De filosofie van JOJO Systems
Jo & Raf Janssen Jojo Systems bvba

De filosofie van JOJO Systems

STERCK. Verhaal

JOJO Elektronica. De naam staat in het collectieve geheugen van Limburg gebrand. En dat niet alleen dankzij de alliteratie in de naam. Het eigenzinnige businessmodel van de broers Jo en Raf Janssen heeft het bedrijf ver gebracht. Voor de meeste ondernemers is export de logische weg naar groei. JOJO Elektronica koos er bewust voor om in een straal van 35 kilometer rond thuisbasis Opglabbeek te blijven. Met bijna 19.000 tevreden klanten en een unieke marktpositie als gevolg. De KMO ademt in al haar poriën een heel eigen DNA uit.

Er is lang over nagedacht, maar tijdens het 25-jarig jubileum eind april werd een nieuwe naam en huisstijl onthuld. “Gezien onze grote naamsbekendheid is JOJO gebleven. Maar we gaan voortaan verder als JOJO Systems. Dat is een vlag die beter de lading dekt,” legt Jo Janssen uit. “Bij heel wat klanten komen we tot een integratie van de vijf domeinen waarin we actief zijn: alarm en camerabewaking, telecom, automatisatie en tijdsregistratie. Vaak groeit dat geleidelijk, maar uiteindelijk is het voor een professionele klant gemakkelijk als één partner alle zorgen uit handen neemt en een 24/7-service garandeert.”

Bij onze professionele klanten doen we heel vaak een integratie van verschillende technieken.

Jo Janssen is al vanaf jonge leeftijd gebeten door de elektronica-microbe. Na zijn legerdienst werkte hij 7 jaar in de ondergrond van de mijn, wat hij combineerde met herstellingen aan elektrische apparaten, de verhuur van licht- en geluidsapparatuur en DJ-sets in heel Limburg. Jongere broer Raf was al snel de trouwe helpende hand. “Na de ochtendshift in de mijn werd nog een volledige post geklopt. We waren elke dag samen bezig, vaak tot een stuk in de nacht.”

De kelderruimte van 3 op 4 meter was al snel te klein en de broers Janssen verhuisden naar een klein winkeltje in het centrum van Opglabbeek. “In 1989 zijn we de vennootschap gestart met een kapitaal van 2 miljoen Belgische frank dat we zelf bij elkaar hadden verzameld. Daarin zat ons spaargeld, de sluitingspremie van de mijn en een achtergestelde lening van twee keer 500.000 BEF die je toen van het Limburgs Beroepskrediet kon krijgen.”  In die tijd was de installatie van audio-installaties en alarmsystemen in auto’s booming business. 

Raf Janssen: “Je kan je niet voorstellen hoeveel we er geïnstalleerd hebben. Maar er was één constante. We kozen toen al voor kwaliteitsmerken die lang meegingen. Toen we in 1994 uiteindelijk naar onze nieuwbouw verhuisd zijn, explodeerde onze groei. We lagen strategisch heel goed langs de grote weg aan de rand van het industrieterrein. Het audiogedeelte is geleidelijk verdwenen en we zijn ons volledig gaan toeleggen op alarmsystemen, telefonie en automatisatie. 

Jo Janssen

Sinds een paar jaar is daar ook tijdsregistratie bijgekomen. We hebben nu de exclusieve licentie voor Limburg voor een cloudbased toepassing die heel gemakkelijk via een tablet te bedienen is. Een heel sterk product.”

STERCK. De nadruk in jullie nieuwe naam ligt nu op systeem en integratie?

Raf Janssen: “Het automatisch openen van deuren en slagbomen is vaak gekoppeld aan de telefooncentrale en het alarm. Ook tijdsregistratie is maar een kleine stap verder. Bij onze professionele klanten doen we heel vaak een integratie van verschillende technieken. Daarin ligt ook onze sterkte. In elke sector hebben we wel concullega’s, maar niemand beheerst het geheel zoals wij dat doen. We hebben een totaalpakket en doen alles in eigen beheer. De klant heeft één aanspreekpunt. Ook als er een panne is.”

