Voor wie het graag sportief heeft, maar tegelijk ook een heel gezin of een grote golftas wil vervoeren, bedacht Porsche de Panamera. Vandaag is de Porsche Panamera E-Hybrid aan zijn derde generatie toe. Wat goed was, werd nog verder gefinetuned én afgestemd op de wijzigende fiscale regelgeving. STERCK nam de proef op de som.
Waar de eerste Panamera nog een gewone hybride was, beschikt de tweede en derde generatie over een stekker om als plug-inhybride thuis of op kantoor opgeladen te worden. “Het design van de Panamera valt al jaren erg in de smaak bij een breed publiek”, zegt Emile Vaesen, verkoopadviseur bij Porsche Centre Paal. “Aan de buitenkant is er dan ook weinig veranderd, op een aantal kleinere details na zoals een nieuw design van de achterlichten en de voorbumper die een sportiever design heeft gekregen. De grootste verandering speelt zich onder de motorkap af. Het batterijpakket is groter geworden waardoor de uitstoot van de wagen onder de 50gr CO2 (WLTP) komt en de Panamera zo fiscaal heel interessant wordt. De Sport Turismo is voor 96% fiscaal aftrekbaar, de gewone Panamera voor 98%.”
Instant geluksgevoel
De nieuwe Panamera beschikt over een 2,9 liter benzinemotor, goed voor 330 pk, in combinatie met een 136 pk sterke elektromotor. De verenigde paardenkracht stuwt de Porsche in 4,4 seconden naar 100 km/u. “Amaai, dat heb ik gevoeld”, glimlacht Kim Vaessen, CEO van Climatrix, die een dag met de nieuwe Porsche Panamera Sport Turismo 4 E-Hybrid op pad ging. “Wat me het meeste in het oog sprong? Ik rij momenteel met een SUV en dan valt die lage sportieve zithouding natuurlijk meteen op. En er is die reactiviteit, die snelheid die je onmiddellijk ervaart als je nog maar op het gaspedaal drukt. Dat is geweldig. Ik heb ook de verschillende rijmodi geprobeerd die de wagen telkens een ander karakter geven. Het samenspel tussen elektrische en benzinemotor voel je gewoon niet. Dat is echt super. Ik wist niet dat ik zo’n grote fan was, maar dat geluid in sportmodus is gewoon zalig. Je krijgt er gewoon een instant geluksgevoel van. Met deze Porsche Panamera krijg je de ervaring van een sportwagen terwijl je toch heel milieubewust elektrisch kan rijden op e-power.”
Climatrix
Climatrix uit Dilsen-Stokkem is gespecialiseerd in vloerverwarming, klimaatwanden en klimaatplafonds. “Ons cliënteel zijn de HVAC-installateurs. We bieden het hele gamma van vloerverwarming om die in alle mogelijke situaties te kunnen plaatsen, ook als er weinig vloerhoogte ter beschikking is. Met klimaatwanden en klimaatplafonds brengen we utiliteitsbouw naar particulieren, waarbij je ook kan gaan koelen. We begeleiden het volledige project en doen eventueel de plaatsing voor de installateurs.”
Emile Vaesen: “De wagen start normaal steeds op de elektromotor. Je kan het karakter van de wagen inderdaad zelf bepalen. In hybride modus regelt hij alles zelf en worden de benzine- en elektromotor naadloos met elkaar gecombineerd. Het elektrische rijbereik bedraagt tussen de 40 en 50 km. Als je de wagen thuis en/of op de zaak actief oplaadt, kan je je verbruik echt temperen.”
De Panamera is er in twee koetswerkvarianten: de klassieke sportlimousine en de variant van de Sport Turismo met een hogere daklijn naar achter toe, een grotere koffer en iets meer hoofdruimte op de achterbank. Het is met die laatste versie dat Kim Vaessen voor een proefrit op de weg ging. “Ik kan het natuurlijk niet echt vergelijken, maar ik vind de Sport Turismo een erg geslaagde look hebben. Door de lage zithouding, waarbij je echt in de kuipzetels zit, is de auto gebouwd rondom jou als chauffeur. Dat is even wennen maar het geeft natuurlijk wel een extra sportieve toets aan de beleving.”
Emile: “Dat sportieve DNA is typisch voor ons merk. Het voordeel aan de nieuwe Panamera is de standaard luchtvering die echt voortreffelijk werkt. Die zorgt ervoor dat het in alle omstandigheden aangenaam en comfortabel rijden is.”
