Alles begint bij een goede website. Dit is hét digitale visitekaartje van je bedrijf. Op je website kan je vertellen wat je bedrijf doet en waarvoor klanten bij je terechtkunnen, maar je kan je website ook inzetten om leads te verzamelen. Daarmee bedoelen we dat je met je website potentiële klanten kan bereiken en hen kan motiveren om in zee te gaan met jou. Doe je dat op de juiste manier, dan kan je daardoor meer omzet genereren.
Hoe leid ik meer klanten naar mijn website en genereer ik dus meer leads?
Ons algemene advies is om te investeren in je vindbaarheid op zoekmachines. Google is de grootste zoekmachine ter wereld. Dagelijks worden 3,5 miljard zoekopdrachten uitgevoerd. Daarom is het belangrijk dat je website goed vindbaar is op Google. Dat kan je het makkelijkst doen op twee manieren. Aan de ene kant kan je relevante zoekwoorden verwerken in je websiteteksten, ook wel SEO genoemd. Als potentiële klanten deze woorden ingeven op Google is de kans groter dat je website bovenaan de resultaten komt te staan en ze naar je website doorklikken. Langs de andere kant kan je ook adverteren op het netwerk van Google. Dat kan op verschillende manieren, maar onderzoeken hebben aangetoond dat tekstuele advertenties in zoekmachines (=search ads) de hoogste ROI hebben: Voor iedere euro die je investeert, kan je er twee verdienen. Indien je advertenties juist zijn opgezet toch.
Zijn er nog andere budgetvriendelijke methodes die meer leads naar je website kunnen genereren?
Zeker! E-mailmarketing is één van die methodes. Het is een kleine investering waarmee je in één keer veel klanten kan bereiken. Het gemakkelijkst is om op regelmatige basis nieuwsbrieven uit te sturen om klanten te informeren over nieuwe producten, promoties of acties. Onderzoeken hebben ook aangetoond dat bedrijven die e-mailmarketing verwerken in hun strategie tot 30% meer omzet genereren. Zeker het proberen waard dus!
En hoe zit het met sociale media? Is het nog relevant om die in te zetten?
Acht op tien Vlamingen zijn anderhalf uur per dag actief op sociale media, en met name op Facebook. Maar voordat je zomaar inzet op Facebook willen we wel zeker het volgende meegeven: wees aanwezig waar je klanten zijn. Welk kanaal het beste werkt voor jouw zaak is erg afhankelijk van je doelgroep en je sector. Het is daarnaast ook steeds belangrijk om je boodschap aan te passen naar je doelgroep en het kanaal. Wat werkt op TikTok, werkt bijvoorbeeld niet op LinkedIn of andersom. Maar dus: ook in 2022 is het nog steeds relevant om sociale media mee te nemen in je marketingstrategie.