Ondanks de internationalisering van SD Worx investeert de Europese HR dienstenleverancier erg veel in een regionale benadering. En met succes. De 26 kantoren verspreid over heel België leveren zo’n 38.000 tevreden KMO-klanten op.
SD Worx – de vroegere Sociale Dienst VEV - is een sociaal secretariaat met naam en faam. De voornaamste taak? Alle verplichtingen die een werkgever heeft rond het tewerkstellen van personeel uit handen nemen. “Maar we doen eigenlijk veel meer dan dat”, zegt Yves Vanhees, kantoordirecteur van SD Worx Hasselt. “Onze klanten mogen meer verwachten dan simpelweg ‘in orde’ te zijn met de tewerkstelling. We helpen zoeken naar nieuwe werknemers, werken een loonbeleid op maat uit en denken ook samen met de klant na over arbeidsreglementen. Voorts organiseren we ook nog opleidingen, bieden we bijstand bij sociale inspecties en geven we juridisch en fiscaal advies.”
Proxy-aanpak
Eén contact en één contract. Dat is een baseline die SD Worx hard kan maken. “We vinden het belangrijk om dicht bij onze klanten te staan”, zegt Rik Vaes, kantoordirecteur van SD Worx Overpelt. “Niet enkel fysiek – door de verschillende kantoren per regio – maar ook mentaal. Pro-actief meedenken is één van onze sterkste troeven. Als kantoordirecteur kennen we onze klanten omdat we ze op tijd en stond op de werkvloer bezoeken. Dankzij een vast aanspreekpunt kunnen we klanten snel helpen bij prangende vragen.”
Pragmatisch denken
Zaakvoerders contacteren SD Worx af en toe ook om bijvoorbeeld te berekenen hoeveel het kost om iemand te ontslaan. “Een sociaal secretariaat dat simpelweg het cijfer als antwoord geeft, doet zijn werk goed. Maar het kan beter”, zegt Vaes. “Wij zullen vragen naar de reden en meedenken naar alternatieven. Door de werknemer in kwestie een opleiding of coaching aan te bieden, kunnen in sommige gevallen al hele mooie resultaten worden bereikt. Een dergelijke piste geeft dan voor beide partijen een win-win situatie: de werknemer is terug op de rails en financieel is het veel goedkoper aangezien het kostenplaatje van een ontslag en aanwerving van een nieuwe medewerker zeer hoog kunnen oplopen.”
Onze mensen maken het verschil
SD Worx mag zichzelf de nummer één in België noemen. “Het is moeilijk om het verschil te maken met loonadministratie, maar we slagen er toch in. Dat is voor een groot deel te danken aan onze proxy-aanpak maar ook onze eigen medewerkers zijn de reden van dat succes. Een goed loon- en opleidingsbeleid in combinatie met kwalitatieve consultants en ruimte voor doorgroeimogelijkheden zorgen voor nagenoeg geen verloop. En dat is dan weer een troef voor de eindklant: hij krijgt voor jaren een vaste vertrouwenspersoon. Onze HR Excellence Award kan dit alleen maar bevestigen”, zegt Vanhees fier.