We moeten eerlijk zijn. Toen Toyota in 2014 met de Toyota Mirai zijn eerste waterstofauto presenteerde, werden we niet echt warm van het naar westerse normen vreemde design. Groter kan het contrast met de tweede generatie van de Mirai niet zijn. De wagen die vandaag in de showrooms staat, is een volledig nieuw model dat er mooi gelikt en premium uitziet. De Toyota Mirai kan niet alleen op vlak van technologie, maar ook op vlak van design wedijveren met de besten in zijn klas. Het is een demonstratie van wat Toyota kan én verwacht op vlak van waterstoftechnologie. Dat vraagt natuurlijk om een STERCK Test en wie konden we daar beter voor vragen dan Noë Bruno, één van de zaakvoerders van Group Bruno die de markt van tankstations in Limburg domineert. Oftewel : petrol meets waterstof.
“Toyota gelooft minstens evenveel in het waterstofverhaal dan in het elektrische verhaal,” steekt Jan Hendrix, salesmanager bij Covamo, van wal. “Ze zien die technologieën in de toekomst naast elkaar. Als waterstof nu reeds als beste oplossing naar voor wordt geschoven voor vrachtwagens, vliegtuigen en boten, waarom zou het dan niet kunnen voor een gewone personenwagen ? En de Toyota Mirai is het levende bewijs dat dit een heel goed huwelijk oplevert.”
Brandstofcel
Laten we nog even uitleggen hoe zo’n wagen op waterstof werkt. De waterstof wordt in de Toyota Mirai opgeslagen in drie met kevlar versterkte cilindertanks die in T-vorm in de auto weggewerkt zijn. Twee ervan bevinden zich dwars voor en achter de achteras. Onder de motorkap is er in plaats van een motor een brandstofcel die met de aangezogen lucht en de getankte waterstof elektriciteit genereert. Die gaat op zijn beurt naar een compacte lithium-ionbatterij die fungeert als energiebuffer en naar een elektromotor die via de achteras de wagen aandrijft. Uit de uitlaat ontsnapt enkel nog een wolkje waterdamp, maar dat blijkt volgens de zuiveringsrubriek op het infotainmentscherm schoner dan de aangezogen lucht. “Die opstelling resulteert in de Toyota Mirai in een vermogen van 182 pk en 300 Nm koppel,” verduidelijkt Jan Hendrix. “De wagen heeft een gewicht van bijna 1.825 kg, wat neerkomt op bijna 100 pk per 1.000 kg. Dat is zeker niet slecht en maakt degelijke prestaties mogelijk.”
Covamo
Covamo is een groep van officiële Toyotaverdelers voor de regio Limburg en Kempen met zes vestigingen. “We zijn momenteel de grootste Toyota-groep in België maar dat is niet ons doel. We willen kwaliteit en service vooropstellen en de beste klantenbeleving bieden. Covamo is een samenwerking tussen de families Cools en Vanduffel die lang geleden al de krachten gebundeld hebben. We bieden de voordelen van een grote groep met de service en nabijheid van een familiale lokale speler.”
Dat bevestigt ook Noë Bruno, die een dag met de wagen op pad ging. “Als je het gaspedaal induwt, voel je in het begin echt een acceleratie, al krijg je niet die constante vermogensafgifte die je van een elektrische wagen gewoon bent. Bij een snelheid van 70-80 km/u trekt de wagen niet in gelijke mate door, maar je kan je maar de vraag stellen of je dat ook nodig hebt.”
Luxueuze afwerking
Wat is de eerste indruk die de Toyota Mirai op Noë maakte ? “In elk geval heel positief,” zo bevestigt hij. “Ik was aangenaam verrast. Langs de buitenkant is het een heel mooie wagen, met een design dat aantrekkelijker is dan de meeste klassieke elektrische wagens. Het is een grote limousine die mooie lijnen heeft. En ook binnenin ziet alles er goed uit. Op technologisch vlak is de wagen helemaal mee, het touchscreen is overzichtelijk, de navigatie ziet er goed uit, met alles erop en eraan zoals een draadloos oplaadsysteem voor je gsm, een goed JBL-geluidssysteem en een uitstekende connectiviteit. De kofferruimte is relatief beperkt, maar binnenin de wagen heb je dan weer ruimte genoeg. Ik vind dat de voorstoelen ook erg goed zitten.”
De Toyota Mirai is binnenin afgewerkt op het niveau dat je van zustermerk Lexus mag verwachten.
“De Toyota Mirai is binnenin afgewerkt op het niveau dat je van zustermerk Lexus mag verwachten. Maar uiteraard wil Toyota als grootste merk graag uitpakken met die waterstoftechnologie,” vult Jan Hendrix aan. “Ook op vlak van rijhulpsystemen is de wagen standaard uitgerust met functies zoals autonoom rijden niveau 2. Dat wil zeggen dat de Toyota Mirai met een adaptieve cruisecontrol in combinatie met lijnassistentie zelf mee kan sturen in zachte bochten. De Mirai is in drie versies verkrijgbaar voor een prijs tussen de 64.000 en de 75.000 euro inclusief btw. De instapversie is al heel goed uitgerust”
“Je merkt helemaal niet dat je met een wagen van 2 ton onderweg bent,” vult Noë Bruno aan. “Hij rijdt heel soepel en comfortabel, ook in de bochten. Opvallend is het zoemend geluid dat de Mirai via de JBL-boxen produceert als je optrekt. Daar moet je van houden, maar als het je stoort kan je het gewoon uitzetten. Dan is het enorm stil in de wagen. Je hoort letterlijk niets.”
Toekomst van waterstof
Dat brengt ons bij het praktisch gebruik van een wagen op waterstof. Theoretisch bedraagt het rijbereik van de Toyota Mirai 650 km, maar uit praktijktesten blijkt dit eerder in de buurt van de 450 tot 500 km te komen, net iets meer dan de gemiddelde elektrische wagen. Met dat verschil dat je aan één van de – voorlopig nog schaarse – waterstoftankstations op enkele minuten volgetankt hebt, terwijl een EV heel wat langer aan de stekker moet liggen.
“Er zijn op dit moment in België inderdaad nog maar drie tankstations waar je waterstof kan tanken. Dat is een beetje de vraag van de kip en het ei. Er zijn nog maar weinig wagens die op waterstof rijden en daarom wordt er nog te weinig geïnvesteerd in tankstations. Maar op die manier zijn er ook weinig mensen bereid om een wagen op waterstof aan te schaffen. Er beweegt echter heel wat en het aantal waterstoftankstations zal de volgende jaren aanzienlijk toenemen. We zien dat in Nederland, waar tegen 2050 zelfs al een 50-tal tankstations zullen zijn. Onze collega’s in Maastricht alleen al verkopen zo’n 100 Mirai’s per jaar.”
Waterstof kan een succes worden, zeker als de brandstof-producenten mee op de kar springen.
“Met Group Bruno willen we tegen eind volgend jaar drie locaties met waterstof hebben : Genk-Noord, Overpelt en Bilzen. Die staan op de planning,” zegt Noë Bruno. “Ook andere collega’s zijn ermee bezig. Er zullen trouwens nog verschillende waterstofauto’s op de markt komen op korte termijn. We horen van Esso dat ze in waterstof geloven en dat ze eerder denken dat de elektrische wagen een overgangsfase naar waterstof wordt.”
Groep Bruno
Groep Bruno is uitbater van 21 Esso-servicestations in Limburg. “We focussen niet op de auto maar zetten onze klanten centraal met een onestopshopprincipe: we bieden een carwash, shop, restaurant en tankstation met allerlei zaken die handig zijn om mee te nemen. Daarnaast baten we ook drie stand-alone foodcorners uit in de treinstations van Genk, Sint-Niklaas en Brugge.”
Jan Hendrix : “Er zijn heel wat problemen als iedereen elektrisch gaat rijden. Zo zijn er te weinig batterijen en grondstoffen om deze te bouwen. Ook het rijbereik blijft een probleem, je boet hard in op gebied van comfort. En waar moeten mensen die in een appartement wonen hun wagen opladen ? Waterstof kan een succes worden, zeker als de brandstofproducenten mee op de kar springen.”
Bevindingen
Geslaagde nieuwe vormgeving, luxueuze limousine
Kan de concurrentie met de bekendste EV’s aangaan.
Voorlopig nog te weinig waterstoftankstations om in België praktisch nut te hebben.
- Verbruik: NB
- CO2-uitstoot: NB
- 0 tot 100 km/u: 9 sec
- Vermogen kW/pk: 134/182
- Koppel: 300 Nm
- Gewicht (kg): 1825
- Inhoud kofferruimte: 142 l
- Afmetingen (mm): 4936 (l), 1868 (b), 1479 (h)
- Basisprijs: vanaf 64.470 euro incl. btw