Ondernemersmicrobe genetisch bepaald


Jo en Raf Janssen stammen uit een gezin van 8 kinderen waarvan er 6 zelfstandig ondernemer zijn. Ze doen het allemaal goed. “Mijn vader was turnleraar op de technische school, maar tegelijk ook verzekeringsmakelaar in bijberoep. Ik ben blij dat ik de kans heb gekregen om een technische opleiding te volgen. We kregen indertijd geen euro mee van thuis. En gelukkig maar,” zegt Jo Janssen. “We kregen immers wel een schat aan normen en waarden mee. Oneerlijkheid werd zwaar afstraft. Gedrevenheid werd gestimuleerd. We leerden onze plan trekken. Het sociale aspect was steeds belangrijk. Gun elkaar de zon. Het financiële aspect is bijkomstig. Met mijn drie kinderen probeer ik juist hetzelfde te doen. Zoiets geef je door van generatie op generatie.” 

Geen prospectie

STERCK. Jullie verhaal is eentje van geleidelijke maar permanente groei?

Jo Janssen: “We zijn heel organisch gegroeid met gemiddeld 1 medewerker per jaar tot de 27 die we nu hebben. In 2003 was er een piek door de overname van Teleshop in Hasselt. Daardoor kregen we in één klap 700 nieuwe telefonieklanten. Onze schulden zijn betaald. We halen een omzet van vier miljoen euro en hebben een heel stevig fundament. Dat is een comfortabele positie. Zeventig procent van onze klanten zijn bedrijven. Bij de particulieren zijn vooral de alarmsystemen belangrijk. We verkopen er zo’n 2 tot 300 per jaar. Maar we hebben nog nooit actieve prospectie gedaan. Elke klant heeft zelf contact met ons genomen. De mond-aan-mond-reclame werkt uitstekend. Het is misschien een cliché maar we maken echt het verschil met kwaliteit en service. Met onze manier van afwerking, het wegwerken van kabels en proper achterlaten van een project. Dat is voor een groot stuk de verdienste van Raf.” 

STERCK. Jullie vullen mekaar perfect aan?

Jo Janssen: “Raf is de man van de afwerking en de praktische kant. Hij heeft meteen een goede kijk op hoe iets uitgevoerd moet worden. Altijd eerst kijken, nadenken, en dan weten hoe en wat we gaan doen. Ik ben sterker in de organisatie, de structuur en de planning. Zo vormen we een perfecte tandem. We werken al samen vanaf dag 1. Het vertrouwen is groot.” 

STERCK. Jullie focus op Limburg is opmerkelijk. 90% van jullie klanten bevindt zich in een straal van 35 km rond Opglabbeek. Weigeren jullie klanten?

Raf Janssen: “Dat gebeurt wekelijks. Vroeger gingen we wel eens naar Brussel of Antwerpen. Maar die klant heeft later service en onderhoud nodig. In onze sector moet je dat dezelfde dag nog kunnen bieden. Dat kunnen we in een grotere regio niet garanderen en daarom hebben we ook een bewuste keuze gemaakt. We hebben op die manier al mooie projecten laten schieten, maar we zijn consequent in onze strategie en zijn steeds blijven groeien. Net omdat onze service ijzersterk is. We groeien liever door diversificatie in onze
eigen regio.”

We hebben nooit actieve prospectie gedaan. Elke klant heeft zelf contact opgenomen. 

STERCK. Bijkomende filialen zouden een optie kunnen zijn?

Jo Janssen: “Dat is net wat we niet willen. Je moet eens kijken hoeveel bedrijven een tweede filiaal oprichten en hoe weinig er daar succesvol mee zijn. Eigenlijk zijn we nooit bezig geweest met geld verdienen. Geld is het gevolg van je werk goed doen en je amuseren in je job. We leven nu en genieten van wat nu gebeurt. Echt groeien is niet meer ons plan. Wel meer rendement halen.” 

Naamsbekendheid

STERCK. Jullie naam is bekend bij elke Limburger. Hoe zijn jullie daarin geslaagd?

Jo Janssen: “De naam JOJO komt nog uit mijn DJ-verleden. Hij klinkt misschien goedkoop maar toen we overwogen om hem te veranderen was deze al zo ingeburgerd dat we hem behouden hebben. In de jaren tachtig en negentig hebben we heel lang gewerkt met een dynamisch radiospotje dat grijs gedraaid werd op de lokale radio’s. Onze doelgroep is Limburg en dat was een heel betaalbare vorm van communicatie. Het had indertijd een enorm bereik. De verpleegsters in het ziekenhuis, de werkmannen in de garage, iedereen zong ons spotje mee. Ook op het voetbal in Thor
Waterschei klonken we een heel seizoen voor geen geld. Nu werken we alleen nog via TVL en onze website. Het is één van de voordelen van onze focus op Limburg. We hebben constant 13 bestelwagens rondrijden. De kans is groot dat je er één tegenkomt. Er zal dan ook nooit een vuile camionette op de weg komen.”

