Wie vandaag over bedrijfsvoertuigen spreekt, neemt ongetwijfeld de woorden ‘full electric’ en ‘hybride’ in de mond. Toch is er nog altijd veel voer voor discussie over de elektrificatie van bedrijfsvoertuigen. Neem nu de transportsector. Zijn elektrische bestel- en vrachtwagens dé oplossing? Alexandra Limage, CEO van Sprint Transport, zegt volmondig ‘nee’ en onderzoekt via een denktank wat dan wél rendabel is.
Voor de last mile in stadsdistributie is een Coolblue-fiets of een elektrische bestelwagen een ideale oplossing. Voor lange afstanden zijn er nog te veel hiaten. Een 100% elektrische lichte vrachtwagen heeft een bereik van zo’n 200 kilometer. Als je weet dat onze voertuigen gemiddeld 800 kilometer per 24 uur afleggen, begrijp je meteen dat het geen haalbare kaart is. Een chauffeur heeft nu eenmaal geen tijd om uren te wachten tot de batterij opnieuw geladen is. Een elektrische vrachtwagen kost ook een pak meer. Gemiddeld kom je al snel aan 500.000 euro. Tel daar dan nog de inactieve uren bij (wanneer de batterij laadt) en je weet dat het rendement ver zoek is.
Alternatieven bekijken
Heel wat transportbedrijven zoeken vandaag naar alternatieve brandstoffen omdat de tijd nog niet rijp is voor de elektrificatie van hun vloot. Er zijn diverse pistes zoals waterstof, LNG en biodiesel. Ze hebben allemaal voor- én nadelen. We onderzoeken nu volop de verschillende mogelijkheden en rendementen.
Al erg veel inspanningen
Het pikt een beetje dat de transportsector altijd in een slecht daglicht wordt geplaatst. We hebben de afgelopen jaren allemaal al erg veel inspanningen gedaan. We rijden met energiezuinige Euro 6-vrachtwagens, verplichten chauffeurs via de Code 95-opleiding bij te leren over ecodriving, voegen AdBlue toe … De totale uitstoot van alles op wielen bedraagt slechts 10%. We doen het ongetwijfeld beter dan de lucht- en scheepvaart.
Mindsetswitch
Misschien is er wel een algemene mindsetswitch nodig om het aantal lege kilometers te beperken. Laten we allemaal eens goed nadenken of we wel degelijk morgen een zak potgrond uit Nederland willen laten leveren via Bol.com in plaats van naar het dichtstbijzijnde tuincenter te rijden. Of hoe nodig die weekendjes naar Madrid en Milaan zijn? Als we onze ecologische voetafdruk écht willen verkleinen, is het misschien beter om geduldiger te zijn met de levertijden van de vele webshops. Of – nog beter – de lokale economie steunen.