Tien jaar geleden pionierde Renault al met de Renault Zoë die als één van de eersten over een volledige elektrische aandrijving beschikte. De wagen deed het uitstekend in de verkoopscijfers, maar het was lang wachten op andere elektrische modellen. Vandaag is er de Megane E-Tech die de start van een waar elektrisch offensief – Renaulution genaamd – moet inluiden. We namen de wagen onder de loep voor de enige echte STERCK-test.
De Megane E-Tech heeft een volledig nieuwe vormgeving met strakke, compacte en tegelijk toch gedrongen proporties. Kleine details zoals de verzonken deurklinken en de grote wielen geven de wagen absoluut een premium look. De Mégane E-Tech is het nieuwe paradepaardje van Renault en er wordt in het kader van de elektrificatie van hun wagenpark dan ook veel van verwacht. De Mégane E-tech staat in het aanbod naast de ‘gewone’ Mégane met verbrandingsmotor die nog even dienst zal blijven doen. Het betekent ook meteen dat er van het nieuwe model geen aparte versie met verbrandingsmotor komt. Een uitgelezen strategie van het Franse merk die aangeeft hoe belangrijk het elektrische verhaal de volgende jaren wordt.
De Mégane E-Tech is een voorwieltrekker die in de zwaarste versie wordt aangedreven door een 160 kw (218 pk) sterke elektromotor. Die wordt gevoed door een 60 kWh-batterij, wat op papier moet resulteren in een WLTP-actieradius van 470 km. We stuurden Patrick Hilven van Winfera op pad met de nieuwe Mégane E-Tech en hij maakte er samen met zijn echtgenote een leuke uitstap naar de Ardennen van. Voldoende kilometers alvast om een echte mening te kunnen vormen.
Sportieve wegligging
“Ik rij zelf met een plug-inhybride,” opent Patrick Hilven op het einde van de testdag. “Het was de eerste keer dat ik meer dan 200 km met een volledig elektrische wagen gereden heb. En dat is ongelofelijk meegevallen. In het begin is het een beetje zoeken, je bent bezig met hoeveel kilometers je nog kan rijden, maar eens je stopt met dat tellen ben je aangenaam aan het rijden. Wij zijn tot de watervallen van Coo gereden en vroegen ons af of we ook terug zouden geraken zonder te laden. Dat bleek geen probleem. Je hebt ook meteen aanspraak als je ergens met die wagen stopt. De mensen kwamen naar ons toe. Het is duidelijk een frisse en opvallende verschijning. De grote 20-duimsvelgen springen in het oog. De wagen ziet er heel mooi uit.”
De wagen gaat heel fijn door de bochten zonder dat hij zijn baanvastheid verliest.
STERCK. Hoe gedraagt de Renault Mégane E-tech zich op de weg?
Patrick Hilven: “Het is ongelofelijk hoe die wagen reageert. Op elk moment heb je het maximum koppel ter beschikking. De baanligging is top. Ik ben zeker geen wilde chauffeur, maar ik hou wel van acceleratie en op de autosnelweg rij ik best pittig. De wagen leent zich uitstekend voor die sportieve rijstijl en gaat heel fijn door de bochten zonder dat hij zijn baanvastheid verliest. Zeker in de sportmodus is het echt een plezier om mee te rijden. Al zou ik dat wel eens willen testen op een nat wegdek.”
Robby Geijsels, sales advisor Paesmans Autogroep: “De batterijen van deze EV zijn mooi verdeeld over de vloeroppervlakte, wat resulteert in een uitstekende gewichtsverdeling en een laag zwaartepunt. Dat bevordert ook de stabiliteit en de wegligging.”
Winfera
Winfera verkoopt en plaatst ramen en deuren. Het bedrijf profileert zich als een echte renovatiespecialist. Winfera heeft vestigingen in Hasselt, Tongeren en Kortrijk en werkt met een 50-tal personen. Alle geplaatste producten zijn 100% van Belgische makelij. In totaal realiseert Winfera 1.200 werven op jaarbasis.
