De groeispurt van Bechtle Direct
Ruth Wachelder Bechtle Direct

De groeispurt van Bechtle Direct

Regiobedrijf - Bechtle Direct

Tijd en kosten reduceren én de workload van je medewerkers verlagen door performante IT-systemen en doordachte werkplekken. Dat is het doel van Bechtle Direct, een sterke IT-partner die bedrijven en publieke organisaties ondersteunt met merkonafhankelijk en onderbouwd advies. De toonaangevende IT-speler maakt deel uit van de solide Bechtle Groep, actief in 14 Europese landen. Hoog tijd voor een gesprek met algemeen directeur Ruth Wachelder.

STERCK. Kun je een korte bedrijfshistoriek schetsen? Met de belangrijkste mijlpalen door de jaren heen?

Ruth Wachelder: “Zeker. Ik zal eerst even inspelen op Bechtle in België. We zijn opgestart in 2000. In eerste instantie vanuit Eindhoven, een drietal jaar later hadden we een fysieke vestiging in België en trok Bechtle Direct ook de eerste Belgische medewerkers aan. Het is altijd de ambitie van de groep geweest om in de landen waar we actief zijn een fysieke locatie uit te bouwen. In de beginjaren was Bechtle Direct vooral bezig met de verkoop van pc’s, monitors en laptops. Vanaf 2010 hebben we ons ook toegelegd op software. In 2012 volgde een tweede Belgische vestiging in Brussel: een specifieke entiteit voor de Europese Commissie. Omdat stilstaan helemaal niet in het DNA van Bechtle zit, zijn we vanaf 2015 ook beginnen focussen op volledige IT-oplossingen: werkplekken, infrastructuur en services. En in 2017 bouwden we een nieuwe vestiging aan het station van Pelt. Die was op de groei gebouwd, maar intussen zitten we opnieuw krap. Nog een noemenswaardige mijlpaal: in 2021 hebben we de kaap van 100 miljoen euro gehaald. Middenin de pandemie.”

STERCK. Hoeveel medewerkers telt Bechtle Direct vandaag?

Wachelder: “Als je alle medewerkers in Pelt en Brussel samentelt, komen we in totaal op zo’n 160 medewerkers. Dat zijn niet allemaal IT-ers, hierin zit ook de volledige front office en alle ondersteunende functies. En er staan nog heel wat vacatures open. Omdat onze roots in Limburg liggen, hebben we heel wat medewerkers van hier in de buurt.”

Ruth_Wachelder_Bechtle_Direct

Inrichting werkplek

STERCK. Wat is de corebusiness van Bechtle Direct en hoe volgt het aanbod de vraag van de markt?

Wachelder: “Werkplekken inrichten, dat vormt nog altijd de basis. Daar zijn we succesvol groot mee geworden. Al gaat het vandaag natuurlijk een heel stuk breder dan enkel de hardware. We denken ook mee op het vlak van infrastructuur, cloudoplossingen, datacenter, security, etc. Naast een breder aanbod zien we ook een verschuiving op het vlak van ownership. Vroeger ging het nagenoeg uitsluitend om de verkoop van hard – en software, vandaag bieden we ook heel wat as-a-service-oplossingen. Voor een vaste fee per maand zorgen we voor de volledige technische uitrusting van je medewerkers. Dat concept slaat aan. Vandaag draaien we zo’n 30% van onze omzet op solutions en services. De ambitie is om dat cijfer tegen 2025 op te drijven naar 50%.”

Klanten

STERCK. Wie zijn de klanten van Bechtle Direct?

Wachelder: “Voornamelijk bedrijven vanaf pakweg 20 medewerkers. Het klantensegment is niet gewijzigd. We hebben nog heel veel kmo’s met 20 of meer voltijdse werknemers, maar we zien ook dat corporates met meer dan 500 mensen op de payroll steeds vaker de weg naar Bechtle vinden. Als ik naar de sectoren kijk, denk ik dat we het merendeel coveren. Heel wat bouw – en productiebedrijven, ondernemingen uit de farma-industrie en FMCG zijn klant bij ons. Wij beleveren met Bechtle Direct heel België én Luxemburg. Onze klantenportefeuille is trouwens heel stabiel: we hebben een erg trouw cliënteel maar trekken ook nog elk jaar heel veel nieuwe klanten aan. We hebben trouwens aparte business units voor de publieke sector zoals educatie, healthcare en lokale overheden. Ook goed om te weten: we hebben een gebruiksvriendelijk aankoopplatform dat door heel wat Belgische bedrijven en organisaties gesmaakt wordt.”

