Een gebouw is als een wagen. Wie slim is, plant met regelmaat een onderhoud in om problemen en onvoorziene kosten te voorkomen. Ook een onderhoudscontract voor je bedrijfsgebouwen is dus bijzonder nuttig.
Het dak, de automatische deuren, de poorten, de ramen, het sanitair, de elektriciteit, de airco, de verwarming … Het zijn allemaal elementen die perfect in orde moeten zijn om je medewerkers vlot te laten werken én je klanten warm te verwelkomen. Stel dat de airco plots uitvalt op een snikhete dag. Of nog erger: de automatische schuifdeuren gaan niet open en je kan dus – letterlijk – geen klanten ontvangen. Je verliest er kostbare tijd mee. En bijgevolg ook geld.
Hoe anticipeer ik op zo’n problemen?
Natuurlijk probeer je in dergelijke situaties snel te schakelen en de problemen onmiddellijk op te lossen zodat de schade beperkt blijft. Maar nóg beter is deze lastige issues vermijden. Door een onderhoudscontract aan te gaan voor je bedrijfsgebouwen bijvoorbeeld. Op vaste momenten komen er dan techniekers bij je langs om alles te checken. Zijn de wieltjes of veren van je poorten versleten? Dan worden ze vervangen ruim vóór je poorten klemmen en je ze uren of dagen niet kan gebruiken. Of is er een probleem met je airco? Dan krijgt die een onderhoud voordat er een lek ontstaat en het gebouw schade oploopt. In een onderhoudscontract zijn gewoonlijk de kleine herstellingen inbegrepen. Voor grotere ingrepen wordt er een bestek opgemaakt.
Eerste hulp bij noodgevallen
Het is ook handig om een hulplijn te hebben: een partner die de klok rond paraat staat om in te grijpen bij schadegevallen. Denk maar aan gebroken ramen door inbraak, schade door derden, schade aan je dak door een storm, verstopte rioleringen … Door snel te handelen, beperk je het tijd- en inkomstenverlies.
Onze tip? Overweeg een onderhoudscontract te nemen zodra je de (al dan niet nieuwe) bedrijfsgebouwen betrekt. Het bespaart je heel wat kopzorgen!