Ruimtelijke troonopvolger
Yvan Vangerven Tesla Model Y Long Range

Ruimtelijke troonopvolger

De Test - Tesla Model Y Long Range

De Tesla Model 3 is met meer dan 120.000 eenheden de bestverkopende volledig elektrische wagen (EV) van het afgelopen jaar in Europa. De nieuwe Model Y heeft heel wat troeven om een gelijkaardig succesverhaal te schrijven. Is het een grote Model 3? Of een kleine Model X? De Model Y borduurt in elk geval verder op het recept dat we van Tesla kennen en laat dat nu net zijn grote kracht zijn.

Tesla_Model_Y_Long_Range_Yvan_Vangerven_Jansen_Prof-Int_Dhz

Het hippe Amerikaanse Tesla heeft de grote verdienste dat het de weg gebaand heeft voor elektrisch rijden. Ook nu de meer traditionele automerken op kruissnelheid geraken met een tsunami aan nieuwe elektrische modellen, heeft pionier Tesla nog geen spatje van zijn aura verloren. De wagens onderscheiden zich met een geheel eigen designtaal en – nog steeds - vooruitstrevende technieken. Dat vertaalt zich ook in de nieuwe Model Y die als een echte SUV in de markt gezet wordt.

Detest_Tesla_Model_Y_Long_Range

Detest_Tesla_Model_Y_Long_Range

Tesla_Model_Y_Long_Range

Buiten oogt de wagen een flink stuk groter dan de Model 3, en dat is hij in de praktijk ook. Iets breder, iets langer, maar vooral 18 centimeter hoger. Binnen krijg je logischerwijs meer beenruimte vooraan en meer hoofdruimte op de achterbank. Zelfs het instappen gebeurt op een onconventionele manier. Je wrijft met je sleutelkaart over de middelste deurstijl en vervolgens kan je met je duim de klink naar je toe duwen. We vinden persoonlijk de comforttoegang van een aantal Duitse premium­merken net iets handiger en sneller, maar je kan de Tesla natuurlijk ook gewoon openen en sluiten met de Tesla-app. Je kan de wagen via diezelfde app zelfs laten inparkeren of naar je toe rijden zonder dat je erin zit.

Yvan_Vangerven Jansen Bouwprof/Interieur & Doe-Het-Zelf

Jansen Interieur & Doe-Het-Zelf richtte zich tot midden jaren 90 vooral op particulieren. De vestigingen in Meeuwen (Oudsbergen) en Riemst zijn welbekend voor hun kwalitatief aanbod, goede service en jarenlange ervaring. Jansen Prof-Int&Dhz ondersteunt tegenwoordig ook bouwprofessionals met een uitgebreid assortiment bouwartikelen in een extra vestiging in Opglabbeek (Oudsbergen).

Minimalistisch

STERCK Magazine nodigde Yvan Vangerven, CEO van Jansen Prof-Int&Dhz, uit om een dag met de nieuwe Model Y op pad te gaan. Het was voor Yvan Vangerven de eerste ervaring met een elektrische wagen. En het bleek een bijzonder leerrijke en boeiende dag. “Het is een totaal andere beleving, een nieuwe dimensie van autorijden,” stelt Yvan Vangerven als hij de sleutelkaart van de wagen terug overhandigt. “Na 24 uur met de Tesla Model Y weggeweest te zijn, heb ik veel indrukken opgedaan. Over de look-and-feel van de wagen is veel te doen. Persoonlijk denk ik dat je over smaken en kleuren moeilijk kan twisten. De Tesla Model Y is zonder twijfel een prachtige wagen. Erg compact voor een SUV te zijn maar binnen verrassend ruim. Als je de mystiek rond het merk Tesla wegdenkt, vind ik dat de wagen van buiten misschien een beetje charisma mist. Maar toen ik instapte was ik meteen enorm gecharmeerd. Ik ben echt onder de indruk van het strakke interieur en dat maakt voor mij de twijfel over de vormgeving aan de buitenkant dubbel en dik goed. De Model Y heeft enkel nog het grote 15-inch grote scherm in het midden van het dashboard. Voor de chauffeur bevindt zich alleen het stuur. Niets anders. Dat zorgt voor heel pure lijnen en ik hou wel van die soberheid. De discrete houten afwerking geeft een klassevolle touch. Het enorme panoramische dak vergroot nog eens het ruimtelijk gevoel dat je binnen hebt. Je zit heel hoog en hebt een uitstekend overzicht op de weg. Op dat vlak klopt alles tot in de puntjes.” 

Naast twee draaiwieltjes op het stuur en een hendel voor de automaat en de richtingaanwijzers, is er geen enkel knopje op het dashboard terug te vinden. De volledige bediening van de wagen inclusief bijvoorbeeld het afstellen van de spiegels of de airconditioning gebeurt via het grote centrale touchscreen. Daar vind je ook alle informatie terug die je nodig hebt tijdens het rijden zoals snelheid, rijbereik, route … “Eigenlijk wen je daar heel snel aan,” zegt Yvan Vangerven. “Alles wijst zichzelf uit. Het komt een beetje futuristisch over, maar dat is tegelijk net de charme van deze wagen. De camera’s die heel prominent aanwezig zijn rondom de wagen vergroten het veiligheidsgevoel. Zelfs als de wagen ergens geparkeerd staat zonder inzittenden, registreren de camera’s gebeurtenissen die zich rond de wagen voordoen.” 