In 2021 hebben we de kaap van 100 miljoen euro gehaald. Middenin de pandemie.

STERCK. Wat zijn de USP’s van jullie organisatie? Waar ligt jullie meerwaarde?

Wachelder: “We kunnen onze troeven allemaal zelf verkondigen, maar de beste ervaringen komen van klanten. Om te achterhalen wat er goed loopt en eventueel beter kan, organiseren we regelmatig tevredenheidsenquêtes bij onze klanten. Daaruit blijkt dat woorden zoals persoonlijk, meedenkend, professioneel en betrouwbaar vaak terugkomen. Daarnaast wordt ook onze familiale sfeer erg gewaardeerd. Daar ben ik zelf trouwens ook heel fier op. Iedereen staat hier open om feedback te geven en te krijgen. Ik denk ook dat we onze toegevoegde waarde elke dag opnieuw aantonen. Deze ochtend nog hadden we contact met een klant waar we al ruim acht jaar lang een goede zakelijke relatie mee hebben. Hij was benaderd door een andere IT-speler en die had een goedkopere oplossing aangeboden gekregen. We zijn meteen opnieuw met onze klant aan tafel gaan zitten en gaan kijken waar de inhoudelijke verschillen zaten. Zo zijn we tot een goede oplossing voor de klant gekomen.”

STERCK. Is er eigenlijk veel concurrentie?

Wachelder: “Als je naar het aantal IT-aanbieders kijkt uiteraard wel. Er zijn heel wat lokale spelers met pakweg 30 medewerkers die heel regionaal werken. Daarnaast heb je erg grote system integrators. Wij zitten daar met Bechtle Direct tussen­in. Groot genoeg om corporates goed te servicen, maar ook nog betaalbaar genoeg om een vaste schare kmo’s achter ons te krijgen. Tot slot hebben we een uniek globaal netwerk om onze klanten over de hele wereld te kunnen bedienen: GITA. Global IT Alliance.”

Ruth_Wachelder_Bechtle Wie is Ruth Wachelder

Ruth Wachelder is van Nederlandse origine. Ze groeide op in een kleine gemeente tussen Valkenburg en Maastricht. Na haar Europese Studies aan de Universiteit van Amsterdam werkte ze onder andere bij Graydon. Daarna volgden nog enkele andere managementfuncties, onder andere in healthcare. In 2008 startte Ruth als CEO van Bechtle, toen nog een kmo met tien medewerkers. “Ik was nummer elf op de payroll. Ervaring in IT had ik niet, maar er was wel veel affiniteit. Bovendien was ik gepassioneerd door de mogelijkheden. Tijdens mijn eerste jaren was het vooral mijn taak om de juiste mensen op de juiste plek te zetten. Intussen ben ik verantwoordelijk voor een team van net geen 100 medewerkers. Vandaag zet ik vooral de lijnen uit en luister ik wat er overal speelt binnen de organisatie. Ik voer veel gesprekken, stel vaak vragen en probeer mensen zoveel mogelijk ruimte en autonomie te geven. Die vrijheid krijg ik zelf ook van de holding. Dat werkt.” In haar vrije tijd gaat Ruth zo’n drie keer per week roeien, tijdens vakanties trekt ze het liefst naar hooggebergtes. “En voor de rest probeer ik van het goede leven te genieten: lekker eten en drinken met aangenaam gezelschap. Dat geeft me ook tonnen energie.”

Nieuwe groeistrategie

STERCK. Hoe blijven jullie groeien? Voornamelijk door organische groei of zijn er ook acquisities?

Wachelder: “De strategie van de overkoepelende holding is onlangs gewijzigd. Tot ongeveer een jaar geleden lag de focus uitsluitend op organische groei. Na een strategische oefening vorig jaar besloten we om ook volume – en servicebedrijven over te nemen. Een eerste acquisitie – maar zeker niet de laatste – was Cadmes Benelux. Dat bedrijf uit Den Bosch (NL) had ook vestigingen in Almelo (NL), Merelbeke (B) en Gosselies (B). In het voorjaar van 2022 zetten we opnieuw een groeistap met de overname van PQR. Dat is een servicepartij die een omzet draait van zo’n 100 miljoen euro. We denken vooruit – zeker ook op lange termijn – maar willen voornamelijk op een gezonde en rendabele manier groeien. Kwestie van onze onafhankelijkheid te waarborgen.”

Ruth_Wachelder_Bechtle_Direct

Bechtle Groep

STERCK. Jullie maken deel uit van de Bechtle Groep. Kan u die holding even schetsen?

