Voor wie geen benul heeft wat TikTok is, bleef de tijd stilstaan. Want TikTok is hot. Zo rondde het eind 2021 de kaap van 1 miljard actieve gebruikers. Per maand! Dit fenomeen in het kort? TikTok is een Chinese app voor smartphone en tablet waarmee je handig korte video’s – openbare of privé – kan opnemen, bewerken en delen. Naar jouw smaak en afhankelijk van je doel kan je die leuker maken of upgraden met muziek, diverse filters, special effects en animaties.
TikTok begon in 2017 als een populaire app onder jongeren. De laagdrempelige technologie, de korte filmpjes met het accent op muziek en dans, de coole extra’s … Die mix zorgde voor een boom bij kids en youngsters. Ondertussen verovert het de hele wereld, bij elke leeftijd. Zo was in 2021 niet Google, maar TikTok de meest bezochte webpagina ter wereld. Corona gaf een extra boost maar het format is ook ideaal om snel nieuwe users voor zich te winnen. De populariteit én het zakelijke potentieel van TikTok is enorm en neemt nog exponentieel toe. Bij jongeren, families én bedrijven.
15 seconds of fame
Bij de start mochten video’s 15 seconden duren. Vorig jaar krikte TikTok dat op tot 3 minuten en recent zelfs tot 10. Het wil zo gebruikers meer opties bieden, maar natuurlijk ook harder concurreren met YouTube. Want elk platform heeft zijn USP. Zo kenmerken berichten (tweets) Twitter, focust Instagram op visuals, Facebook op netwerken met fans en friends, en LinkedIn met klanten en collega’s. Wat maakt TikTok dan apart? Korte ‘ludieke’ filmpjes? Ja, maar hét verschil – en interessant voor business – zit in het algoritme. TikTok is absoluut mobile-first en zet artificiële intelligentie en machine learning in om éxact te tonen wat gebruikers willen zien. Zo kun je veel data over je doelpubliek genereren en analyseren, en je output en strategie optimaliseren.
Slimme move voor jouw zaak?
Mag je bedrijf deze dans aan zich voorbij laten gaan? Wij denken van niet. Je moet dáár van je laten horen en zien waar je doelgroep zit. TikTok was een fun medium met dansjes en challenges. Vandaag zijn ook tutorials, video’s met tips & tricks en ‘hacks’ over diverse onderwerpen de stijgers met stip. En dat is een open invitatie om contentmarketing, adverteren of influencermarketing via TikTok in je communicatieplan op te nemen. Kijk naar Facebook, Instagram, YouTube. De bedrijven die hier snel opsprongen – de early adopters – profiteerden daar énorm van. Maar … stort je niet als een kip zonder kop op TikTok. Ontwikkel eerst een slimme strategie en professionele aanpak. Camera klaar? TikTokken maar!