De afgelopen maanden kwam het meermaals in de media: onze provincie kent ondanks de Corona-pandemie toch een recordaantal starters. Al deze bedrijven worden opgericht met als missie om onopgeloste marktnoden in te vullen. Tegelijk staat onze provincie ook bekend om de familiebedrijven, die vaak al meerdere generaties hun waarde bewezen hebben en bijdragen aan de welvaart van onze regio. Zonder deze bedrijven zou onze provincie niet het economische Limburg zijn dat we vandaag kennen.
Toch zijn beide werelden nog te vaak ongekend voor elkaar… Wat als we bijvoorbeeld de innovatie die er op Corda Campus aanwezig is, zouden kunnen combineren met de ervaring en expertise uit de VKW top 500? Zouden we als regio dan niet een voorsprong kunnen nemen op wereldschaal?
Start-ups brengen vaak straffe innovaties naar de markt. Toch is ondernemen in een start-up te vaak zwart-wit, “succes or failure”. Ondanks de grote risico's eigen aan een start-up, zijn deze ondernemers er rotsvast van overtuigd dat hun product of dienst de wereld zal veranderen. Waarom slagen sommige start- & scale-ups erin om op enkele jaren tijd uit te groeien tot internationale spelers? Schakelen ze sneller op basis van input van hun verschillende stakeholders? Verkopen ze zaken die ze nog niet hebben en bouwen ze op die manier samen met hun klanten hun aanbod uit? Start-ups hebben van nature uit een enorme focus op efficiëntie en zijn niet gebonden aan fysieke landsgrenzen. Talent wordt gezocht in de globale vijver en klanten worden gezocht daar waar de markt het meest gunstig is. Dit allemaal om voor elke euro die geïnvesteerd wordt maximale meerwaarde te creëren.
Familiebedrijven denken dan weer in generaties, steeds met de horizon op de volgende generaties. Vanuit een opgebouwde positie, met een zekere rust stelselmatig verder groeien in een bepaalde markt. Het is fantastisch om te zien hoe familiebedrijven uitblinken en alom gekend zijn voor hun aanbod. Vaak zonder digitale platformen of technologische toeters en bellen zijn deze bedrijven al jaar en dag succesvol.
Wat als we als regio erin zouden slagen om beide wereld samen te brengen, om meer samenwerkingen op te zetten tussen traditionele bedrijven en start-ups of binnen de muren van familiebedrijven start-ups op te richten? Dan maximaliseren we toch het succes voor iedereen?
Ondernemerschap rond de duidelijke problemen of opportuniteiten die deze gevestigde waarden hebben, ondersteund door hun ervaring, maar ook met een sterk commitment vanuit de startende ondernemers die zich smijten om met nieuwe oplossingen impact te maken. Zo kom je mijn inziens tot een cocktail voor succes, innovatie en duurzame groei op lange termijn.
Moest elke gevestigde waarde/bedrijf één nieuwe start-up oprichten, en moest er van al deze bedrijven maar eenderde succesvol zijn, dan creëren we alsnog toegevoegde waarde voor ons allemaal. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat nieuwe innovaties in bestaande markten een uitstekend recept zijn voor succes.