Van tekening tot werf in zes weken
Jos Theybers Schelfhout

Van tekening tot werf in zes weken

Regiobedrijf - Schelfhout

Schelfhout is al 43 jaar een begrip in de sector. Het bedrijf uit Kinrooi produceert prefab betonwanden en -plinten voor de industriële, commerciële en agrarische markt. Wat ooit startte als eenmanszaak in Molenbeersel, is vandaag een bloeiende onderneming met zo’n 340 medewerkers en vestigingen in Kinrooi, Neeroeteren, Houthalen en Doornik. Hoog tijd voor een uitgebreid gesprek met algemeen directeur Jos Theybers.

Van kleine kmo tot internationale speler. Het is niet iedereen gegeven. De grootste groei verwezenlijkte Schelfhout sinds 2001. “Vanaf dat jaar maken we deel uit van de CRH-groep (zie kader). Dat was een kantelpunt. Als we echt wilden doorgroeien, hadden we een partner nodig die zowel voor extra kapitaal als knowhow zorgde. Die vonden we in CRH. Een solide, internationale groep met eigen groeves en cementfabrieken”, legt Jos Theybers uit. “Een andere mijlpaal dateert uit 2005. Toen bouwden we een extra productiebedrijf in Doornik. Onze vier productie-units samen zijn vandaag goed voor zo’n 6000 m2 betonnen wanden per dag. De prefab wanden en -plinten vertrekken hoofdzakelijk naar België, Frankrijk, Nederland en Duitsland, maar af en toe zijn er ook uitschieters zoals het Verenigd Koninkrijk of zelfs Cuba.”

We produceren non-stop. Het is een bewuste keuze om geen aannemer te zijn.

Verschillende afzetmarkten

De meeste producten van Schelfhout belanden in de retailsector of industrie. “We zijn gestart met de productie van betonnen tuinplaten en roosterelementen maar evolueerden snel naar prefab betonwanden en -plinten”, legt Jos Theybers uit. “De hoofdmoot gaat naar de retail en industriële sector, maar zo’n 20% van de omzet gaat nog naar de agrarische sector. Ik denk dat dan aan vee-, varkens- en kippenstallen en loodsen. Dat is historisch gegroeid. Een vierde belangrijke afzetmarkt zijn maneges (15% omzet). De reden? Daar is uitstraling een erg belangrijke factor. Ze willen naast een moderne look ook glad afgewerkte wanden omwille van de hygiëne.”

Geen aannemer

Schelfhout legt de focus sinds dag één louter op de productie. “We stoppen veel tijd en energie in innovatie, productontwikkeling en R&D. En we produceren non-stop. Het is een bewuste keuze om geen aannemer te zijn. Zelfs het transport besteden we uit aan vaste partners”, gaat Jos Theybers verder. “Intussen hebben we een ontzettend uitgebreid productaanbod van geprefabriceerde, zelfdragende gevelpanelen in gewapend beton. Tussen de verschillende stortfases brengen we isolatiemateriaal (in verschillende diktes) aan. Ze zijn ook allemaal voorzien van hijsankers voor een snelle montage op de werf. Wat de afwerking betreft … Daarin gaan we heel ver. We hebben verschillende kleuren baksteenmotief (uitgewassen, poeder, rustiek …), maar ook uitgewassen grindpanelen. Liever wat strakker? Dan zijn onze gladbekiste betonpanelen of gepolierde betonwanden ideaal. En onze Reckli-wanden krijgen dankzij een rubberen structuurmat een noppen-, hout- of wafelstructuur. We volgen daar vooral de vraag van de markt. Gepigmenteerd beton is vandaag trouwens ook in trek.”

Dochter van CRH

In 2001 neemt de Ierse groep CRH – een internationale leverancier van bouwmaterialen –Schelfhout over. Vandaag telt CRH Structural Concrete Belgium vijf sterke merken: d-Concrete!, ECHO, Ergon, Prefaco en Schelfhout. De vijf ondernemingen bundelen hun krachten en bieden samen een breed assortiment met alle wand-, vloer- en ruwbouwoplossingen voor de woning- en utiliteitsbouw. In totaliteit stelt de beursgenoteerde CRH-groep zo’n 76.600 mensen te werk op zo’n 3.100 bedrijfslocaties in 29 verschillende landen. Het is de grootste bouwmaterialenonderneming in Noord-Amerika en Europa.

