Het vernieuwingsoffensief van Harley-Davidson gaat onverminderd door. Nadat het merk uit Milwaukee de volledig elektrische motorfiets LifeWire op de markt bracht, komt het nu op hoog niveau binnen in het segment van de allroadmotorfietsen. De 2021 Harley-Davidson Pan America 1250 blijkt een kwalitatief zeer degelijke en comfortabele motorfiets met een uitstekend nieuw motorblok. Een concept dat toont dat Harley-Davidson nog flink wat in zijn mars heeft.
Harley-Davidson was altijd al een avontuurlijk merk, maar de laatste halve eeuw staan we vooral bekend als het merk bij uitstek van de grote choppers met een omvangrijke cilinderinhoud. Een motorfiets die ideaal is om te cruisen over de lange Amerikaanse wegen,” zegt Raf Hoeben van HD Fraussen in Genk. “Nu boort Harley-Davidson een volledig nieuw segment aan van de adventure bikes, een segment waar de BMW GS al jaren heer en meester is.”
Pk-motor
En de HD Pan America 1250 heeft meteen alles in het huis om de gevestigde waarden in dat segment het vuur aan de schenen te leggen. Zo beschikt de Pan America over een volledig nieuw motorblok met een cilinderinhoud van 1250 cc. Raf Hoeben: “Dat is nog altijd een grote cilinderinhoud. Maar het grote verschil met andere Harley’s schuilt erin dat dit totaal geen koppelmotor is. Het is een pk-motor, goed voor 152 pk. Als je weet dat een klassieke Harley-Davidson met 1800 of 1900 cc zelden meer dan 100 pk heeft, is dat een groot verschil. Die massa pk’s, gecombineerd met een hoog koppel, zorgt ervoor dat je naast gewoon rustig cruisen en toeren, ook de mogelijkheid hebt om op onverhard terrein en andere avontuurlijke ondergrond te gaan rijden. Bijzonder is ook dat het motorblok dient als drager van het volledige chassis. Het voor- en achterfront hangt volledig aan het motorblok vast, waardoor de motor stijver is en je meer bewegingsvrijheid hebt. Een ketting in plaats van een cardan vraagt misschien iets meer onderhoud, maar het maakt de motor ook lichter en sterker dan sommige van zijn concurrenten.”
Sportief, vlot, wendbaar
Joris Mees is als Harley-liefhebber pur sang de ideale testrijder om de HD Pan America 1250 aan de tand te voelen. “Ik rij al sinds mijn twintigste met de motor,” zegt Joris Mees. “Sinds een jaar of vijf ben ik in een kleine club vrienden terechtgekomen die allemaal met volledig custom made Harley’s rijden. Zo ben ik echt verliefd geworden op de motorsport. Deze HD Pan America is iets totaal nieuws voor mij. Ik ben blij dat ik voldoende tijd heb uitgetrokken voor de testrit, want die werd steeds leuker naarmate de tijd vorderde en ik de motor beter begon aan te voelen. De Pan America rijdt heel sportief en vlot. Vergeleken met de motoren die ik gewoon ben, is de Pan America enorm soepel en wendbaar. Ook de remkracht viel me op. Die is echt goed. Al moet dat ook wel met de snelheid en kracht die de Pan America ontwikkelt.”
Bochten nemen, accelereren en terug afremmen … Het is gewoon een hele aangename motor om mee te rijden.
Verschillende rijmodi
Het prachtige 6,8 inch TFT-dashboard met touchscreen biedt een waslijst aan persoonlijke keuzes en maakt ook navigatie op het dashboard mogelijk. Zoveel elektronica op een Harley zijn we niet gewoon. Raf Hoeben: “Dat is ook het hele opzet van deze motor. Je koopt één motor die je kan gebruiken in zes of zeven verschillende rijomstandigheden, gaande van de gewone weg en heel sportief rijden tot offroad (plus) en regenmodus. Daarnaast kan je nog twee modi volledig volgens je eigen wensen aanpassen. Voor een adventure bike is dat normaal omdat het een motor is die op verschillende terreinen gebruikt kan worden. Dan heb je dat ook nodig. De motor beschikt ook over een heel goed uitgerust multimediasysteem dat verbinding maakt met je gsm.”
