Enkele jaren geleden was een smetteloos interieur het summum van luxe. Clean, wit en vooral opgeruimd. En toen kwam corona. Menig thuiswerker kreeg tijdens videomeetings een inkijk in het interieur van collega’s of werkgever. Al dan niet inclusief wasmand vol strijkgoed of jengelende kleuters. En wat bleek? Huiselijk is (terug) helemaal oké. Gelukkig maar.
Interieurarchitecte Marie-An Becks verzorGt al bijna twintig jaar het interieur van zowel bedrijven als particulieren met haar bureau Kriatura. Ze ontfermt zich niet alleen over het ontwerp, maar zorgt ook voor een vlekkeloze begeleiding van haar klanten. Wie kan ons dus beter inwijden in de wereld van de hedendaagse woontrends?
1. Alles kan en alles mag …
“… maar maak wel keuzes”, steekt Marie-An Becks van wal. “Mensen worden tegenwoordig continu om de oren geslagen met woontrends. Denk aan Pinterest, Instagram en allerhande interieurprogramma’s. Allemaal enorm leerrijk en interessant, maar vaak zorgt het er ook voor dat ze door de bomen het bos niet meer zien. Dan willen ze alles wat ze mooi vinden samenbrengen, en da’s niet zo’n goed idee. Het is dan een kwestie van op tijd op de rem te gaan staan, in naam van de esthetiek”, lacht Marie-An Becks. “Want de combinatie van verschillende stijlen kan werken, maar het moet natuurlijk wel in het plaatje passen en een harmonieus geheel vormen. Anders is de rust ver zoek.”
2. Thuis in huis, thuis op kantoor
Het beeld van het smetteloze interieur met enorme inbouwkasten – waar alle losse items zorgvuldig in werden verstopt – begint stilaan te verdwijnen. “Daar is de laatste tijd een enorme kentering gekomen”, vertelt Marie-An Becks. “Ik wil niet alles toeschrijven aan corona, maar de pandemie heeft er toch voor gezorgd dat mensen terug meer aandacht besteden aan het huiselijke. Een ruimte mag wel wat gezelligheid uitstralen en een béétje rommel is geen doodzonde. Je mag zien dat er geleefd wordt in een woning. Thuiswerken zal waarschijnlijk in de toekomst ook gangbaar blijven, dus mensen brengen sowieso meer uren in hun woning door. Het voorheen zo gegeerde koude wit maakt nu plaats voor warmere tinten en natuurlijke materialen, zoals hout.”
Maar niet alleen thuis worden sfeer en gezelligheid geapprecieerd. “Ook bedrijven vinden het steeds belangrijker dat hun kantoren sfeervol zijn. Die trend was al langer in opmars. De steriele, grijze kantoorruimtes behoren definitief tot het verleden. Er wordt nog vaak aan landschapsbureaus gewerkt, maar die krijgen vandaag extra sfeer door middel van gezellige zithoeken. Die zijn huiselijker ingericht en vormen op die manier een aangename omkadering voor meetings. Ook wanneer iemand zich even wil afzonderen om alleen te werken, zorgt de juiste sfeer voor concentratie en rust. Maar er zit ook een andere filosofie achter de inrichting van kantoren. Veel bedrijven hebben het moeilijk om de juiste mensen aan te trekken. Daarom is hun branding zo belangrijk. Het interieur moet uitstralen waar het bedrijf voor staat. Zodat je, als je binnenwandelt, het bedrijf voélt. Dat is erg belangrijk om de juiste mensen aan te trekken én te behouden.”
3. Oud, maar niet vergeten
De retro-revival blijft zich ook voortzetten. Vaak gaat het om subtiele details die meegenomen worden in de inrichting. “Het behouden van originele elementen tijdens renovaties is zo’n voorbeeld”, legt Marie-An Becks uit. “Maar ook bij nieuwbouw, waarbij je start op een blanco canvas, wordt soms speciale aandacht gegeven aan de verwerking van oude elementen in het interieur. Vaak zijn dat erfstukken. Of objecten met een verhaal. Op die manier kun je je woning een originele en hyperpersoonlijke touch geven. Vaak hangt er ook een anekdote aan vast, altijd leuk om de gasten mee te entertainen.”
4. Persoonlijk en plantvriendelijk
“Wij hameren er bij klanten altijd op dat we ze helpen met het zetten van de toon voor hun interieur, maar dat ze de vrijheid krijgen om het geheel aan te vullen met hun eigen inbreng. Het is belangrijk dat mensen zichzelf herkennen in hun interieur en dat de woning waarin ze leven een verlengstuk is van wie ze zijn”, gaat Marie-An Becks verder. “Zodat ze zich opperbest voelen in hun huis.”
Hoe zit het met planten? Die winnen toch al ettelijke jaren aan populariteit? Denk aan iedereen die plots een sanseveria in huis wilde hebben. “Het gebruik van veel groen in het interieur blijft enorm hot. Denk maar aan de social media communities die als paddenstoelen uit de grond rijzen: advies voor plawntenverzorging, plantenruilgroepen … De urban jungle blijft aan terrein winnen. Dat is niet verwonderlijk: planten zorgen voor aankleding én hebben een rustgevend effect, ook niet onbelangrijk in deze tijden.”
“Ook kantoren springen graag op de ‘groene’ kar om hun ruimtes aan te kleden met planten. Al volgt dan vaak de vraag: wie gaat ze verzorgen? Maar tegenwoordig zijn er genoeg firma’s die planten verhuren én onderhouden. Het argument dat er geen Chinese vrijwilligers worden gevonden om water te geven, is dus geen geldig excuus”, lacht Marie-An Becks.
5. Spelen met licht
Uiteraard wordt de sfeer ook voor een groot deel bepaald door de juiste verlichting. “Tegenwoordig moet die vooral modulair zijn. Vroeger hing de lamp in de eetkamer pal boven de eettafel. Die tafel moest daar dus áltijd blijven staan. Nu willen mensen de vrijheid om hun ruimtes anders in te kunnen delen. Dat valt makkelijk op te lossen door het gebruik van spots. Maar er wordt ook vaker en vaker gewerkt met profielen. Die worden bevestigd aan het plafond of tegen de wand en vervolgens kan er naar hartenlust gevarieerd worden met spotjes, hanglampen, pendels … Een eenvoudige ingreep die veel verandert aan de uitstraling van een ruimte. In het begin waren er maar een paar leveranciers die dit soort verlichting in hun assortiment hadden, maar intussen bieden bijna alle grote merken profielverlichting aan.”
De rode draad doorheen het hedendaagse woonverhaal is dus huiselijkheid. Mensen grijpen terug naar wat écht telt: het gezinsleven, warmte en een gezellig samenzijn. Marie-An Becks geeft nog een laatste belangrijke tip mee: “Volg de woontrends niet slaafs. We proberen er altijd voor te zorgen dat mensen zich niet té hard blindstaren op alles wat ‘in’ is. Je kunt je interieur beter stijlvol en tijdloos inrichten. Zo moet je de hypes niet continu bijbenen. Tenzij je dat leuk vindt natuurlijk.”
Kriatura
Priorijlaan 7
3500 Hasselt
T. 011 33 42 74
info@kriatura.com
www.kriatura.com