Lekker aan de stekker
Stefan Everts
& Nicky Lahau
Porsche Taycan Cross
Turismo 4S

Lekker aan de stekker

De Test - Porsche Taycan Cross Turismo 4S

De toekomst van de wagen is elektrisch. Porsche, hét autosportmerk bij uitstek, heeft met de Taycan de lat alvast heel hoog gelegd en zijn DNA perfect vertaald naar een elektrische wagen. Met de Porsche Taycan Cross Turismo brengt de constructeur nu een variant op de markt voor de klanten die iets meer ruimte en functionaliteit zoeken. Een uiterst geslaagde oefening.

Porsche_Taycan_Stefan_Everts

Na de introductie van de succesvolle volledig elektrische Porsche Taycan is het de beurt aan de Taycan Cross Turismo om de harten van de autoliefhebbers te veroveren. Deze variant van de Taycan heeft een hoger doorlopende daklijn die de wagen veelzijdiger maakt. Op de achterbank en in de koffer is er iets meer plaats. De ophanging is met 20 mm verhoogd en de bodemplaat kan in gravelmodus nog eens drie centimeter hoger gebracht worden. Handig als je over een losse zandweg moet rijden of voor een hoge verkeersdrempel staat. Met de optionele fietsdrager en een performance-dakkoffer die snelheden van 200 km/u aankan, mikt Porsche op de aanhangers van een actieve levensstijl en mensen die net iets meer ruimte en comfort van hun Taycan verwachten. Ook de breder geaccentueerde wielkasten versterken dat gevoel. Dankzij de bijzonder geslaagde lijn van de wagen en een relatief beperkte meerprijs ten opzichte van de gewone Taycan, heeft de Taycan Cross Turismo alles om een verkoopstopper te worden.

Optrekken voelt als één lange versnelling en dat voelt erg aangenaam.

Stefan Everts is van kinds af aan een Porsche-liefhebber. “Ik heb me lang gehouden aan het gezegde ‘the chase is better than de catch’, maar uiteindelijk ben ik toch gezwicht en heb ik een Panamera gekocht,” lacht hij. “Ik had intussen kinderen en het was de eerste familiewagen met vijf deuren van Porsche. Het was een heerlijke full ­option-uitvoering met alles erop en eraan. Maar spijtig genoeg heb ik er veel te weinig mee gereden. Ik reed vrijwel alleen maar naar Zaventem en terug. Voor de rest had ik steeds een bestelwagen nodig om valiezen, moto’s en materiaal te transporteren. Ik heb de Panamera uiteindelijk verkocht, maar de Porsche-droom is nooit weggegaan. Ik ben dan ook heel sterk onder de indruk van de rit met de Taycan Cross Turismo vandaag. Het was mijn eerste echte ervaring met een volledig elektrische wagen en die was fantastisch!”

Porsche_Taycan

 

Porsche_Taycan

Porsche_Taycan

Porsche in hart en nieren

Wat viel Stefan Everts het meeste op? “Het geeft een enorme rust als je met de Porsche Taycan Cross Turismo rijdt. Je hoort het geluid van de wagen niet. Alleen de wind en de banden, afhankelijk van het asfalt dat onder de wielen rolt. Het is gewoon plezant rijden. En je hebt natuurlijk heel veel koppel ter beschikking. Ook het dashboard vind ik heel mooi met de meest hoogtechnologische snufjes. Net zoals de vormlijnen die heel geslaagd zijn. Hoewel het een heel aparte en nieuwe wagen is, blijft die stijl van Porsche erin terugkomen. Dat moeten ze ook altijd zo houden. Het is een echte Porsche in hart en nieren.”

Stefan Everts

Tienvoudig wereldkampioen motorcross Stefan Everts is nog steeds herstellende van een malaria-aanval die hem bijna het leven kostte. Hij is vandaag vooral actief als coach en begeleider van zijn zoon Liam, die in zijn voetsporen treedt en momenteel in de EMX-250 klasse rijdt. De laatste stap om in de WK-competitie te mogen starten en de ideale leerschool, volgens zijn vader en leermeester.

Onze tienvoudig wereldkampioen motorcross ging met de Taycan Cross Turismo 4S op pad. Nicky Lahau (sales advisor bij Porsche Centre Paal): “Deze versie is zoals alle Cross Turismo’s uitgerust met twee elektromotoren, één voor elke as, die samen goed zijn voor 571 pk en een koppel van 650 nm dat letterlijk op alle snelheden met een aanraking van het gaspedaal beschikbaar is. In overboost gaat de wagen nog een stapje verder. De batterij is 93,4 kW groot.”

Porsche_Taycan

Dat laatste is geen overbodige luxe. Het verbruik blijkt bij een actieve rijstijl moeilijk onder de 25 kWh/100 km te houden. Het officiële WLTP-rijbereik bedraagt 412 kilometer, maar in de praktijk ligt dat dichter bij 350 kilometer. Sportieve prestaties eisen, net zoals bij verbrandingsmotoren op dat vlak hun tol.

