Na twee jaar windstilte kan het weer: fysiek vergaderen, naar beurzen trekken, personeelsuitstappen organiseren … Ook de Hasseltse hospitality draait opnieuw op volle toeren. Saskia Beckers, hotelmanager van HasHotel en Vicky Thoelen, COO bij Kachet, de overkoepelende uitbater van feestlocaties als de Tiendschuur, HANGAR58 en LOFT 16, kunnen ervan meespreken. Hoe bedrijven meestal tot bij hen komen? Via Isa Dilworth, de drijvende kracht achter Meet In Hasselt.
Meet in Hasselt is een onderdeel van de Hasseltse toeristische dienst Visit Hasselt. Maar in tegenstelling tot onze collega’s houden wij ons specifiek bezig met groepen die in een professioneel kader onze stad bezoeken”, legt coördinator Isa Dilworth uit. “Denk maar aan bedrijven die bijvoorbeeld een seminarie, teamdag of personeelsfeest willen organiseren. Kortom, alles waarbij business vermengd wordt met pleasure.”
Eén aanspreekpunt, geen zorgen
“Een event organiseren kost tijd. Je moet eerst op zoek naar de geschikte locatie, vervolgens prijzen en beschikbaarheden opvragen, mogelijkheden aftoetsen … Dat is vaak een complexe puzzel om te leggen. Meet in Hasselt helpt daarmee. Wij willen als centraal aanspreekpunt fungeren. We pluizen alles uit: welke locaties zijn het meest geschikt? Wat met de catering? Welke zijn de overnachtingsmogelijkheden? Maar ook bekijken we eventuele extra’s, zoals fijne activiteiten, vervoer enzovoort. Al die informatie bundelen we en bezorgen we aan de klant. Zo kan die alles zelf vlot vastleggen. Wij maken het verschil door volledig op maat te werken. Alles wordt afgestemd op de aard van het bedrijf, het soort activiteit en natuurlijk het budget. En, ook niet onbelangrijk: we doen dat volledig gratis en vrijblijvend. En nee, ik werk niet op commissie”, lacht Isa Dilworth.
In het stadscentrum liggen ongeveer 35 restaurants met een Gault&Millau-vermelding.
Ideale uitvalsbasis
Eén van de grote troeven van Hasselt is ongetwijfeld de compactheid van het centrum. Na je meeting sta je direct in je hotelkamer of in een gezellig restaurant. “Je begeeft je in een mum van tijd van punt A naar punt B, want vaak liggen die gewoon op wandelafstand van elkaar. Locaties buiten het stadscentrum, zoals Herkenrode, zijn dan weer makkelijk bereikbaar met een gehuurde e-bike. En in tegenstelling tot de grote centrumsteden is Hasselt enorm goed bereikbaar. Hier spendeer je geen uren in de file, er is een goede treinverbinding, de autosnelweg ligt vlakbij én we zijn centraal gelegen. Daarom is Hasselt meteen ook de ideale uitvalsbasis om Limburg te verkennen”, legt Isa Dilworth uit.
Z33, bedrijfsevents in een architecturale parel
Z33 is een internationale kunstinstelling die actuele kunst, design en architectuur verbindt met maatschappelijke thema’s. Een prikkelend programma van tentoonstellingen en projecten inspireert de bezoekers en wakkert dialoog aan over maatschappelijke vernieuwing. “Je kunt bij ons terecht voor verschillende activiteiten en een waaier aan events”, vertelt Jonathan Stuyven, Hoofd Externe Relaties en Ondernemerschap bij Z33. “We hebben verschillende ruimtes waar je kunt vergaderen met tien personen, een lezing kan geven voor 50 personen of een receptie kan houden voor 250 personen. Ook een exclusief event met gastronomie van topniveau behoort tot de mogelijkheden. Dit kan telkens gecombineerd worden met een bezoek aan de tentoonstellingen of een gegidste rondleiding in de unieke architecturale omkadering van Z33. Als finalist van de Mies van de Rohe Award 2022 mogen we toch wel met enige trots zeggen dat we in één van de mooiste gebouwen van Europa gevestigd zijn.”
