Marion Sterckx
Marion Sterckx iAssist

Marion Sterckx

Stercke Vrouw

Noem Marion Sterckx geen secretaresse, maar wel de rechterhand van tientallen ondernemers. Met iAssist neemt ze de administratieve rompslomp uit handen, zodat zaakvoerders zich kunnen focussen op wat écht telt. “Van alleen een goede administratie word je geen miljonair. Maar als het een puinhoop is, kan het je je bedrijf kosten.” 

Je hoeft het warm water niet opnieuw uit te vinden om succesvol te zijn. Na meer dan twintig jaar in de administratieve wereld gewerkt te hebben, voelde ik zo’n drie jaar geleden de drang om zelf iets uit de grond te stampen. De grote vraag was wát. Ver moest ik het niet zoeken. Waarom niet de administratieve rompslomp uit handen nemen? Zaakvoerders hebben er een hekel aan en ik put er energie uit. Het resultaat: iAssist.”

“Wat iAssist doet? Het is niet op één hand te tellen. Enerzijds nemen we de pure administratie van zelfstandigen en kmo’s voor onze rekening. Denk maar aan de verwerking van offertes, facturen, bestelbonnen … Maar in het Brusselse werken we bijvoorbeeld ook achter de schermen mee aan een webshop en verzorgen we voor een grote internationale klant de schriftelijke klantendienst. In feite kunnen we alles overnemen wat niet tot hun corebusiness behoort. In de toekomst hoop ik dat iAssist een begrip wordt in de administratieve wereld. Het plan is om te evolueren naar een onestopshop. Zoekt een bedrijf een IT-specialist, dan gaan wij op zoek naar de geknipte persoon.” 

Trots?

“Alleen al het feit dat ik als alleenstaande mama een succesvol bedrijf uit de grond heb gestampt, maakt me trots. En dan zijn er nog de complimentjes die we krijgen. Dan denk ik meteen aan een man, niet de grootste babbelaar, die zei: ‘Ik ben terug van de boekhouder en de jaarcijfers zijn fe-no-me-naal! Zonder jou was dat niet gelukt’. Daar doe je het toch voor?”

Stercktes?

"Ik dúrf de lat hoog leggen. Ons werk is heel intensief en daarom werken onze mensen niet voltijds. Maar de uren die ze maken, zijn honderd procent gefocust. Ik vraag niets minder. Zelf vind ik een goed contact met al mijn klanten belangrijk. Ik ken iedereen bij naam, en weet perfect wat ze doen. Dat is nodig om een goede match tussen de klant en de flying office assistent te vinden. En tot slot: we zijn een levenslange back-up. Zelfs als een bedrijf zelf een office manager in dienst neemt, leiden wij de persoon op en blijven we paraat in geval van nood.” 

Wees niet bang om uit te besteden. De kostprijs weegt niet op tegen jouw tijd, en die is onbetaalbaar.

Werkpunten?

“Het liefst van alles zou ik nóg meer ondernemen, om mijn ideeën meer zuurstof te geven. Maar daar kom ik momenteel niet toe. Hopelijk komt daar binnenkort verandering in, als we twee nieuwe krachten hebben gevonden. En zoals bij elke onderneemster, is het evenwicht tussen werk en privé soms zoek. Ik heb drie kinderen: mijn zoon, mijn dochter en iAssist. Die komen op de eerste plaats, en als er dan nog tijd over is, dan kom ik.” 

Sterck voorbeeld?

“Mijn twee businesscoaches. Alexandra Limage die met haar gedrevenheid en positiviteit een transportbedrijf van een faillissement wist te redden. En Véronique Bockstal, onderneemster, Co- founder UCLL Female Founder Academy, docent bij UCLL en auteur. Haar nuchterheid is zo inspirerend.”

Tips voor starters?

“Vóór je springt: vul het businessmodel canvas in. Dat geeft orde en structuur in je hoofd en legt de pijnpunten bloot. Dan is het een kwestie van durven.”

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels