Het Britse Bentley was enkele jaren geleden één van de eersten die begrepen dat ambachtelijk vakmanschap, sportiviteit én ultieme luxe perfect samen te vatten vallen in het concept van een SUV. De Bentley Bentayga gooide meteen hoge ogen bij zijn introductie. Dit jaar kreeg de stijlvolle Britse SUV een flinke opfrisbeurt. De plug-inhybride komt daarbij ook tegemoet aan wie milieubewuster en fiscaal vriendelijker wil rijden. STERCK Magazine ging een dag op pad met de Bentley Bentayga Hybrid en kwam zwaar onder de indruk terug.
De interesse van het brede publiek voor SUV’s inspireerde Bentley om in 2015 met de Bentayga op de markt te komen. Die imposante wagen kreeg het afgelopen jaar een stevige opfrisbeurt en is momenteel zelfs het bestverkochte model in het gamma. Sales manager Benny Peeraer legt uit wat er vernieuwd is. “Aan de buitenkant heeft de Bentayga de vormtaal overgenomen die met de nieuwe Continental en Flying Spur geïntroduceerd is. Dat vertaalt zich onder meer in de elipsvormige lichten waardoor de voorkant strakker oogt. Die lichten hebben een zogenaamde cristal cut. Ze zijn ontworpen zoals de onderkant van een kristallen whiskeyglas. Het is maar één van de vele stijlvolle details die de wagen kenmerkt. Ook aan de achterkant hebben de lichten een meer strakkere vormgeving overgenomen.”
Het blijkt verbazend gemakkelijk om met de Bentayga te manoeuvreren.
First edition
STERCK Magazine stuurde Rony Nijs, eigenaar van wellnessspecialist Gervi, een dag op pad met de Bentley Bentayga Hybrid. Die hybride versie haalt zijn kracht uit een V6 3.0 benzinemotor, gecombineerd met een elektromotor. Samen realiseren ze een totaal vermogen van 449 pk en 700 Nm koppel. De testwagen is een First Edition die de meest exclusieve opties biedt, zoals prachtige 22 inch velgen en gekoelde/verwarmde massagezetels. Het koetswerk is uitgevoerd in Dark Sapphire, een diep grijsachtig blauw dat voor het eerst gelanceerd werd op de Continental GT in 2003.
Luxueus en comfortabel
Wie de zware portieren van de elegante SUV opent, komt in een wereld van ongebreidelde luxe en comfort terecht. Het beige kwaliteitsleder contrasteert mooi met het zwarte hout in pianolak dat voor de afwerking gebruikt werd. “Alles wat je ziet en kan aanraken in het interieur is ofwel van leder, metaal of hout”, legt Benny Peeraer uit. “Die afwerking zorgt ook voor een mooi dempend akoestisch effect. Het extra dikke glas van een halve centimeter versterkt de stilte in de wagen nog. Ook als je niet specifiek op alle details let, voel je overal die bijzondere touch. Bijvoorbeeld aan de binnenkant van het stuurwiel dat afgewerkt is met een perfecte stiknaad of aan de achterkant van de schakelpeddels. Je voelt dat er alleen met kwaliteitsmaterialen gewerkt is. De twee digitale schermen kan de bestuurder volledig aanpassen naar zijn voorkeur. Nergens is er een overdaad aan schermen of knopjes. De look is heel sereen gehouden. De combinatie van luchtvering, het dikke glas en de hybridemotor zorgt voor een totale comfortbeleving.”
Gervi
Al meer dan 30 jaar is Gervi een pionier in de wellnesssector. Het bedrijf van de familie Nijs heeft zeven showrooms over heel Vlaanderen en is exclusief distributeur voor HotSpring in de Benelux. Gervi is de referentie voor jacuzzi’s, swimspa’s, sauna’s, infraroodcabines en stoombaden. Ook buitenmeubilair en fitnesstoestellen vallen onder het ruime aanbod.
De brede glimlach van Rony Nijs na een dag testrijden verraadt meteen de indruk die de Bentley op hem heeft nagelaten. “Mijn eerste gedacht was dat dit een enorm grote wagen is”, vertelt hij. “Het boezemde zelfs een beetje angst in om er de eerste keer mee te vertrekken. Maar eens als je er inzit, merk je pas hoe goed de wagen rondom de bestuurder gebouwd is. Het blijkt verbazend gemakkelijk om met de Bentayga te manoeuvreren. Je hebt op geen enkel moment het gevoel dat je met zo’n grote wagen op de baan bent. Normaal moet je altijd een beetje eigen worden met een nieuwe wagen. Maar na 100 km had ik al het gevoel dat ik er altijd al mee gereden had. Dat is toch indrukwekkend. Je hebt ook een heel goed zicht in alle richtingen.”
