Je bedrijf aantrekkelijk maken voor potentiële nieuwe werknemers
Ingrid Thijs
& Guy Schroyen
Via Ferrata

Je bedrijf aantrekkelijk maken voor potentiële nieuwe werknemers

Praktijck - Via Ferrata

Het is een hele uitdaging om de juiste medewerkers aan te trekken én te behouden. Een eerste stap om potentieel nieuw talent de weg te laten vinden naar jouw bedrijf en voor jou te kiezen, is een sterke reputatie uitbouwen bij je bestaande medewerkers. De wereld is voortdurend in verandering en ook jouw medewerkers hebben wisselende wensen en behoeftes. Daarop inspelen met een gepast personeelsbeleid zorgt voor gemotiveerde en productieve medewerkers die graag de rol van ambassadeur opnemen. Een win-win dus!

Een positieve employee experience

Jouw medewerkers zien, ervaren en voelen verschillende zaken tijdens elke interactie binnen je organisatie. Men noemt dit employee experience. Was het onthaal op de eerste werkdag top? Breng je je medewerkers op de hoogte van wijzigingen die een impact op hen hebben? Zijn de juiste digitale tools beschikbaar? De emotie die in dergelijke situaties wordt opgeroepen, zal een impact hebben op de moraal, het engagement en de productiviteit. Mensen ervaren immers meer werkgeluk als ze meer positieve emoties ervaren in hun werk. Een positieve employee experience is dus ook de sleutel tot duurzame groei.

Vijf tips om het verschil te maken

1. Onthaal
De eerste indruk en een warm welkom zijn enorm belangrijk. Zorg dan ook voor een aangenaam en duidelijk onthaal. Dat verkort de inwerkperiode en zet de toon voor de rest van de ervaring.

2. Persoonlijke ontwikkeling
(Potentiële) medewerkers willen kansen krijgen om bij te leren en hun inzetbaarheid op peil te houden. Naast opleidingen behoren een mentor en een loopbaanplan ook tot de mogelijkheden.

3. Welzijn en gezondheid
De pandemie heeft het belang nog eens onderstreept van de fysieke en mentale gezondheid van je medewerkers. Met werkbaar werk en een goede privé-werkbalans ben je al op de goede weg.

4. Feedback
Wil je je employee experience verbeteren, vraag dan feedback aan je medewerkers. Ook sollicitanten en nieuwe medewerkers kunnen waardevolle input leveren. Je vergroot op die manier ook hun betrokkenheid bij de organisatie.

5. Uit dienst
Een exitinterview biedt vaak interessante informatie over hoe iemand de samenwerking heeft beleefd. Rond die samenwerking steeds op een positieve manier af, want ook ex-werknemers kunnen ambassadeurs zijn voor je bedrijf.

Mensgerichte organisaties met een goede retentiestrategie

Wat je als werkgever naar buiten wil uitstralen, begint dus intern. Biedt een goede fysieke, culturele en technologische omgeving aan je medewerkers aan. Bouwen aan zo’n positieve bedrijfscultuur is een topic dat veelomvattend is en doorlopend op de agenda moet gehouden worden.  

Wie focust op het belangrijkste binnen de organisatie, zal daarvan de vruchten plukken. VIA FERRATA staat klaar om je te helpen het verschil te maken. 

VIA FERRATA
viaferrata.biz

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels