Creatief. Trendsetting. Out of the box. Voor Creneau International zijn het geen holle woorden, maar een rode draad doorheen 25 jaar interieurdesign en grafisch ontwerp. Het bedrijf met hoofdzetel in Hasselt en vestigingen in New York, Dubai en Jakarta bouwt straffe totaalconcepten voor horeca en retail. ”We realiseren dromen en versterken merken. Van A tot Z”, zegt account manager Katrien Roels.
Creneau International mag dit jaar 25 kaarsjes uitblazen. De pionier in trendsetting staat gekend voor haar internationale allures, maar de hoofdzetel blijft bewust in de Limburgse hoofdstad. “De creativiteit, kennis en ervaring zit hier”, zegt directeur Bart Canini. “Ons hart en onze ziel liggen in Hasselt.”
STERCK. Totaalconcepten. Wat mogen we daar precies onder verstaan?
Bart Canini: “We gaan stukken verder dan andere ontwerpers. We ontwikkelen niet enkel het interieurconcept tot in de puntjes maar kunnen ook de volledige branding onder handen nemen, een logo en huisstijl ontwerpen of zelfs personeel aanwerven en opleiden. Kwestie dat het plaatje helemaal klopt. We zijn voornamelijk actief in retail, horeca, kantoorinrichting en beursstanden. Ons doel? Een uitzonderlijk totaalconcept ontwerpen en een merk laten floreren.”
We gaan zelfs tot de aanwerving en opleiding van personeel.
Katrien Roels: “Een mooi Belgisch retailvoorbeeld is Eye Candy. We hebben in een mum van tijd, van nul een volledig concept voor hen neergezet, gaande van de shop, de packaging tot de branding. De eerste shop ging open in Wijnegem Shopping Center, nog geen jaar later opende de tweede locatie in Waasland Shopping Center en de nabije toekomst ziet er goed uit. Ook internationaal heeft dit concept hoge ogen gegooid bij pers en trendwatchers allerhande.”
STERCK. De referenties zijn niet mis. Is Creneau International enkel geschikt voor de grote jongens?
Roels: ”Dat denkt iedereen. Net omdat we heel wat grote namen op de referentielijst hebben staan. We willen echter niet onbereikbaar zijn voor kleinere ondernemingen. Onze designers werken zelfs heel graag voor starters of kleine bedrijven waar ze een voeling mee hebben. Bij multinationals zijn er nagenoeg altijd erg strikte guidelines. Bij kleinere ondernemingen is er meer vrijheid en dus minder beknotting. Bovendien kunnen we bij zulke kleine projecten veel sneller resultaten boeken.”
Voeling met Limburg
STERCK. Naast een reeks internationale projecten, hebben jullie ook heel wat totaalconcepten in Limburg verwezenlijkt. Kunnen jullie een aantal voorbeelden aanhalen?
Canini: ”Shopping I in Genk, bijvoorbeeld. Dat is een meerjarenplan geworden. Tussen het idee en de uiteindelijke verwezenlijking zit zo’n vijf jaar. We hebben de hele binnenkant voor onze rekening genomen en daarnaast hebben we ook nog enkele concepten voor shops mogen uitwerken. Een kleinschaliger project waar we erg fier op zijn is wijnbar Balthazar in Sint-Truiden. Het fijne aan zulke kleine projecten is dat we het succes voelen meegroeien.”
Roels: ”Chocolatier Barú uit Diepenbeek en Arte uit Zonhoven zijn ook fantastische Limburgse projecten. Ook dat zijn erg fijne samenwerkingen.”
Canini: ”Net buiten Limburg hebben we ook heel wat mooie dingen verwezenlijkt. Bar Marie bij uitgeverij Sanoma in Mechelen, bijvoorbeeld. Daar krijgen we nog altijd heel veel complimenten voor.”
STERCK. Een groot, internationaal bureau. Daar moet toch ook een stevig prijskaartje aan vasthangen?
Canini: ”Ook dat is een vooroordeel dat sommige kleinere ondernemers hebben. We merken echter dat we niet duurder zijn dan de concurrentie.”
Uit het doosje kruipen
STERCK. Hoe moeilijk is het om jullie te blijven onderscheiden in creativiteit? Raken de geniale en vernieuwende ideeën nooit op?
Canini: ”Als creatieve consultants moeten we net daarmee het verschil kunnen maken. We stellen onze klanten onverwachte vragen, dagen voortdurend uit en blijven out of the box stappen. Ons logo illustreert een beetje hoe Creneau denkt. We hebben gekozen voor een traditioneel wapenschild maar de gebruikelijke leeuwen of adelaars vervangen door gevleugelde aapjes.”
Katrien Roels: ”We hebben een team ontzettend creatieve geesten in dienst. Van grafici en projectontwikkelaars tot architecten en interieurspecialisten. Om ze creatief te laten inspireren, volgen ze verschillende congressen en seminaries in binnen- en buitenland. Online en offline.”
Bart Canini: ”Het gaat ‘m trouwens niet louter om creatieve concepten. Uiteindelijk moet je niet enkel verbazen, maar moet de business van je klant er ook beter van worden. Meer omzet halen, meer klanten lokken en een love brand ontwikkelen. Onze visie is niet voor niets ‚Hac itur ad astra’ (Latijn voor ‘Samen bereiken we de sterren’, nvdr.).”
Het creatieve concept moet de business van de klant doen groeien.
STERCK. Het klinkt nogal cliché, maar de werknemers maken ook hier duidelijk het verschil.
Bart Canini: ”Uiteraard. Dankzij de interessante klanten en projecten van Creneau International trekken we ook heel eenvoudig bijzondere talenten aan. We hebben werknemers die dagelijks – tegen de files in - van Brussel, Antwerpen en zelfs ‘s Hertogenbosch naar Hasselt rijden.”
Van analyse tot uitvoering
STERCK. Hoe beginnen jullie precies aan zo’n groot project?
Bart Canini: ”Alles start met een uitgebreide analyse en eventueel zelfs een marktonderzoek. Wat willen we bereiken? Wie is de doelgroep? Wat zijn de troeven? En de pijnpunten? Wat is het budget van de klant? Hoe wil de klant zich positioneren? Op welk vlak kunnen we het verschil maken met de concurrentie? Vervolgens beginnen we met een brainstormsessie. Dat lijkt een hele boterham, maar voor kleinere projecten hebben we soms voldoende aan enkele dagen research-werk.”
Katrien Roels: ”Daarna kunnen we pas echt starten met ontwerpen en storytelling. We creëren moodboards voor het interieur en werken grafische aspecten uit. Niet veel later volgen detailtekeningen en 3D renderings.”
Bart Canini: “Niet onbelangrijk is dat we de klant ook zo veel mogelijk bij elk stadium betrekken om kort op de bal te kunnen blijven spelen.”
STERCK. Voert Creneau International ook effectief projecten uit?
Bart Canini: ”Vaak. Onze core business blijft wel het bedenken van de projecten. Er zijn klanten die al zelf een bouwteam hebben. Is dat niet het geval, dan kunnen we ook instaan voor de uitvoering en opvolging. We hebben een eigen atelier voor schrijnwerk maar voor de rest doen we voornamelijk beroep op onderaannemers.
Het zijn onze projectmanagers die er over waken dat het goedgekeurde design ook zo wordt omgezet in levende lijve. Zij volgen alles op wat bij de bouw komt kijken en waken als goede huisvaders over het design, afgesproken budget én de deadline. Met deze service, kunnen we de klanten een turn-key project aanbieden en nemen we heel veel zorgen bij hen weg.”
STERCK. En na de uitvoering?
Katrien Roels: “Dan volgt er eventueel nog een operationele fase. We bieden namelijk ook ondersteuning bij het aanwerven en trainen van personeel. Een mooi voorbeeld zijn de tientallen Belgian Beer Café’s. We hebben dat franchiseconcept ontwikkeld en het daarna in alle uithoeken van de wereld uitgerold. Mensen met operationele kennis delen hun knowhow en leiden vervolgens nieuwe werknemers op.”
Kruisbestuiving
STERCK. Wat is de sleutel van het succes van Creneau International?
Bart Canini: “Ons onderscheidend vermogen ligt echt in de creativiteit en ervaring. We proberen succesvolle concepten uit de grond te stampen die bij het bedrijf in kwestie passen. Vervolgens proberen we op zoveel mogelijk verschillende vlakken te inspireren en ondersteuning te bieden. Het doel is om de trends elke keer opnieuw voor te zijn. Om dat te verwezenlijken zijn we aangesloten bij verschillende internationale trendwatching bureaus. Onze eigen mensen reizen ook vaak en doen uitwisselings-projecten met onze kantoren in New York en Dubai. Die kruisbestuiving levert alleen maar meer creativiteit op.”
STERCK. Op welke manier probeer je de creatieve geesten in eigen team te houden?
Bart Canini: “Onze mensen worden niet vaak weggesnoept door andere kantoren. We kennen – gelukkig - erg weinig verloop. Als er hier werknemers vertrekken is het meestal omdat ze zelfstandig willen starten. Dat betekent dat we ambitieuze mensen aantrekken en daar zijn we heel erg fier op. Op die manier komt er dan ook plaats voor een frisse wind. Bovendien moeten we niet vaak vacatures plaatsen omdat we wekelijks spontane sollicitatiebrieven ontvangen. Dat is een luxepositie maar we staan nu eenmaal bekend als een fijn, internationaal bedrijf met veel vrijheid en een vlakke structuur. Bovendien kan elke creatieve geest zijn passies bij ons optimaal ontplooien.”
STERCK. Wat is de ambitie van Creneau International?
Bart Canini: ”Uiteraard willen we blijven groeien. Creneau International wil met creatieve ideeën dromen van ondernemers realiseren en de ideale sparringpartner zijn. Niet enkel op wereldvlak maar ook hier, in Limburg. We willen onze positie op de thuismarkt versterken.”