Kennis en cultuur
“Maar Hasselt is ook verweven met kennis. Denk maar aan UHasselt en de Corda Campus. Wist je trouwens dat er in Hasselt een echte pop- en rockacademy ligt? PXL-Music is een unicum in België. Jong talent leert hier de kneepjes van het vak. Maar ook De Serre en Muziekodroom zetten Hasselt echt wel op de kaart in de muziekwereld”, vertelt Isa Dilworth enthousiast. “En op cultureel vlak denk ik meteen aan onze internationaal gerenommeerde Japanse Tuin, die dit jaar 30 kaarsjes uitblaast. Maar ook het Jenevermuseum en het Modemuseum Hasselt zijn echte publiekstrekkers. En Z33, het Huis voor Actuele Kunst, Design en Architectuur, is ook zo’n unieke locatie met een grote artistieke meerwaarde.”
Verbondenheid met de partners
Om een voorstel met een potentiële klant te matchen, moet je het aanbod van je partners toch enorm goed kennen? En hoe zit het met de relatie met de partners zelf, zoals met Saskia Beckers van HasHotel en Vicky Thoelen van Kachet? “Daar zit inderdaad onze sterkte”, knikt Isa Dilworth. “We zijn goed op elkaar ingespeeld en hebben korte communicatielijnen. Hierdoor lukt het ons om een klant snel en vlot een voorstel te bezorgen. Saskia Beckers treedt haar bij: “Ook tussen de partners onderling is er eigenlijk helemaal geen sprake van concurrentie. Iedereen heeft namelijk hetzelfde doel: de bedrijven die Hasselt bezoeken een aangename tijd laten beleven. De gunfactor is hier heel hoog.” Vicky Thoelen bevestigt dat: “Als je voor een totaalbeleving gaat, is een goede samenwerking cruciaal. Ik ben er zeker van dat dat warme contact zich uit naar de klanten.” Isa Dilworth: “Zeker, ik krijg alleszins regelmatig bedankjes waarin de klanten zeggen dat ze aangenaam verrast waren door Hasselt én de hartelijke ontvangst overal.”
Wij zijn de lijm die de klant met het zakelijk aanbod van de partners verbindt.
Speculaas en jenever
Wie Hasselt zegt, denkt ongetwijfeld ook aan speculaas en jenever. Is dat nog steeds zo? “Absoluut!”, klinkt het in koor. “Dat zijn nu eenmaal de symbolen van Hasselt. De workshop ‘Maak je eigen jenever’ is bijvoorbeeld één van onze toppers qua teambuilding. En we geven onze gasten ook vaak een goodiebag met een zakje speculaas. Dat wordt altijd heel erg gesmaakt”, vertelt Isa Dilworth. “In de winter worden mensen ook graag op een event onthaald met een glaasje echte Hasseltse jenever”, treedt Vicky Thoelen bij. “Voor ons Hasselaren is dat allemaal al niet meer zo speciaal, maar bezoekers kunnen dat enorm appreciëren!”
Dinner with a view bij LOFT 16
LOFT 16 is de perfecte locatie voor intiemere events en een beleving op maat, denk maar aan een meeting of productvoorstelling voor groepen met maximaal 40 deelnemers. “Vanuit de volledig glazen loft mét rooftop pool heb je een prachtig uitzicht op de voorbijvarende boten op het Albertkanaal. Onze chef Mario Holtzem tovert ondertussen de meest magische creaties uit zijn koksmuts”, vertelt Vicky Thoelen, Chief Operating Officer bij Kachet. “Maar ook organisatoren van netwerkevents weten ons vlot te vinden. “Grotere events kunnen dan weer terecht in het rustgevend kader van de Abdijsite van Herkenrode. In de feeërieke Tiendschuur kun je met maar liefst 250 personen dineren. In theateropstelling of staand kan de locatie respectievelijk 500 en 600 personen herbergen. Binnenkort opent trouwens onze nieuwe eventlocatie: het voormalige Clos St. Denis in Kortessem. Deze oase van rust zal in het weekend dienstdoen als trouwlocatie en door de week als een sfeervol kader voor teambuildings.”