De vele voordelen van beton

De groei van Schelfhout is mede te danken aan de USP’s van het product op zich: beton. “Het is brandwerend. Dat maakt dat heel wat logistieke centra alleen nog maar voor betonnen panelen kiezen. Daarnaast speelt de opwarming van de aarde ook in ons voordeel. We krijgen alsmaar warmere zomers. Beton is dan het ideale product om de hitte buiten te houden en een koele werkplek te garanderen. Ten derde kun je met beton veel grotere afstanden overspannen dan met hout of staal. Die voordelen leiden ertoe dat de vraag naar beton alleen maar stijgt.”

Duurzaamheid troef

De R&D-afdeling van Schelfhout doet er alles aan om zo ecologisch mogelijke producten op de markt te brengen. “Verantwoord ondernemen is nu eenmaal een belangrijke doelstelling. De zorg voor veiligheid en milieu staat centraal in ons beleid. Klanten vragen er ook steeds vaker zelf naar. We produceren veel gevelpanelen voor winkelketens zoals Lidl, Colruyt en Aldi. Vooraleer ze met ons in zee gaan, willen ze weten welke inspanningen we leveren op circulair vlak. Een goed product afleveren, volstaat niet meer. Het gaat veel verder. Je moet niet enkel een kwalitatief gevelpaneel op een duurzame manier produceren maar het op termijn ook perfect kunnen recycleren. Daar zetten we bij Schelfhout dan ook fors op in. Zo hebben we bijvoorbeeld onze eigen breekinstallatie. Komt er een paneel terug? Of liep er iets mis tijdens de productie? Dan scheiden we de wapening en isolatie en breken we het betonproduct terug af tot granulaat zodat we het opnieuw kunnen verwerken in het productieproces. Dat is natuurlijk maar één van de manieren om onze CO2-uitstoot te beperken. Anderzijds blijven we zoeken naar vestigingen om zo dicht mogelijk bij onze klanten te zitten. De vestiging in Doornik is er bijvoorbeeld gekomen om de Franse markt sneller te bedienen. Op dit moment zijn we zelfs volop op zoek naar een locatie in Nederland.”

Over Jos Theybers

Jos Theybers werkt intussen al 33 jaar voor Schelfhout. “Ik heb verschillende watertjes doorzwommen. Ik startte eind jaren tachtig als manusje-van-alles aan de keukentafel bij Chris Schelfhout. Dat was een goede leerschool. Ik heb allerlei functies gehad. Dat maakt dat ik een productiemedewerker ook perfect begrijp als hij een probleem aankaart. Het is ook fijn dat er vandaag ook nog klanten, leveranciers en medewerkers zijn die ik al ken van in het begin van mijn carrière. Ook dat zegt veel over Schelfhout.”

340 medewerkers

Het succes van Schelfhout is te danken aan het harde werk van de inmiddels 340 medewerkers. “Het merendeel daarvan zit in het hoofdkantoor in Kinrooi. Er werken hier zo’n 20 bedienden, de rest zijn allemaal arbeiders”, zegt Jos Theybers. “In Doornik stellen we zo’n 50 mensen te werk.”

Het personeel is in de verschillende vestigingen erg trouw. “Iedereen heeft iedereen nodig. We proberen Schelfhout daarom als familiebedrijf te runnen en de medewerkers ook echt te leren kennen. Met behulp van kleine attenties maken we het verschil. Zo laten we bij warm weer weleens een ijswagen komen. En we luisteren naar de noden van onze personeelsleden. Is er hier of daar een issue op het vlak van kinderopvang, dan passen we daar een mouw aan.”

Eigen tekenpakket

De grootste troef voor de klanten? Bij Schelfhout krijgen ze een meedenkende partner. “Heel wat aannemers werken ook graag met ons omdat we niet alleen de productie maar ook de productontwikkeling volledig in eigen beheer hebben. En om de doorlooptijd zo kort mogelijk te houden, bieden we onze klanten de mogelijkheid aan om alles zelf te tekenen via onze software. In combinatie met ons modern en geautomatiseerd machinepark komt dat de bouwsnelheid alleen maar ten goede. Zodra de bouwvergunning afgeleverd is, moet het altijd snel gaan. Dankzij onze software kan dat. De klant stuurt alles zelf naar de productie en volgt het volledige proces online. Er komt maar bitter weinig handling aan te pas. Door de coronacrisis is dat automatiseringsproces alleen maar belangrijker geworden. Uiteraard hebben we nog eigen tekenaars in huis. Die denken met plezier mee. Zowel voor kleinere als grote en uitdagende projecten. Wat de doorlooptijd betreft: we zitten vandaag gemiddeld op zo’n zes weken.”