Raf Janssen

STERCK. In Limburg hebben jullie een enorm sterke marktpositie.

Jo Janssen: “We hebben 18.820 klanten. In elke straat van elke Limburgse gemeente zijn we minstens al een keer geweest. Als je dat met spelden op een kaart moet aanduiden, krijg je één grote speldenprik (lacht). Onze klanten zijn letterlijk onze ambassadeurs. Hun tevredenheid is voor ons absolute prioriteit. Daar is iedereen in het bedrijf van doordrongen. We gebruiken enkel kwalitatief goede materialen en verzorgen een vlekkeloze dienst na verkoop. Eerlijke handel naar alle partijen, ook naar onze leveranciers, is ons devies. “

STERCK. Wat is de sleutel tot succes?

Raf Janssen: “Naast onze focus op service, hebben we vanaf dag één gekozen voor kwaliteit en duurzame producten, ook als dat wat duurder was. We hebben gezocht naar leveranciers en fabrikanten met exceptionele producten. We betalen onze leveranciers binnen de week maar screenen hen wel tweemaal per jaar. Daardoor werken ze zelf ook graag met ons en kunnen we de laatste nieuwe technologieën aanbieden. We willen op alle vlakken binnen een goede sfeer werken.”

Het evenwicht tussen werk en privé is in teveel bedrijven zoek.

STERCK. Is het voor een KMO haalbaar om een 24/7 permanentie te realiseren?

Raf Janssen: “Een dokter of een winkel die in het weekend zonder telefoon valt of problemen met zijn alarm heeft, wil dat onmiddellijk opgelost hebben. We hebben een achttal techniekers die via een wachtdienst voor permanentie zorgen. Veel zaken geraken telefonisch snel opgelost. Het aantal oproepen valt trouwens bijzonder goed mee. Jo en ik draaien zelf mee in het wachtsysteem. Dat hebben we van in het begin gedaan. We staan tussen onze mensen. Flexibiliteit werkt trouwens van twee kanten. Onze medewerkers hoeven geen onbetaalde overuren te maken. Dan krijg je ook veel engagement terug.” 

Balans werk/leven

STERCK. Valt het mee om technische profielen aan te trekken en te behouden?

Jo Janssen: “De sfeer in ons team is goed en dat straalt af op de buitenwereld. We werken daar ook bewust aan. Voor ons 20-jarig bestaan zijn we met het hele personeel en de partners naar Italië getrokken, elke eerste vrijdag is er een drink, … We hebben bijzonder weinig personeelsverloop. Sollicitanten weten dat. Vlak voor de crisis was het moeilijker. Maar we nemen ook niet zomaar iedereen aan. Bij een aanwerving organiseren we verschillende gesprekken met 3 tot 4 kandidaten. De klik moet er zijn. Iedereen moet met iedereen goed kunnen omgaan.”

STERCK. Jullie maken beiden zelf een 4-dagen werkweek. Niet evident voor een ondernemer?

Jo Janssen: “We hebben in onze jonge jaren ontzettend hard gewerkt. Dag en nacht. Maar rond mijn 34ste heb ik zwarte sneeuw gezien. Diep gezeten. De kinderen waren nog jong. Dankzij mijn gezin en Raf ben ik terug op stukken gekomen. We hebben toen beslist om het anders aan te pakken en ik heb daar geen seconde spijt van. Je kan veel delegeren. En er is altijd iemand van ons beiden aanwezig. Bovendien kunnen we rekenen op een hecht team. We gaan ook op dezelfde manier met ons personeel om. Ik geloof erin dat je zo medewerkers krijgt die beter functioneren. Waarden zoals respect en evenwicht zijn enorm belangrijk bij ons. Het evenwicht tussen werk en privé is in te veel bedrijven zoek.”.

Nieuwe naam & Huisstijl


JOJO Elektronica heet voortaan JOJO Systems. Een nieuwe naam, maar dezelfde service. “Met het 25-jarig bestaan willen we ons bedrijf een positieve boost geven. Nog beter communiceren ook. Elk teamlid krijgt een naamkaartje waar zijn of haar vingerafdruk en drie karaktertrekken op vermeld staan. Iedereen is immers uniek. Ze zijn fier om dat te kunnen afgeven aan een klant. De volledige huisstijl is herzien tot en met de kleding en de spots toe. Het laatste weekend van april hebben we alle 19.000 klanten uitgenodigd om een keer langs te komen en bij een hapje en drankje kennis te maken met de laatste nieuwe technologie.” 

 

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels