Net voor corona sprak Tom Van den Bergh, CEO van het Hasseltse marketing- en communicatiebureau RCA, voor het eerst af met architect Bart Appeltans van SFAR. De reden? De kantoren mochten een flinke make-over krijgen. De pandemie strooide wat roet in het eten. De plannen werden uitgesteld en hertekend in functie van de intussen hybride noden van de medewerkers. Zo’n tweeënhalf maand geleden startten de werken en vandaag zitten alle medewerkers in hun gloednieuwe werkomgeving. Het resultaat is een flexibele werkruimte met opvallende volumes, voldoende focusruimtes, colorblocking en een heuse ‘war room’.
Het hoofdkantoor van RCA ligt tussen de kleine en grote ring van Hasselt. In een statige villa met achteraan een voormalige hemdenfabriek werken een 80-tal creativo’s. “Thuiswerk was al enkele jaren ingeburgerd, maar zeker nog niet zoals vandaag”, steekt Tom Van den Bergh van wal. “Onze ruimtes zien wel wat af tijdens brainstormsessies. In eerste instantie was het de bedoeling om alles gewoon wat op te smukken. Uiteindelijk is het gebouw gestript en startten we van een nagenoeg blanco canvas.”
Beleving als rode draad
SFAR hertekende de indeling van het industriële pand volledig. “Na de pandemie was er bij RCA nóg meer nood aan beleving”, zegt Bart Appeltans. “Vaste werkplekken waren enkel nog een must voor de designers met hun grote computerschermen. Andere medewerkers zetten zich waar ze zin hebben of op een plek die die dag bij hun planning past. Post-corona werd ook al snel duidelijk dat er minder nood was aan uniforme werkplekken. Beleving mocht de rode draad zijn. Het nieuwe kantoor is dus een ontmoetingsplek waar medewerkers en klanten fijn vertoeven. Met schuifwanden om ruimtes anders in te delen, met loungy leeshoeken en her en der diverse zit – en stabureaus. En échte planten, uiteraard!”
Proactief meedenken
Het klikte meteen tussen RCA en SFAR. “Ik had in het begin al meegedeeld dat we geen makkelijke klant zouden zijn. Als creatievelingen zijn we elke dag bezig met vormgeving, we hadden dus zeker onze eigen ideeën”, legt Tom Van den Bergh uit. “Na de eerste brainstormoefening wist ik dat het goed zou komen. Bart stelde heel veel vragen over onze manier van werken. Hij kroop als het ware in het gedachtegoed van het bedrijf. Dat was het vertrekpunt voor het ontwerp. Hij dacht proactief mee en wilde niet zomaar zijn architecturale stempel drukken.”
Uitdagend project
SFAR en Deholi werkten in het verleden al vaker samen. Ook voor dit design-and-buildproject in Hasselt bleek het de ideale tandem. “Vandaag moet je er eigenlijk voor zorgen dat je medewerkers op kantoor meer luxe ervaren dan thuis: met een comfortabel klimaat, een degelijke bureaustoel, snelle internetverbindingen … Daar zijn we in geslaagd! Het achterste pand van RCA is heel specifiek. Het is er erg donker, de ruimtes nodigen niet echt uit om creatief te zijn”, zegt Antal Potocan, directeur van Deholi. “Het ontwerp van SFAR zorgt toch voor voldoende licht, onder andere door daglichtsimulaties aan de hand van spanplafonds en verdoken ledverlichting. Dat zorgt ervoor dat de creatieve medewerkers hun ding kunnen doen. Het resultaat heeft bovendien een geweldige kleurechtheid.”
Korte doorlooptijd
Zodra het ontwerp definitief afgeklopt was, liepen de werken erg vlot. “De renovatie was goed voor zo’n 800 m2 verbouwingswerken. We zijn het bij Deholi gewend om binnenstedelijke projecten uit te voeren, op het vlak van werfinrichting viel alles dus goed mee. Zeker in vergelijking met sommige werven in Brussel”, gaat Antal Potocan verder. “Een groot deel van de medewerkers van RCA verhuisde tijdelijk naar PXL om de doorlooptijd van de werken zo kort mogelijk te houden.”
Vandaag moet je ervoor zorgen dat je medewerkers op kantoor meer luxe ervaren dan thuis.
Colorblocking
Wie vandaag het kantoorgebouw betreedt, ziet meteen contrastkleuren. “Het concept van colorblocking werkt”, zegt Bart Appeltans. “Zeker als je een grote oppervlakte wil transformeren. Colorblocking is een slimme techniek met een uitgesproken resultaat. De injectie van bepaalde kleuren houdt het interieur fris en levendig. Op het gelijkvloers overheersen groen en oudroze, op de eerste verdieping gingen we voor zwart en goud. Om nog meer sfeer te brengen blijft er ruimte voor eigen grafisch werk, en is er een wunderkamer voorzien waar creatief werk, rekwisieten en agency-curosia hun plaats krijgen. Op de eerste verdieping is er ook nog een ‘war room’, een centrale plek waar teams op speciale projecten en pitches samen sprinten.”
Andere manier van werken
RCA’ers kiezen zelf waar ze werken. Thuis voor focustaken of op kantoor voor creatief werk. “Sommige medewerkers komen drie dagen per week naar een van onze kantoren en werken voor de rest thuis of bij klanten. Als er belangrijke meetings zijn, loggen ze in via Teams. Net daardoor moeten er geen 80 vaste werkplekken zijn en ontstaat er ruimte om creatieve hoeken te maken”, gaat Tom Van den Bergh verder. “Het nieuwe werken vergt een andere mindset, maar ook dat lukt. De digitale werkomgeving is het allerbelangrijkst. Door de coronacrisis hebben we daar ontzettend hard op ingezet: iedereen kan nu comfortabel en beveiligd werken, waar hij of zij ook zit. Op kantoor zelf hebben we bijvoorbeeld fors geïnvesteerd in performante databekabeling en een infrastructuur met goede akoestiek. Die fijne en goed uitgeruste werkomgeving in Hasselt zorgt als extra laag voor zuurstof, dynamiek en sfeer.”
Limburgse partners
RCA koos heel bewust voor Limburgse partners die op nationaal vlak al heel wat fraaie projecten realiseerden. “Het design-and-buildprincipe was ideaal. We wisten dat we een stuk van het bedrijf stil moesten leggen en wilden daarom slechts een beperkt aantal mensen die verantwoordelijkheid geven. Met SFAR en Deholi hadden we twee aanspreekpunten voor het volledige project. Onze eigen bedrijfsfilosofie – creatieve mensen ruimte geven – pasten we ook toe voor de verbouwing. Dankzij SFAR en Deholi hebben we nu een kantoorruimte die we nooit zelf bedacht zouden hebben”, verduidelijkt Tom Van den Bergh. “Door met zo’n geolied bouwteam te werken, hielden we ook de doorlooptijd erg kort. Op enkele maanden tijd is alles gestript en opnieuw opgebouwd. Bovendien zat het bouwverlof nog in die periode!”
Deholi is niet aan haar proefstuk toe als het over nieuwe werkplekken gaat. Hun ervaring op het vlak van kantoorinrichting en hybride werkomgevingen levert deze zes inzichten op:
- Maak je werkruimte dynamisch. Met samenwerkplekken en inspirerende (buiten)ruimtes.
- Voorkom tech-moeheid. Wissel videogesprekken af met persoonlijke interactie in sfeervolle vergaderzalen.
- Ga voor sfeer en beleving. Zo stimuleer je thuiswerkers om toch naar kantoor te komen.
- Voorzie voldoende meetingrooms. Om de koppen bij elkaar te steken of rustig te (video)bellen.
- Welzijn is prio nummer één. Combineer levendige ontmoetingsruimtes met stilteplekken en bied ontspanningsmogelijkheden aan.
- Investeer in duurzaamheid. Dat is goed voor de planeet én levert een competitief voordeel voor het aantrekken van (jong) talent.
Inspraak van medewerkers
Moet je bij de inrichting van je kantoor ook je medewerkers betrekken? Bij RCA zeggen ze volmondig ‘ja’. “Er werken bijna 80 interieuraficionado’s bij RCA, elk met hun eigen ideeën. Dus vroegen we in eerste instantie aan onze medewerkers wat de noden precies waren op het vlak van inrichting, vervolgens gaven we carte blanche aan SFAR”, vertelt Tom Van den Bergh. “Zodra we plannen of renders ontvingen, hingen we die ook meteen op zodat iedereen feedback kon geven.” Bart Appeltans van SFAR apprecieerde vooral dat er op voorhand al een denkoefening was gebeurd. “Zo wisten we meteen wat de knelpunten op functioneel vlak waren. Met die waardevolle input gingen we aan de slag in onze ontwerpen.”
Duurzaam? Check!
Heel wat bedrijven stoppen veel creativiteit en geld in het onthaal. Omdat dat een goede eerste indruk geeft aan klanten en leveranciers. RCA heeft voorlopig niets veranderd aan de inkombalie. “Alle inspanningen gaan op dit moment naar de creatieve kantoren voor onze medewerkers. Bovendien hebben we ook heel wat aandacht aan duurzaamheid gespendeerd. Zo zijn er zonnepanelen geïnstalleerd en hebben we ook laadpalen voorzien. Anno 2022 is dat toch gewoon een must. Jonge mensen kiezen heel bewust voor duurzame werkgevers.”