We voorzien weldra een investering van nieuwe productielijnen in Doornik.

Investeringen

Om de markt nog sneller te bedienen, denkt Schelfhout voortdurend over optimalisaties en efficiëntiewinst na. “We voorzien weldra een investering van nieuwe productielijnen in Doornik. Als dat eenmaal rond is, verhogen we de productie met zo’n 700 m2 wanden en panelen per dag. Zoals eerder al gezegd, kiezen we voor extra productie in Doornik omdat we fors willen besparen op transport”, gaat Jos Thybers verder. “Om het fileprobleem zo goed mogelijk op te lossen, hebben we ook een systeem van flexibel laden ingevoerd. Dat laat ons toe om tussen 6u en 23u te vertrekken.”

Mooie referenties

Meer dan veertig jaar bedrijvigheid levert natuurlijk ook heel wat mooie projecten op. “Een van de allermooiste projecten in Limburg is zonder twijfel Sentower Park in Oudsbergen. Voor Intellisol in Maaseik gingen we aan de slag met opvallende structuurwanden en ook de paardenkliniek Via Nova in Bree koos voor panelen van Schelfhout. Weldra starten we ook met Soenen Golfkarton in Lanklaar. Dat project is zo’n 150.000 m2 groot. We hebben ook jarenlange partnerships met onder andere Kinepolis, Colruyt Group, Verdion en Group Heylen. En buiten Limburg is de vijfsterren jumpingmanege Stephex Stables in Wolvertem een fraaie referentie.”

Schelfhout_Jos_Theybers

Uitdagingen

Net zoals alle andere bedrijven, zijn er ook voor Schelfhout verschillende uitdagingen voor de toekomst. “We willen nog betere punten scoren op het vlak van milieu”, zegt Jos Theybers. “Daarnaast is het aan R&D om innovatieve nieuwe producten en trends te lanceren. Onze grootste droom is een soort IKEA-systeem voor prefab te ontwikkelen. Een droog systeem waarbij we op de werf geen nat beton meer nodig hebben. Op de werf moet het dan nóg makkelijker zijn om de panelen te monteren. Met de war for talent die er momenteel in de bouwsector heerst, is dat geen overbodige luxe. Bovendien kunnen we op die manier de doorlooptijd extra inkorten. Het zijn immers de uurlonen op de werf die fors oplopen.”

Ambitie

De prijzen staan in de volledige sector onder de druk. “Dat geldt voor de volledige bouwsector. De grondstofprijzen swingen de pan uit terwijl de verkoopprijzen dat tempo niet kunnen volgen. De oplossing? Blijven sleutelen aan het rendement. Onze factor transport komt dus nogmaals ter sprake. Daarnaast kijken we ook hoe we ons productieapparaat nog efficiënter kunnen maken. Neem nu de inbouwelementen zoals houten sparingen, ankerrails of bevestigingsmaterialen … Die willen op voorhand al klaarmaken zodat we ze nog sneller kunnen implementeren tijdens de productie”, legt Jos Theybers uit. “Daarnaast willen we de foutenlast tot een absoluut minimum herleiden. Wat de omzet betreft … We zaten in 2000 rond 39 miljoen euro. Vandaag klokken we af op zo’n 85 miljoen euro. Met de extra investeringen in Doornik willen we binnen 7 à 8 jaar de kaap van 100 miljoen euro overschrijden.”

D-Concrete!

Schelfhout levert uitsluitend betonnen wanden en plinten, maar kan als dochter van de CRH-groep wel alles voor een volledig gebouw aanbieden. Van balken, kolommen, dak- en vloerplaten tot voorgespannen of gewapende welfsels en trappen. “Met D-Concrete! designen we alle onderdelen die nodig zijn in de bouw. Als een aannemer bij ons aanklopt met een project dat volledig in beton gemaakt moet worden, nemen we de plannen over en tekenen en berekenen we wat er nodig is. We ondersteunen de bouwheer, architect of aannemer dus tijdens het volledige ruwbouwproces. Van design en projectmanagement tot tekenwerk en engineering.”
www.d-concrete.be

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels