Het is in veel sectoren en ondernemingen een hot item, geschikte medewerkers aantrekken. En dat liever gisteren dan vandaag. De krapte op de arbeidsmarkt legt veel druk en daardoor zijn bedrijven verplicht meer aandacht te schenken aan het intern aanwezige talent. Terecht, want door onder andere opleiding als kost te zien en een kortetermijnvisie wordt er talent verspild. Jammer.
Wil je een aantrekkelijke werkgever zijn en relevant blijven als onderneming? Dan denk je best, ondanks alle drukte, actief vooruit.
Competentieprognose
Door de snel opeenvolgende veranderingen zullen jobs uitdoven of verdwijnen. Nieuwe machines en nieuwe technologieën worden geïntroduceerd. Medewerkers moeten voorbereid worden om hiermee om te kunnen. Eens de toekomstige verwachtingen helder zijn, kan men medewerkers reskillen en upskillen. Een goed zicht hebben op welke competenties in de toekomst noodzakelijk zijn, helpt je om vandaag de juiste beslissingen te nemen. Stel je dus bij vacatures de vraag: werf je aan voor de job van vandaag of voor die van de (nabije) toekomst?
Onze tips voor duurzame inzetbaarheid
1. Investeer in een visie
Medewerkers willen verbinden met zinvol werk. Zij willen hun inzetbaarheid op peil houden en kijken uit naar ontwikkelkansen. En hoe ga je om met de versnelde uitstroom van babyboomers? Hoe houd je de opgebouwde kennis en ervaring in huis? Koop je talent of ontwikkel je talent? Antwoorden op deze vragen, zetten je al een stuk op weg.
2. Een modern en inclusief personeelsbeleid
Ben je bereid om naar andere doelgroepen te kijken? Een inclusief personeelsbestand is een meerwaarde voor je collega’s en je organisatie.
3. Empower je medewerkers
Verandering is een constante. Als werkgever heb je de opdracht om mensen te begeleiden, zodat ze verandering en innovatie omarmen.
4. Definieer de sleutelposities
Welke functies zijn van strategisch belang in jouw organisatie? Zorg voor meer doorstroming. Herhaal deze oefening regelmatig, want sleutelposities kunnen doorheen de tijd wijzigen.
5. Ga in dialoog met je medewerkers
De crisis heeft bij een aantal mensen ook leerkansen gegeven buiten jouw onderneming. Hun competenties en verwachtingen kunnen gewijzigd en geëvolueerd zijn. Veel medewerkers hebben tijd gehad om na te denken en hebben zich een beeld gevormd van waar ze naartoe willen met hun loopbaan. Luister naar hun verwachtingen en leg deze naast de behoeften van de organisatie.
6. Groot en klein
Niet alleen grote, maar ook kleinere organisaties hebben er baat bij om naar hun organisatie en talentpool te kijken over een langere periode. Als de schaal het niet toelaat om een ervaren hr manager aan te werven, kan een freelancer op variabele basis wellicht een rol spelen. VIA FERRATA staat alvast klaar om je te helpen het verschil te maken.
VIA FERRATA
viaferrata.biz