Mijn eerste bedenking was: hoe gemakkelijk kan autorijden worden?

Onmiddellijk beschikbaar koppel

De twee elektromotoren van de model Y zijn goed voor een vermogen van 441 pk en 493 Nm koppel. Dat zorgt ervoor dat de Tesla Model Y in 5 seconden van nul naar 100 km/u sprint. De performance versie maakt daar zelfs 3,7 seconden van. De Tesla stuurt – zoals we dat ook van de andere modellen gewoon zijn – heel direct. De testwagen maakt gebruik van laagprofielbanden 255/40 R20 die een speciale schuimvulling hebben om de rolgeluiden te temperen.

Wat vond Yvan van de wegligging en het rijgedrag van de wagen? “Mijn eerste bedenking was: hoe gemakkelijk kan autorijden worden? Een kind van 12 jaar is er bij wijze van spreken op een half uur mee weg. Van de rijprestaties ben ik echt onder de indruk. Je leest wel over het vermogen en het onmiddellijk beschikbare koppel van een EV, maar als je dat in de praktijk ervaart, is dat toch nog verschieten. De respons van het gaspedaal is er ogenblikkelijk. Het permanent aanwezige koppel geeft je vooral een groot gevoel van controle. We hebben op een vrij drukke autosnelweg rond Luik gereden waarbij je veel moest invoegen en je terug laten afzakken, en dat doe je spelenderwijs met deze wagen.”

Tesla_Model_Y_Long_Range_Yvan_Vangerven_Jansen_Prof-Int_Dhz

One pedal drive

Ook over de ophanging en het stuurgevoel heeft Yvan Vangerven vooral positieve zaken te melden. “Ik rij momenteel zelf met een Mercedes E-klasse en die zweeft haast letterlijk over de weg. Dat kan je eigenlijk moeilijk vergelijken. Het stuur van de Model Y geeft iets minder respons en de ophanging is harder afgesteld maar dat is ook logisch voor een wagen die bijna 2 ton weegt. Is dat per definitie slecht? Ik denk het niet. Het sluit aan bij de heel actieve en sportieve rijstijl waar de Tesla Model Y je toe aanzet. Iemand die echt dat zwevende gevoel wil ervaren, gaat op zijn honger blijven zitten, maar het blijft allemaal heel comfortabel. Ook de zetels zitten goed. Je kan gerust een hele dag in deze Model Y doorbrengen.” 

De Model Y heeft drie verschillende manieren waarop je het gaspedaal instelt. Als je kiest voor one pedal drive, heb je je rempedaal eigenlijk alleen nog nodig voor een noodstop. De wagen remt af zodra je het gaspedaal loslaat. Op die manier realiseer je ook de grootste energierecuperatie en verleng je je rijbereik. “Het is een manier van autorijden die erg snel went en niet te vergelijken valt met klassiek rijden. Eigenlijk zou je dat eens een week moeten testen, maar ik vond het zelf alvast een aangename manier van rijden.”

Met een prijs vanaf 63.000 euro waarop niet zo gek veel opties te bedenken zijn, krijg je een uitstekende waarde voor je geld.

Rijbereik en laden

De grootste hinderpaal voor veel chauffeurs om op een elektrische wagen over te schakelen is het rijbereik en laadverhaal. De Model Y heeft een WLTP-verbruik van 14,29 kWh/100km en een theoretisch rijbereik van 505 km. Tesla heeft daarbij het voordeel dat het over een uitgebreid netwerk van zogenaamde superchargers beschikt. “We zijn onderweg gestopt om bij een snellader te laden”, zegt Yvan Vangerven. “Op een half uur tijd was de batterij terug volgeladen. In die tussentijd zijn we een hapje gaan eten. Het vraagt een andere mindset. Ik maak jaarlijks heel veel kilometers. Voor mij wordt de pret nog een beetje gedrukt omdat je continu die bezorgdheid hebt over hoe ver je geraakt en waar je kan laden. Al is dat volgens mij ook iets waar je mee moet leren omgaan. Dat is trouwens niet eigen aan de Tesla Model Y, maar aan elektrisch rijden in het algemeen. Als je die bezorgdheid wegneemt, zou ik deze wagen ernstig in overweging nemen. En dat had ik op voorhand nooit gedacht. Met een prijs vanaf 63.000 euro waarop niet zo gek veel opties te bedenken zijn, krijg je bovendien een uitstekende waarde voor je geld. Zeker als je de prestaties en het vermogen in acht neemt. Mijn algemene indruk na een dag rijden is dus uiterst positief.”

Tesla_Model_Y_Long_Range

Tesla Model Y long range dual motor AWD

Bevindingen

Herkenbaar strak interieur waarbij alle bediening via het centrale 15-inch scherm gebeurt.

Ruimtelijker en hoger dan succesnummer Tesla Model 3.

De twee elektromotoren zorgen in alle omstandigheden voor een onmiddellijk beschikbaar en indrukwekkend koppel.

  • Verbruik: 14,29 kWh/100km
  • CO2-uitstoot: 0 g/km
  • 0 tot 100 km/u: 5 sec
  • Vermogen kW/pk: 378/514
  • Koppel: 575 Nm
  • Afmetingen (mm): 4751 (l), 1921 (b), 1624 (h)
  • Gewicht: 1981 kg
  • Inhoud kofferruimte: NB
  • Basisprijs: 63.000 euro incl. BTW
Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels