E-mailmarketing is door de jaren heen een stuk complexer geworden. Zowel inhoudelijk, wettelijk als technisch. Toch is Brainlane er nog rotsvast van overtuigd dat e-mailmarketing – zowel in de basis- als geavanceerde vorm – cruciaal blijft. “Het is ook zowat het enige digitale medium waarmee je één op één met de klant of prospect kunt communiceren”, zegt Kris Mesotten van Brainlane.
“Ons advies: kies een professioneel platform en laat je – zeker in de opstartfase – bijstaan door een partner met kennis van zaken. Of het nu om het periodiek versturen van professionele campagnes naar een vaste doelgroep gaat of om geïntegreerde technische trajecten. E-mailmarketing durft bij momenten weleens complex te zijn.”
Welke tool?
“De naam Mailchimp duikt vaak spontaan op. Dat is één van de grotere spelers in de sector.
Waar veel mensen echter niet van op de hoogte zijn, is dat Mailchimp niet in orde is met de GDPR-wetgeving. Daarnaast is het een tool waar je verder zelf alles mag uitzoeken en waar je ook niet zomaar terechtkan in je eigen taal voor support of extra diensten.”
“Een erg goed Belgisch alternatief is Sendtex. Dat is een volwaardig e-mailmarketingplatform met één van de meest intuïtieve omgevingen om je e-mailcampagnes mee te beheren, uit te sturen en op te volgen. Andere troeven: er is begeleiding in aanpak en doorgroei, je krijgt ondersteuning bij het uitwerken van sjablonen in eigen huisstijl, er zijn voldoende instelmogelijkheden zodat mails niet in de spamfilter belanden … Sendtex helpt je op weg en ontzorgt. Niet onbelangrijk!”
Technische kapstok
“Een ander belangrijk aspect aan e-mailmarketingprojecten, is de mogelijkheid om met het platform van jouw keuze doorgedreven en flexibele maatwerkoplossingen te kunnen realiseren. Let er dus op dat het platform van jouw keuze zeker een degelijke technische kapstok heeft zodat je eigen IT-afdeling of je website- of communicatiepartner de nodige geautomatiseerde integraties kan opzetten.”