uitstoot: 0g/km
- 0 tot 100 km/u: 6,8 sec
- Vermogen Kw/pk: 210/286
- Emissienorm: NB
- Afmetingen(mm): 4734(l) 1891(b) 1668(h)
- Gewicht(kg): 2185
- Inhoud kofferruimte: 510l
- Basisprijs: 68.500 euro incl. btw