Functioneel interieur
Patrick Hilven: “Binnen geeft de Mégane E-tech een heel ruime indruk, ondanks het feit dat de wagen vanbuiten vrij compact oogt. Voor vier personen is het prima. Met vijf wordt het krap, maar dat is eigen aan dit soort berline. Ik mis wel een schuifdak omdat ik dat erg aangenaam vindt, maar dat vind je zelden in elektrische wagens. De ergonomie van het interieur is ook uitstekend met schermen die mooi naar de bestuurder gericht zijn. Alles is overzichtelijk, het navigatiesysteem van Google geeft de weg heel duidelijk aan. De knopjes werken zeer fijn, het stuur voelt goed. Er is zelfs Alcantara verwerkt in het dashboard. Op het eerste zicht stel je je daar misschien vragen bij, maar het ziet er echt heel mooi uit.”
One pedal drive
Robby Gijsels: “Met de MultiSense-knop op het stuur kan je schakelen tussen de verschillende rijmodi. In de My Sense-modus kan je de verhoudingen helemaal zelf samenstellen: de kracht van acceleratie, meer of minder motorgeluid, de verlichting binnen … Op vlak van remgeneratie kan je dan weer kiezen tussen vier niveau’s. Van de gewone neutrale vrijstand tot one pedal drive. Dan hoef je enkel maar met je gaspedaal te rijden en remt de wagen sterk af als je het gaspedaal loslaat. De stoplichten volgen die beweging trouwens automatisch. De kracht van de remgeneratie kan je zelf bepalen.”
“Ik gebruik de one pedal drive met mijn huidige plug-inhybride heel vaak,” zegt Patrick Hilven. “Het is een kwestie van met je voet te doseren. Maar als je die functie goed gebruikt, heeft dat een ongelofelijk positieve invloed op de slijtage van je remblokken. Ik heb met mijn wagen 80.000 km gehaald met de eerste remblokken, omdat je met de motor afremt. Zoiets was vroeger gewoon ondenkbaar. En je kan met de peddels aan het stuur de intensiteit instellen. Leuk! Ik ben een ongelofelijke autorijliefhebber, veel meer dan een autoliefhebber. Er is niet speciaal een merk waar ik warm van word. Maar ik moet zeggen dat ik dit een heel fijne ervaring vind. De Renault Mégane E-tech doet helemaal wat je vraagt en ervan verlangt.”
220 of 130 pk
De nieuwe EV’s bieden tegenwoordig gigantische vermogens, vaak meer dan 400 pk. Is de 220 pk van de Mégane E-Tech voldoende? Patrick Hilven: “Absoluut! Je hebt meer dan genoeg vermogen. Nog straffere acceleraties en snelheden kan je trouwens bijna nergens meer benutten op de openbare weg.”
Robby Geijsels: “De batterij van deze Mégane E-Tech Techno EV60kw is ook verkrijgbaar in een 130 pk-versie. Die variant is meer gericht op fleetgebruik en heeft een rijbereik dat de 500 km moet benaderen.”
Paesmans Autogroep
De familiale Paesmans Autogroep verdeelt de merken Renault en Dacia vanuit vijf vestigingen. Daarnaast is er een occasiecenter, een verhuurbedrijf van 250 wagens en een eigen carrosseriebedrijf. Wilfried Paesmans, de derde generatie van de familie, is zaakvoerder en stuurt een team van 75 mensen aan. Het familiale aspect komt duidelijk tot uiting in de persoonlijke en servicegerichte omgang met klanten en personeel.
Patrick Hilven: “We hebben heel wat wagens op de zaak rijden. Maar als je 45.000 km per jaar aflegt, lijkt een volledig elektrische wagen toch nog een beetje een beperking. Al moet ik erbij zeggen dat je in de praktijk zelden 400 km per dag rijdt en dan zou het wel gaan natuurlijk. Maar dan moet de laadinfrastructuur ook uitgebreid worden en moet je laadpalen installeren bij de mensen thuis. Dat is een evolutie die in volle ontwikkeling is.”
Bevindingen
Geslaagde nieuwe vormgeving die strak oogt en premium uitziet, ook binnenin.
Sportief rijgedrag, onberispelijke baanligging.
130-pk versie beschikbaar die mikt op fleetgebruik.
- Verbruik: NB
- CO2-uitstoot: 0 g/km
- 0 tot 100 km/u: 7,4 sec
- Vermogen kW/pk: 160/218
- Koppel: 300 Nm
- Gewicht: 1636 kg
- Inhoud kofferruimte: 440 l
- Afmetingen (mm): 4199 (l), 1860 (b), 1501 (h)
- Basisprijs: vanaf 46.850 euro incl. btw