Gastronomie alom
“Maar Hasselt is ook wel echt uitzonderlijk goed vertegenwoordigd op gastronomisch vlak”, gaat Isa verder. “Als je de kleine oppervlakte van het stadscentrum bekijkt en dan bedenkt dat er in Hasselt ongeveer 35 restaurants liggen met een vermelding door Gault&Millau, waaronder zelfs drie sterrenrestaurants, dan weet je dat je bij ons zeker niks tekortkomt. De horeca is ook erg eigentijds: veganisme is bijvoorbeeld helemaal ingeburgerd, er vielen zelfs al enkele Hasseltse vegan restaurants in de prijzen. En sinds kort is er de food court Markeat, waar je gezellig met je collega’s kunt nakaarten na een meeting of werkdag. Daarmee geef je je afterwork meteen een zuiders tintje.”
Meer aandacht voor beleving
“Er is een duidelijke mindshift voor en na corona”, vertelt Isa Dilworth. “Er wordt meer nagedacht over een bedrijfsevent: de locatie mag bijzonder zijn, de catering moet top zijn. Die trend was al even bezig, maar nu merk je dat de gasten écht volledig in de watten mogen gelegd worden.” Saskia Beckers en Vicky Thoelen knikken. “Je merkt dat de mensen nood hebben aan persoonlijk contact. Ondanks het feit dat hybride, waarbij een event (deels) online wordt georganiseerd, steeds meer ingeburgerd raakt, verkiezen bedrijven toch het échte samenzijn”, zegt Saskia Beckers. “De tijd dat een bedrijfsevent gelijkstond aan ‘stijve bedoening’, is ook definitief voorbij”, gaat Isa Dilworth verder. “Dat kan ik alleen maar toejuichen. Ook professionele bezoekers verwachten een hartelijke en persoonlijke aanpak. Daar hebben we met onze befaamde Limburgse gastvrijheid wel een serieuze troef in handen!”
Een warm verblijf bij HasHotel
HasHotel is een trendy, eigentijds hotel dat absoluut geen ketengevoel ambieert. Manager Saskia Beckers: “In tegenstelling tot veel grotere hotelketens willen we echt dat familiale, warme gevoel behouden en uitstralen naar onze gasten. We hebben twee hypermoderne, maar knusse vergaderzalen. Plus One heeft een capaciteit van maximum 14 personen. Minus One heeft een capaciteit tot 24 personen in U-vorm, en tot 70 personen in theateropstelling. Ook kun je hier een feestje geven met maximaal 110 genodigden. Deze zaal ligt dan misschien wel op de kelderverdieping, toch valt hier ruim voldoende daglicht binnen. Ook is er een terrasje of kun je er heerlijk relaxen bij de aanwezige open haard.” “Nog een nieuwtje in avant-première: we kregen al vaker van bedrijven de vraag naar kamers voor een lang verblijf. Met de bouw van zeven studio’s willen we aan die noden tegemoetkomen. Daar kan dan ook zelf gekookt worden. Ik kan me voorstellen dat wanneer je een paar maanden in Hasselt vertoeft, je daar wel eens nood aan hebt.”
“We organiseren ook regelmatig inspirerende tours voor geïnteresseerden. Want je krijgt de beste indruk van de mogelijkheden van de stad door Hasselt zelf eens te ervaren. We zien vaak dat mensen na een professioneel bezoek nog eens terugkomen met hun gezin. Da’s eigenlijk het mooiste compliment dat we kunnen krijgen!”