Glas is eindeloos recycleerbaar zonder kwaliteitsverlies. De inzet van gerecycleerd glas is echter niet alleen goed voor het milieu maar ook voor de portemonnee. “Bouwbedrijven zijn zich niet altijd bewust van de opportuniteiten die zich op dat vlak stellen”, zeggen Bianca Lambrechts en Erik Dirkx van Maltha Glasrecycling. Hun internationale groep is toonaangevend in de verwerking van hol- en vlakglas en verwerkt jaarlijks 1,4 miljoen ton glasafval tot grondstof voor nieuwe producten.
Voor de inzameling van het glas werkt Maltha Glasrecycling nauw samen met inzamelbedrijven en recyclageprogramma’s in heel Europa. Het ingezamelde glas wordt bij Maltha op geavanceerde wijze gezuiverd. Daarna wordt het opgewerkt tot diverse soorten glasscherven volgens de specificaties van de glas- en glaswolindustrie. De van oorsprong Nederlandse groep heeft vestigingen in Nederland, Frankrijk, Portugal, Hongarije en in het Belgisch Limburgse Lommel.
We kunnen nu al meer dan 95 procent van alle vlakglas recycleren.
“Met die internationale diversificatie onderscheiden we ons van de andere grote spelers op de markt omdat zij zich meestal op één nationale markt richten,” legt Bianca Lambrechts uit. “Onze vestiging in Lommel was een tiental jaar geleden de eerste verwerkingsfabriek die zich exclusief toelegde op de verwerking van vlakglas. We zijn hier enorm snel gegroeid van 40.000 ton naar 170.000 ton en zo ook als snelgroeiend bedrijf opgenomen bij de Trends Gazellen. Onze omzet in Lommel schommelt nu rond de 10 miljoen euro.”
STERCK. Innovatie is ook voor jullie erg belangrijk?
Erik Dirkx: “Het gebruik van glasscherven om nieuwe glasproducten te maken kost veel minder energie in vergelijking met andere grondstoffen. Dat maakt het erg interessant. We investeren permanent om de zuivering van glas te verbeteren. Bij holglas komt de vervuiling voornamelijk van dopjes, etiketten, resten van levensmiddelen, … Vlakglas zoals ruiten, draad- en isolatieglas, autoruiten en spiegels komt vaak uit de bouwsector en heeft eerder een vervuiling van grind, bouwpuin en aanverwante materialen. Dat vraagt een andere benadering.”
STERCK. De eisen van de verwerkende industrie worden steeds strenger?
Dirkx: “Per ton mogen we nu nog 25 gram niet-smeltbaar materiaal hebben, en dat wordt volgend jaar nog maar 20 gram. Metaal gaat van 5 naar 3 gram per ton. Je moet dus blijven investeren in steeds geavanceerdere machines om die vervuiling eruit te krijgen. Het innoverende zit in wat je kan opschonen. Een aantal jaar geleden was het verwerken van gelaagd glas bijvoorbeeld helemaal niet evident. