Georges Veldeman
Georges Veldeman

Georges Veldeman

Karackter

Georges Veldeman lijkt de verpersoonlijking van de leuze “Limburger wereldburger”. Hij zond zijn tenten de hele wereld rond en heeft vestigingen in Bree, Pennsylvania, Indië en Chili. Nu, op zijn zeventigste, speurt hij nog steeds de wereld af... op zoek naar unieke classic cars. 

“Ik ben net terug uit Italië. We zijn in Brescia naar de Mille Miglia gaan kijken, de duizend mijl (of 1600 km) voor oldtimers. We hebben de 450 auto's drie keer zien passeren, stuk voor stuk rijdende museumstukken. Ik houd me niet meer dagelijks bezig met het beleid van Veldeman Structure Solutions, maar ben wel blij dat ik elke maand nog naar de raad van bestuur kan. Ik voel me nog heel betrokken.”

Iets te bewijzen?

“Ik amuseer me, ben tevreden. Ik zou het bedrijf kunnen lossen, maar ik denk eerder aan een management buy-out op termijn. Ik wil altijd bezig zijn, maar ik ben nu vooral bezig met mijn oldtimers. Dat zijn eigenlijk heel eenvoudige én ontspannende handelingen: zoeken naar onderdelen, de restauratie coördineren, nieuwe unieke auto's spotten en ze op de boot zetten naar Europa... Soms los ik ook wel mechanische dingen op, en dan ben ik af en toe nog beter dan ik zelf dacht (lacht)." 

Georges Veldeman

Ervaring?

“Ik heb zelf een twintigtal oldtimers: Ferrari, Porsche, Jaguar, Austin Healey en verschillende Alfa's. Ik koop niet gelijk wat, wanneer en aan gelijk welke prijs. Het is een fantastische hobby en een belegging, maar ik wil er absoluut geen nieuwe business van maken. Het moet plezant blijven. Ik zoek gewoon op internet, en heb veel geduld. Ik heb ooit een oldtimer als betaling aanvaard van een klant die nog een openstaande factuur bij mij had. Zo hebben we elkaar kunnen vinden, win-win. Ik heb ook een bedrijf in Pennsylvania, en soms spreek ik mijn netwerk aan om daar een auto te kopen. Als ik dan toch daar ben, ga ik eens kijken, en laat ik 'm overkomen met de boot.” 

Tips?

“Fouten zie ik als investeringen. Kijk, we zijn allemaal mensen, en we hebben het recht om fouten te maken. Maar we trekken er lessen uit. Zo zijn de fouten nuttig geweest, hoe vervelend ze ook zijn. Op die manier kan je mensen op persoonlijk vlak laten groeien, en kan je het bedrijf laten groeien. Voor mij bestaat alles uit groei.

Fouten zie ik als investeringen. We trekken er lessen uit.

Veel mensen zeggen: je moet geluk hebben. Natuurlijk, je moet iets hebben waarbij de koper het gevoel heeft: dit is goed, en het is nog redelijk betaalbaar. Dat moet je kunnen aanvoelen. Je moet ook goed voelen of je concurrentieel bent ten opzichte van de anderen. En dan gaat het verder om kosten te drukken en alert te blijven. Het is een wedstrijd zonder einde, je moet altijd blijven lopen en blijven veranderen." 

Stercke punten

“Toen ik jong was heb ik langs alle kanten moeten bijstuderen. Spreken in het openbaar was mijn sterkste kant niet, en daar heb ik dus
training voor gevolgd. Op alle vlakken heb ik me bijgeschaafd: managementtools, kostprijsberekening, noem maar op. 

Ik kreeg inzicht in die dingen, maar ik deed uiteraard niet alles even graag. En dan doe je dat ook minder efficiënt. Dan moet je het verstand hebben om dat over te laten aan mensen die het wel graag doen. Op die manier kun je vooruit, en kun je voluit gaan voor de dingen die je wel graag doet. Misschien is dat ook het succes geweest. Ik ben groot geworden door mijn zwaktes te kennen, denk ik. Zo vorm je een succesvol team.”

De zakenwereld telt ontelbare bekende gezichten. Ze geven het ondernemerslandschap vorm en kleur. Creëeren welvaart en meerwaarde. Maar eens gaat de deur van de directiekamer definitief dicht. In KARACKTER laten we ondernemers op rust aan het woord. Waar gaat hun passie nog naar uit? En wat hebben ze onthouden van hun rijk gevulde loopbaan?

Top5 meest gelezen
    Top5 gedeelde artikels