Joris Mees
Joris Mees studeerde farmacie en specialiseerde zich in het uitbaten van apotheken. Hij startte in 1998 met één apotheek en heeft er momenteel 26 in zijn portefeuille, verdeeld over Limburg en Antwerpen. Hij heeft ook een groothandel in medicatie en aanverwanten, die zowel de eigen apotheken als externe klanten bedient. Daarnaast is er een immotak en ten slotte is Joris Mees nog medevennoot en minderheidsaandeelhouder in een jong maar zeer dynamisch verzekeringskantoor.
“Ik ben vertrokken in regenmodus en via de gewone rijmodus naar de sportstand gegaan”, vertelt Joris Mees. “Je merkt echt het verschil. De motor gaat heel vlot. De accelaratie zou ik ronduit spectaculair noemen. En het rijgedrag verschilt naargelang je een bepaalde modus kiest. Ook de zithouding is prima. Qua hoogte is die perfect voor mij.”
Adaptive ride height
Raf Hoeben: “Deze testmotor is de 'special-uitvoering' waarbij de adaptive ride height inbegrepen is. Met die optie zorgt het elektronisch systeem ervoor dat de motor een beetje door zijn veren zakt bij het stoppen. Zo staat die altijd op het laagste punt en heb je de motor optimaal onder controle. Wanneer je vertrekt, zet de motor zich automatisch terug omhoog. De motor waar Joris mee gereden heeft, beschikt over een semi-actieve voor- en achtervering. Die is standaard bij de speciale uitvoering. Het systeem gebruikt een bodycontrolmodule die leest hoe Joris met de motor rijdt. Die informatie wordt vliegensvlug doorgestuurd, en de vering past zich daaraan aan. Als rijder voel je daar zelf niets van, maar het verhoogt je rijcomfort aanzienlijk.”
De acceleratie zou ik ronduit spectaculair noemen.
Het is dus de ideale motor om lange toerritten te maken? Joris Mees: “Jazeker, maar ook om dagelijks te gebruiken voor zowel korte als lange ritten en je kan er ook heel comfortabel met twee opzitten. Dat opent bijkomende mogelijkheden. Eigenlijk is de motor ideaal voor alle omstandigheden. Die veelzijdigheid maakt hem net zo interessant. De tijd was te kort om hem echt volledig te leren kennen, maar ik ben zeer aangenaam verrast. Bochten nemen, accelereren en terug afremmen … Het is gewoon een hele aangename motor om mee te rijden.”
HD Fraussen
HD Fraussen werd in 1959 opgestart door Hubert Fraussen en verdeelt lange tijd verschillende merken, om midden jaren 2000 exclusief over te schakelen op Harley-Davidson. De concessie slaagt erin om de totaalbeleving die rond het merk hangt met veel passie over te brengen op het cliënteel. Er is veel aandacht voor kleding, accessoires en customisation. Naast de enorm ruime showroom is het aanbod aan tweedehandsmotoren één van de grootste van België.
Verkoopsucces
Het is dan ook geen wonder dat de HD Pan America meteen heel goede verkoopcijfers kan voorleggen. “De motor doet het inderdaad heel goed,” zegt Raf Hoeben. “Mede dankzij de uitstekende afwerkingskwaliteit krijgt de motor heel goede commentaren in de vakpers. Daardoor krijgen we ook rijders van andere merken over de vloer. Ik heb de motor onlangs mogen verkopen aan een motard die al 20 jaar met een BMW GS rijdt voor zijn woon-werkverkeer. Hij moest van zijn werkgever de volledige TCO berekenen en had dat voor verschillende modellen gedaan. De Harley-Davidson Pan America 1250 kwam er 3.700 euro goedkoper uit. De man had ook een uitgebreide testrit gemaakt en was overtuigd van de rijkwaliteit van de motor. Hij heeft de bestelbon getekend. Een beter bewijs kan je niet hebben.”
Bevindingen
Harley-Davidson komt op hoog niveau binnen in het segment van de allroadmotorfietsen.
Het nieuwe motorblok weet in alle omstandigheden te overtuigen.
Een bijzonder veelzijdige motor met een ruim vermogen.
- Motor: Revolution Max 1250
- Motorkoppel: 128 Nm
- Droog gewicht: 245 kg
- Vermogen: 152 pk
- Basisprijs: vanaf 16.495 euro incl. btw