Hoe houd je je medewerkers tevreden in deze bizarre tijden?
Alexandra Limage Sprint Transport

Hoe houd je je medewerkers tevreden in deze bizarre tijden?

Vraag & Antwoord - Sprint Transport

Veiligheidsmaatregelen die voortdurend veranderen, verplicht telewerken, geen personeelsevents. Het zijn nog altijd vreemde tijden voor de meeste bedrijven. Volgens Alexandra Limage, CEO van Sprint Transport, zijn flexibiliteit en communicatie daarom belangrijker dan ooit. Kwestie van je medewerkers tevreden te houden.

“Open en eerlijke communicatie is altijd erg belangrijk geweest, maar vandaag kun je simpelweg niet meer zonder. Ik had tijdens de eerste lockdown medewerkers die absoluut thuis wilden blijven, maar er waren er ook die heel graag zoveel mogelijk wilden blijven werken. Dat achterhaal je alleen maar door je personeelsleden stuk voor stuk op te bellen en te vragen hoe het met hen gaat. Zowel thuis als op de werkvloer. Duidelijkheid is ontzettend belangrijk.”

Aangepast werk?

“Daarnaast vind ik het een must om te weten of iemand überhaupt openstaat voor aangepast werk. Ook dat weet je alleen door in dialoog met je medewerkers te gaan. Wil hij of zij andere uren werken? Staat hij of zij open voor een tijdelijke andere functie? Is dat dan combineerbaar met het gezin? Door tijd te maken voor zulke persoonlijke vragen, doorspartel je deze periode veel makkelijker. Vraag je medewerkers ook regelmatig hoe het nu echt met hen gaat. Zo kunnen ze vervolgens veel beter focussen op het operationele.”

Transitietrajecten

“Is er iemand toch echt uitgekeken op zijn of haar job, dan bieden de zogenoemde transitietrajecten voor alle betrokken partijen een win-winsituatie. Zowel voor de werknemer, de werkgever als de overheid”, legt Alexandra Limage uit. “Een concreet voorbeeld: iemand uit de verzekeringswereld haalt na 20 jaar dienst geen voldoening meer uit zijn job. Iets helemaal anders doen, is een grote stap, dus blijft hij in dienst. Gelukkig wordt hij daar niet van. De werkgever zal ‘m ook niet zomaar laten gaan, want de opzegvergoeding is torenhoog. Een multinational slikt dat eenvoudig weg, voor een kmo ligt dat erg gevoelig. Dankzij een transitietraject proeft een werknemer van een nieuwe job – met behoud van loon – en is voor de vroegere werkgever een gunstigere regeling inzake opzegvergoeding van toepassing. Er kan zelfs een jobcoach aangesteld worden om alles in goede banen te leiden. Conclusie: de werknemer en de werkgever worden er beter van. En ook de overheid en gezondheidssector profiteren mee omdat de werknemer aan het werk blijft!”

Deze expertise werd aangeboden door Sprint Transport

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels