In uitdagende tijden moet een accountant meer dan ooit een nabije partner van de ondernemer zijn. En één die, voorbij de aangiftes en jaarrekeningen, impact heeft op zijn traject. “Zo’n accountant kijkt wat je wil bereiken in je carrière, geeft mee wat je nodig hebt om te slagen en staat schouder aan schouder met jou in elke fase van je ondernemerstraject”, vertelt Veronique Van de Water, eigenaar van accountantskantoor StrateVision.fin.
Als slagersdochter groeide Veronique op in een ondernemersgezin. Daar ontkiemde al vroeg een interesse in het ondernemerschap. “Ik ben altijd gedreven geweest door ondernemers, wat ze doen, hoe en waarom. Omdat ik zag dat mijn vader, die heel zijn leven slager is geweest, vooral ontzag had voor zijn boekhouder, ben ik ook boekhouding gaan studeren. Voor mij was dat een logische stap om dicht bij de ondernemer te komen en voor hem of haar iets te kunnen betekenen. Dat is ook wat ik vandaag als accountant nastreef: impact hebben op de mensen met wie ik samenwerk.”
STERCK. Wat betekent impact dan precies voor jou?
Veronique: “Bekijk het ondernemerstraject misschien als een rivier. Soms loopt die rustig, soms versnelt die en af en toe ligt er een rots die haar van richting verandert. Die rots wil ik zijn. Impact hebben is voor mij bepalend zijn voor het ondernemerschap van mijn klanten. Weliswaar op een manier die bij hen past. Ik wil in de eerste plaats de sparringpartner zijn die hen bijstaat in elke fase van hun ondernemerschap. Degene waar ze naartoe komen met vragen en buitengaan met nieuwe inzichten waarmee ze hun traject op een betere manier kunnen verderzetten.”
“Ik heb regelmatig klanten die me vertellen dat ze tijdens onze tweejaarlijkse besprekingen of andere communicatiemomenten een echt aha-moment meemaken. Dát is voor mij het begin van impact. Ook naar mijn medewerkers toe streef ik dit na. Het is mijn bedoeling om bij hen ook een zekere vorm van impact te hebben. Bij StrateVision.fin werken gemotiveerde en dynamische talenten. Op een bepaald moment zullen sommigen onder hen misschien andere horizonten opzoeken. Dan is het fijn om te weten dat wat ze bij ons hebben meegekregen, enigszins bepalend is voor hun verdere carrière.”
Onestop servicepoint voor ondernemers
STERCK. Vandaag geef je vorm aan accounting met impact. Hoe heb je dat verankerd in het DNA van je eigen onderneming, StrateVision.fin?
Veronique: “Toen ik met StrateVision.fin begon, wist ik dat ik niet zomaar een accountantskantoor wou oprichten. Ik wou het anders doen en een stap verder gaan: een sparringpartner zijn dus. Recent ben ik dat verder beginnen uitpuren en vertalen in een identiteit. Dat doe ik onder andere vanuit de Fast Growth Club, een intensief traject van Unizo én vanuit een Plato-groep bij Voka. Want om dat DNA scherp te krijgen en te implementeren, is zelfreflectie en persoonlijke ontwikkeling als ondernemer en leider cruciaal.”
STERCK. Impact nastreven heeft ongetwijfeld invloed op je dagelijkse manier van werken en je positie als accountant en kantoor?
Veronique: “Zeker en vast. Ik vind dat een accountant aanspreekbaar en schouder aan schouder moet staan met zijn ondernemers. En daarvoor moeten je deuren openstaan voor je klanten en moet je als accountant vooral ook empathisch zijn. De tijd nemen om te luisteren naar de verhalen van je klanten is de absolute basis. Zij zijn immers meer dan ooit op zoek naar connectie!”
“Flexibel zijn en met je klanten meedenken en -handelen is de volgende stap. En dat kan dan weer niet zonder complexe zaken visueel en gemakkelijk voor te stellen. Maar ik zie het ook als mijn rol, en die van de accountant, om mijn ondernemers vrijblijvend in contact te brengen met andere professionals en zo te bouwen aan een succesvol netwerk van klanten en partners. StrateVision.fin is daarin een onestop service point voor ondernemers. Wij doen alles wat een goede accountant moet doen maar gaan dus veel verder. Ik geloof dat StrateVision.fin in het bijzonder, en accounting in het algemeen, zo écht een impact kan hebben.”
Impact hebben is voor mij bepalend zijn voor het ondernemerschap van mijn klanten.
Partners voor vastberaden ondernemers
STERCK. Daarvoor is dus ook een andere blik en engagement nodig van de ondernemer ten aanzien van zijn accountant?
Veronique: “Ondernemers geven dikwijls grote budgetten uit aan business coaches maar willen vaak besparen op hun boekhouder. Dat is jammer, want je accountant zit als eerste met zijn neus boven op de cijfers van je verhaal en kan van daaruit inzichten geven in je weg naar succes. Accountants zijn essentiële partners in ieders ondernemerstraject. De basis van dat traject zijn cijfers. Van daaruit kijk je wat je wil bereiken en hoe je dat kan doen. Daarbij kan zowel een accountant als een coach je helpen.”
"Dat betekent inderdaad ook dat je als ondernemer vastberaden bezig moet zijn met je onderneming en samen met je accountant aan de kar moet trekken. En dat vraagt inderdaad een engagement. Het begint bij het tijdig en correct opleveren van alle nodige documenten, maar gaat evengoed over eerlijk communiceren, ook al moet je je daar kwetsbaar voor opstellen. En vooral: ideeën vertalen in actie. Anders bereik je niets.”
DNA in elke provincie
STERCK. Hoe wil jij in de toekomst jouw visie op accountancy verder in de markt zetten?
Veronique: “StrateVision.fin groeit al sinds het begin snel, met vier kantoren in Hasselt, Herentals, Brugge, Mechelen. Het is mijn ambitie om op termijn in elke provincie een kantoor te hebben. Zo ben ik bereikbaar voor ondernemers uit heel Vlaanderen én kan ik ook in heel Vlaanderen talent rekruteren. Het DNA van StrateVision.fin blijft daarbij altijd centraal staan: zowel in de keuze van ondernemers als van collega’s.”