Wachelder: “Bechtle AG is het grootste, merkonafhankelijke IT-systeemhuis van Europa, met hoofdzetel in Duitsland. We zijn een sterke, betrouwbare en duurzame IT-partner met zo’n 80 vestigingen in nagenoeg heel Europa. Bechtle werd in 1983 opgericht in Duitsland, daarna volgden vestigingen in Oostenrijk, Zwitserland, Nederland en België. De groep hanteert heel bewust het olievlekprincipe voor haar uitbreidingen. Intussen zijn we vandaag in 14 landen actief. Naast eigen vestigingen hebben we ook nog GITA-partners in de hele wereld. Groeipotentieel buiten Europa is er zeker. We hebben onder andere gekeken naar Zuid-Amerika, maar voorlopig houden we de focus op Europa.”

“In 2021 genereerde de overkoepelende holding zo’n 6,3 miljard euro omzet. In totaal werken zo’n 12.800 medewerkers voor de groep. Opvallend is dat we nagenoeg geen vreemd vermogen hebben en dus erg solide zijn op financieel vlak. Sinds 2000 is Bechtle AG beursgenoteerd (Frankfurt Stock Exchange), maar zo’n 35% van de aandelen is nog steeds in familiale handen. Bechtle Direct is in België een kleine garnaal. Ook al draaien we intussen meer dan 200 miljoen euro omzet inclusief Bechtle Brussels. Zij hebben alle Europese instellingen als klant: het Europees Parlement, de Europese Commissie, de NATO ... Bechtle Direct, inclusief de publieke sector overschreedt vorig jaar de kaap van 100 miljoen euro omzet. Het voordeel is wel dat ik zo’n 95% van de beslissingen zelf kan nemen. Ook handig: diensten zoals logistiek, aankoop, product management en legal zitten voornamelijk gecentraliseerd in de hoofdzetel, waardoor wij echt kunnen focussen op noden van klanten.”

De ambitie is om zelfs 15% harder te groeien dan de markt.

Maatoplossingen

STERCK. Welke trends ziet u vandaag en hoe spelen jullie daarop in?

Wachelder: “In de brede sector merken we dat er heel veel vraag is naar ‘as a service’-oplossingen. Bedrijven willen niet langer alles aankopen. De vraag naar een vaste fee per maand voor de juiste hard – en software groeit. Nog een trend: security. Ook dat is vandaag de dag ontzettend belangrijk. Zeker in combinatie met hybride werken. Iedereen wil altijd en overal toegang tot alle data, de juiste securityoplossingen zijn dus cruciaal. Wereldwijd speelt uiteraard ook duurzaamheid een belangrijke factor. We proberen bij Bechtle daarom zo circulair mogelijk te werken. Hardware die niet meer gebruikt wordt, nemen we mee terug om op de juiste manier te recycleren. Daarnaast kijken we ook steeds vaker naar de energieprestaties.” 

STERCK. Met welke uitdagingen hebben jullie te maken?

Wachelder: “Het gebrek aan resources. We hebben vandaag acht openstaande vacatures en die raken moeilijk ingevuld. Bovendien groeien we nog steeds waardoor de workload van onze medewerkers hoog is. Uiteraard zetten we heel wat initiatieven op poten om extra mensen binnen te halen én bestaande werknemers bij ons te houden. Denk maar aan aanbrengpremies, salarisoptimalisaties, diverse opleidings – en ontwikkelingsmogelijkheden, zowel professioneel als persoonlijk. Ook steken we heel wat energie in de funfactor op het werk. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat je makkelijker resultaten behaalt als je met plezier werkt. We hebben daarom een erg actieve personeelsvereniging die elk kwartaal een event of uitstapje organiseert. Jaarlijks nodigen we ook partners en kinderen van onze medewerkers uit voor onze familiedag. En dan zijn er nog regelmatig quizzen met borrelboxen, drinks in onze summerbar, sportinitiatieven …”

Ruth_Wachelder_Bechtle

het vlak van supply chain. Er zijn nog ontzettend veel chiptekorten. Dat maakt dat we structureel zo’n 20% van onze orders niet meteen kunnen leveren. Een heikel punt is dat er weinig perspectief is. Onze fabrikanten weten zelf ook vaak niet of een bepaald onderdeel op korte termijn binnenkomt.”

STERCK. Wat brengt de toekomst? Wat is de ambitie?

Wachelder: “We willen groeien. De ambitie is om zelfs 15% harder te groeien dan de markt. Die ruimte is er. Bechtle Groep wil de kaap van 10 miljard euro omzet blijven halen en daar willen we met Bechtle Direct ook ons steentje aan bijdragen.”

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels