De EQB is de vijfde volledig elektrische wagen in het gamma van Mercedes-EQ en meteen ook één van de eerste volledig elektrische zevenzittters op de markt tout court. Door de herkenbare designtaal van de elektrische EQ-familie te vertalen naar een compacte maar binnenin tegelijk ook ruime SUV heeft de Mercedes EQB een aantal interessante troeven in handen. De razendsnelle elektrificatie van de fleetmarkt geeft de nieuwe Mercedes ongetwijfeld nog een duwtje in de rug.
In het gamma neemt de Mercedes EQB logischerwijs de plaats in net boven de EQA, de kleinere broer met wie hij ook het grootste deel van de techniek deelt. Het interieur is dan weer sterk gelijkend op dat van de GLB, de variant met verbrandingsmotor die in 2019 op de markt verscheen. De EQB neemt aan de buitenkant de typische designkenmerken van de EQ-familie over. Zo is er vooraan het gesloten radiatorrooster, de doorlopende lichtlijn die een unibrow-effect creëert en ook achteraan op de kofferklep een doorlopende lichtlijn.
Het luxueuze gevoel trekt zich ook door in het rijden zelf en dat maakt voor mij het plaatje compleet.
De Mercedes EQB was oorspronkelijk verkrijgbaar als 300 4Matic en 350 4Matic, beiden vierwielaangedreven dus, met een motor op de voor- én de achteras. Bij de 300 4Matic zijn die samen goed voor 228 pk en 390 Nm koppel, bij de 350 4Matic is dat 292 pk een 520 Nm koppel. De batterij die netjes tegen de vloerplaat weggewerkt zit, heeft een vermogen van 66,5 kWh. Het vertaalt zich in een (theoretische) actieradius volgens WLTP-meting van 416 kilometer. Sinds kort is er nu ook de EQB 250 met een hogere e-range, namelijk tot 469 km (WLTP) en een lagere startprijs (vanaf 57.959 euro incl. BTW).
Onmiddellijk beschikbaar koppel
Voor onze testdag stuurden we Olga Frantseva, global communication leader van Punch Powertrain, een dag op pad met de Mercedes EQB 300 4Matic van Mercedes-Benz Claes & Zonen in Sint-Truiden. Ze komt op het einde van de middag enthousiast terug binnengereden. “Ik vind het in eerste instantie gewoon een heel mooie wagen,” vertelt Olga Frantseva. “De vormgeving spreekt aan. Binnenin overheerst dan weer een luxueus gevoel met een aantal sportieve accenten in de uitvoering waar ik mee gereden heb. Dat luxueuze trekt zich ook door in het rijden zelf en dat maakt voor mij het plaatje compleet. Elektrisch rijden is helemaal anders dan je gewoon bent. Je voelt dat er op elk moment heel wat power beschikbaar is. Ik ben iemand die aan de verkeerslichten sowieso graag voor de anderen weg is, dus dat vind ik heel leuk. Maar ook als je al op snelheid bent, heb je steeds die power en dat koppel ter beschikking. Toch blijft de rijervaring heel smooth. De Mercedes EQB reageert op een heel aangename manier op de respons van het stroompedaal. In sportmodus gaat het allemaal net iets vinniger, precies wat je zou verwachten. Ook de remmen werken krachtig en goed. Ze remmen de SUV stevig af, maar schokken op geen enkel moment. Dat geeft een veilig gevoel. Ook de rijhulpsystemen dragen daaraan bij. Mercedes-Benz staat op dat vlak ontzettend ver.”
Punch Powertrain
Punch Powertrain is een globale leverancier van energie-efficiënte aandrijfsystemen aan de automobielindustrie. Het bedrijf bouwt op 50 jaar ervaring in de ontwikkeling en productie en biedt Continu Variabele Transmissies (CVT’s), Dual Clutch Transmissies (DCT’s), hybride en elektrische aandrijfsystemen aan. Met hoofdzetel in Sint-Truiden omvat het bedrijf zes R&D centers en drie productiefaciliteiten in Europa en China en telt het meer dan 1.600 medewerkers.
Laden wordt automatisme
Hoe kijkt onze testrijdster naar het rijbereik van zo’n elektrische wagen? “Toen ik vertrok was de Mercedes EQB opgeladen tot een rijbereik van 300 km,” zegt Olga Frantseva. “Omdat je de wagen niet kent, vraag je je de eerste kilometers wel af hoever je daar werkelijk mee geraakt. Die vraag stel je bij een benzinewagen niet. Maar ik denk dat het vooral een psychologische kwestie is. Na enige tijd in de wagen ben je daar al veel minder mee bezig. Je kan trouwens vandaag al bijna overal opladen: thuis, op het werk, op de baan …”
Dirk Strauven (sales manager Claes & Zonen): “Dat is een evolutie die je heel natuurlijk doormaakt. Als je een paar jaar geleden gezegd zou hebben dat je overal je gsm zou insteken om op te laden, dan zou je dat niet geloven. Maar nu doet iedereen dat automatisch. Met een elektrische wagen is dat vergelijkbaar. Het insteken in een stopcontact is een reflex die je moet aankweken.” Olga Frantseva: “Eigenlijk stelt het punt van rijbereik zich enkel als je langere ritten maakt. En dan is het net goed dat je na 350 km even een pauze neemt.”
Dirk Strauven: “95% van de tijd is 350 km genoeg om je normale verplaatsingen te doen. Als je verder weg moet, kan je vandaag via een app een laadpaal boeken om snel bij te laden. Die paal wordt vrijgehouden voor jou tijdens het gekozen tijdslot. Het is even wennen, maar we zien dat enorm snel evolueren. Om de accu van 10% lading naar 80% te brengen, heb je aan een snellader zo’n 30 minuten nodig. Men bouwt nu aan tankstations en restaurants overal laadparken en ook de capaciteit van de batterijen evolueert snel. De Mercedes EQS heeft al een rijbereik tot 770 km (WLTP).”
Sportief en ruim
De EQB blijkt momenteel vooral een interessante wagen voor fleetgebruik. “Bijna alle elektrische wagens die we momenteel verkopen, zijn fleetwagens,” zegt Dirk Strauven. “Ik hoorde het Olga graag bevestigen. De EQB is een enorm praktische wagen, die zich tegelijk ook leent tot heel sportief rijden. Hij is heel ruim, maar toch niet te groot voor in de stad, dus je kan overal vlot parkeren. En ga je met de kinderen en de vriendjes naar het voetbal: ze passen er allemaal in. Het is dus een heel multifunctionele wagen. Bovendien geniet je ook over alle gunstige fiscale voordelen voor elektrische wagens.”
Keyless rental
Olga Frantseva: “We zien in de fleet van Punch Powertrain een duidelijke evolutie naar hybride en elektrische wagens. De medewerkers die als loonwagen of bedrijfswagen voor zo’n milieuvriendelijke oplossing kiezen, kunnen een hoger budget besteden. Als bedrijf dat actief is in de automotive willen we onze mensen ook stimuleren om die weg op te gaan. Het merendeel van de mensen die bij ons beginnen, kunnen al instappen met een loonruilwagen en na twee jaar komt iedereen in aanmerking voor een wagen.”
Claes & Zonen
Met vestigingen in Sint-Truiden, Tongeren en Tienen is Claes & Zonen al meer dan 65 jaar een begrip voor eigenaars van Mercedes-Benz personenwagens, bestelwagens en trucks. Samen met Groep Jam en GMS-Leuven behoort Claes & Zonen tot de GMS Group Mercedes-Benz. Een sterk netwerk van Mercedes-Benz dealerships waar klantentevredenheid centraal staat.
“Voor bedrijven is het ook erg interessant dat de fleetmanager dankzij de nieuwste technologie zijn heel wagenpark in detail kan volgen en bekijken,” vertelt Sigrid Baerts, fleet ambassador bij Mercedes-Benz Claes & Zonen. “Men kan zien wat het reële verbruik is, wat de rijstijl van elke chauffeur is, welk onderhoud er is gebeurd … Alle mogelijke statistieken en tabellen zijn beschikbaar. Je kan zelfs andere merken op het systeem aansluiten. Je kan de tracking ook instellen op privé of zakelijk. Het maakt het leven van een fleetmanager een heel stuk gemakkelijk. Bovendien maakt de Mercedes EQB het ook mogelijk om aan keyless rental doen. Je kan de sleutel erin laten liggen en via een app op afstand de wagen openen om zo toegang te geven aan iemand anders. Zeker voor poolwagens is dat een heel interessante optie. In tijden van deeltijds thuiswerk kan je de wagen delen tussen verschillende medewerkers.”
Bevindingen
Eén van de eerste volledig elektrische zevenzitters. Mogelijkheid tot 2, 5 en 7 zitplaatsen.
De twee elektromotoren zorgen in alle omstandigheden voor een onmiddellijk beschikbaar koppel.
Ruimtelijker en hoger dan de Mercedes EQA.
- Verbruik (gemiddeld/gemengd): 17 – 23 kWh/100km
- CO2-uitstoot: 0 g/km
- 0 tot 100 km/u: 8 sec
- Vermogen kW/pk: 168/228
- Koppel: 390 Nm
- Afmetingen (mm): 4687 (l), 1834 (b), 1701 (h)
- Gewicht (kg): 2100
- Inhoud kofferruimte (l): 495
- Basisprijs: vanaf 66.913 euro incl. btw