Stilte
Rony Nijs heeft een voorkeur voor sportieve wagens maar toch weet de luxueuze SUV hem bijzonder te bekoren. “Ik zit persoonlijk niet zo graag hoog, maar in deze Bentayga heb je haast het gevoel dat je in een berline zit. Alles voelt ook heel comfortabel aan. En die First Edition-uitvoering is gewoon prachtig. De stilte binnen was ik al wat gewoon van mijn elektrische Porsche Taycan, maar in de Bentley voelt dat nog aangenamer. In volledig elektrische modus glij je als het ware over het asfalt.”
Van alle verkochte Bentayga’s is momenteel ongeveer de helft een hybride. “Onder meer de BIV die minder dan 100 euro bedraagt, is een groot voordeel”, legt Benny Peeraer uit. “Voor mensen die regelmatig korte afstanden afleggen, is een hybride ideaal. Als je de wagen elke nacht oplaadt, krijg je de mogelijkheid om 50 km per dag volledig elektrisch en CO2-neutraal te rijden. Ook het gemiddeld gemengd gebruik valt heel goed mee voor een wagen van dit kaliber. De auto regelt ook alles zelf. Je kan benzine en elektrisch rijden combineren of voor één van de twee kiezen.”
Krachtig
Ondanks een gewicht van 2,6 ton sprint de Bentley Bentayga Hybrid op vol vermogen in 5,5 seconden naar 100 km/u. Een prestatie die gezien mag worden. “De motor reageert dan ook heel pittig”, getuigt Rony Nijs. “Dankzij de elektromotor die bijspringt, ga je de eerste meters heel krachtig vooruit. Ook de wegligging is voorbeeldig. Terwijl je vlot door de bochten gaat, voel je dat je nog veel sneller kan. In comfortstand krijg je echt een limousinegevoel. In sportstand zakt het chassis wat meer en reageert de wagen iets harder.”
Bentley Antwerp
Als officieel Bentley-dealership biedt Bentley Antwerp haar klanten een waaier van door de constructeur goedgekeurde diensten, met als doel het vermogen en de prestaties van hun Bentley in stand te houden. Met een doorgedreven klantgerichtheid en de organisatie van evenementen op maat heeft de Antwerpse concessie op korte tijd een belangrijke plaats in het segment van luxeauto’s veroverd.
Handgebouwd
Met een basisprijs van iets meer dan 200.000 euro, die nog flink aangedikt kan worden met een aantal opties, kost de Bentayga meer dan de duurste versies van andere premiummerken. Maar is er wel een vergelijking mogelijk? “Eigenlijk niet”, zegt Benny Peeraer. “Het grote verschil schuilt in het feit dat de wagen echt volledig met de hand gebouwd is. Neem nu het voorbeeld van het stuurwiel. Elke stiknaad is door een vakman of -vrouw handmatig erdoor getrokken. En dat vakmanschap vind je doorheen heel de wagen terug. Eigenlijk kan je enkel met een bezoek aan de fabriek in Engeland de echte waarde van de wagen inschatten. Daar zie je zalen vol stiksters en andere vaklui. Zoiets is uniek in Europa.”
Het grote verschil schuilt in het feit dat de wagen echt volledig met de hand gebouwd is.
Rony Nijs: “Nog zo’n leuk detail zijn de vintage hendeltjes die zich op het dashboard bevinden en waaraan je moet trekken om de verluchtingsroosters open en dicht te zetten. Heel mooi gemaakt. Zulke details vind je in geen enkele andere wagen terug. De Bentley Bentayga is echt buiten categorie. Dat moet je een keer beleefd hebben.”
Bentley Bentayga Hybrid
Bevindingen
Knappe prestaties voor een wagen met een imposante omvang.
Elektrificatie versterkt de stilte en het comfortgevoel binnenin.
Afwerking en detaillering van een niveau buiten categorie.
- Verbruik gemengd: NB
- CO2-uitstoot: 82 g/km
- 0 tot 100 km/u: 5,5 sec
- Vermogen Kw/pk: 330/449
- Afmetingen(mm): 5125 (l) 1998 (b) 1745 (h)
- Gewicht(kg): 2645
- Inhoud kofferruimte (liter): 497
- Basisprijs: 201.124 euro incl. btw
- Prijs testmodel: 240.582 euro incl. btw