Comfortabele demping
Kim Vaesen: “Zelfs met de grote 21-inch velgen van de testwagen was de demping en het comfort inderdaad echt super. In sport+ modus voelt de wagen harder maar het is nog steeds niet oncomfortabel. In zijn geheel is het erg relaxed en luxueus rijden. Het hele interieur en het dashboard zijn daar ook op afgestemd en in alle opzichten goed afgewerkt. Ik heb twee grote kinderen. Mijn zoon is groter dan ikzelf. Hij is op de achterbank gaan zitten en dat voelde prima. Het is fijn om een wagen te kopen waar je jezelf goed bij voelt maar waar je ook je gezin kan bij betrekken. Je kan perfect met vier volwassenen op vakantie gaan zonder als haringen in een ton te zitten. Er is enerzijds het sportieve, de sound, de beleving en anderzijds heb je een gezinswagen. Dat is echt een plus. En dan is er het fiscale plaatje dat helemaal klopt. De Panamera is qua omvang wel een hele grote wagen. Zeker voor het stadsverkeer en om te parkeren is het aangewezen om de wagen uit te rusten met het camerasysteem.”
Er is enerzijds het sportieve, de sound, de beleving en anderzijds heb je een gezinswagen.
Fiscaalvriendelijk
Emile: “De E-Hybrid is altijd iets duurder dan de klassieke versie, maar als je de wagen op de zaak koopt en je laat je boekhouder uittellen wat de TCO gaat zijn, dan kom je op een heel andere prijs uit dan wat op de bestelbon staat. Tegenwoordig zijn gelukkig steeds meer kopers daarvan op de hoogte.”
Kim: “Ik heb mijn huidige wagen nu drie jaar en ben er absoluut niet tevreden van. Ik sta op het punt om een nieuwe wagen te kopen, maar de steeds veranderende wetgeving maakt het er niet gemakkelijker op. Uiteindelijk evolueren we naar volledig elektrisch rijden, maar een plug-inhybride is momenteel een zeer goed compromis”
Porsche Centre Paal
Porsche Centre Paal (PCP) is sinds de verhuis in 2015 vanuit Geel de officiële Porsche-concessiehouder voor de regio Limburg en Kempen. De concessie levert de perfecte service en advies waarbij de klant maximaal centraal staat. Het merk zit momenteel enorm in de lift met sterk groeiende verkoopcijfers en een hele reeks nieuwe modellen. PCP behaalde intussen ook al voor de derde keer de Porsche Service Excellence Award in België.
Emile: “Je hebt het voordeel dat als je deze wagen zakelijk aankoopt, je – zolang de wagen in de zaak zit – van het fiscale voordeel blijft genieten van het jaar waarin hij ingeschreven wordt. Dat geeft wel enige zekerheid.”
De Porsche Panamera is al jaren een verkoopsucces maar met de volledig elektrische Taycan heeft Porsche intussen een concurrent in eigen rangen. Emile Vaesen: “Er zijn inderdaad heel wat kopers die de vergelijking maken tussen de Taycan en de Panamera. Toch zijn dat twee heel verschillende wagens. De Taycan is nog meer een sportwagen en is ook iets harder afgeveerd. Terwijl de Panamera iets meer gericht is op die comfortabele luxueuze rijervaring met een sportief karakter. Je kan er gemakkelijk heel zacht en rustig mee rijden. De Taycan is iets heviger. Maar ze worden inderdaad met elkaar vergeleken. Heel wat mensen willen bovendien de zekerheid dat ze steeds op benzine kunnen rijden voor lange ritten of als ze op vakantie gaan. Dan is de keuze voor een plug-inhybride de meest logische.”
Kim: “De laadpaal-infrastructuur in België moet nog verder uitgebouwd worden. De ene dag doe ik erg korte afstanden voor mijn woon-werkverkeer. Maar als ik klanten en werven ga bezoeken, rij ik door heel Vlaanderen. Zo maak ik toch een 25.000 km per jaar. Dan wil ik die stress niet hebben van onderweg een laadpaal te moeten zoeken. Als er meer laadpalen komen, gaat de switch naar volledig elektrisch sneller gemaakt worden.
Emile: “Dat is een overweging die veel van onze klanten maken. Voor onze elektrische Taycan is een rijbereik van 400 tot 450 km nochtans realistisch. En de meerderheid van de mensen rijdt niet meer dan 200 km per dag. Die mindset moet nog groeien.”
Bevindingen
Sportwagen, comfortabele limousine en praktisch werkpaard in één model verenigd.
Comfort en ergonomie op topniveau. Functionele bediening en verbluffend weggedrag.
Feilloze wisselwerking tussen benzine- en elektromotor.
- Verbruik gemengd: NB
- CO2-uitstoot: 49g/km
- 0 tot 100 km/u: 4,4 sec
- Vermogen Kw/pk: 340 Kw/ 462 Pk
- Emissienorm: I2
- Afmetingen(mm): 5049 (l) 1937(b) 1428(h)
- Gewicht(kg): 2225 kg
- Inhoud kofferruimte: 418 liter
- Basisprijs: vanaf 119.291 euro incl. btw