De Porsche Sport Sound heeft echt een meerwaarde.

Porsche Sport Sound

Stefan Everts: “De Taycan Cross Turismo reageert onmiddellijk. Je voelt de automaat nergens op- of terugschakelen. Het is één lange versnelling en dat voelt erg aangenaam. De Porsche Sport Sound vind ik een geweldige optie. Je hoort die zowel binnen als buiten de wagen. Het zorgt ervoor dat je als bestuurder meer betrokken bent bij het rijden. Ik ben een motorsportfanaat en vind dat er geluid moet zijn. Dat geeft iets terug wat er altijd geweest is en wat ontbreekt als het er niet is. De nieuwe elektrische tweewielers zullen wellicht ook wel ooit doorbreken in de motorsport, maar ik vind zeker dat er geluid moet zijn. Anders mis je een deel van de beleving. In de Porsche heeft het echt een meerwaarde. Het geluidssysteem van Bose is overigens van prima kwaliteit. Je hoort die Sport Sound er even doorkomen, ook als muziek keihard staat.” 

Comfort

"Het blijft een sportieve wagen, maar het is ook een praktische wagen", vervolgt Stefan Everts. "Je kan toch wel wat kwijt in de koffer. Ik ben vandaag wat spulletjes gaan wegbrengen en dat ging perfect." 

Nicky Lahau: “Als je de achterbank platlegt, heb je meteen een heel grote ruimte beschikbaar. Het is ook het enige elektrische model waar een fietsdrager op kan. Voor veel mensen is dat een doorslaggevend argument. Zeker in tijden dat er veel gefietst wordt. De luchtvering en het feit dat je de bodemspeling zelf kan verhogen, maken dat je je overal kan begeven waar je maar wil. Het is één van de sterke punten van deze wagen. Hij kan op elk terrein uit de voeten.”

Porsche_Taycan

Sportief en snel

Toch staat het meer allround karakter van deze uitvoering de sportieve prestaties niet in de weg. Wie ermee de baan opgaat, zal vaststellen dat de Cross Turismo, net zoals de ‘gewone’ Taycan, letterlijk aan de baan kleeft. De precisie in de bochten is verbluffend. Net zoals de stevige remmen die de wagen met een fenomenale kracht tot stilstand brengen zonder één moment onstabiel te worden. De vergelijking met de Panamera die Stefan Everts in zijn bezit had, gaat niet op. “Het is gewoon niet te vergelijken. De Panamera ligt een heel stuk hoger op de baan en is nog groter. De Taycan is duidelijk vinniger, sportiever en op elk moment uiterst snel.”

Porsche Centre Paal

Porsche Centre Paal (PCP) is sinds de verhuis in 2015 vanuit Geel de officiële Porsche-concessiehouder voor de regio Limburg en Kempen. De concessie levert de perfecte service en advies waarbij de klant centraal staat. Het merk zit momenteel enorm in de lift met sterk groeiende verkoopcijfers en een hele reeks nieuwe modellen. PCP behaalde intussen ook al voor de derde keer de Porsche Service Excellence Award in België.

Gezien het relatief geringe prijsverschil tussen de Taycan en de Taycan Cross Turismo ligt het in de lijn van de verwachting dat heel wat geïnteresseerden overstag zullen gaan voor die laatste versie, net omdat die iets meer comfort biedt. En dat belooft voor de toekomst. In het eerste trimester van dit jaar verkocht Porsche al 9.072 gewone Taycans. Dat zijn slechts 61 wagens minder dan de Porsche 911, het meest illustere model van de sportwagenbouwer uit Zuffenhausen. Wie ooit had gedacht dat het sportieve DNA van Porsche niet compatibel zou zijn met elektrische rijden, moet die mening herzien. Tot spijt van wie het graag anders zou zien. Elektrische rijden is de toekomst.”

Porsche_Taycan

Porsche Taycan Cross Turismo 4S

Bevindingen

De Taycan loodst Porsche het elektrisch tijdperk in zonder afbreuk te doen aan het ultrasportieve DNA van het merk.

Verbluffende prestaties en wegligging.

De Taycan Sport Turismo biedt nog iets meer ruimte en functionaliteit dan de klassieke Taycan.

  • Verbruik: NB
  • CO2-uitstoot: 0 g/km
  • 0 tot 100 km/u: 4,1 sec
  • Vermogen kW/pk: 420/571
  • Koppel: 650 Nm
  • Afmetingen (mm): 4974 (l), 1967 (b), 1409 (h)
  • Gewicht (kg): 2245
  • Inhoud kofferruimte (m2): 463 l
  • Basisprijs: vanaf 115.383 euro incl. btw
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels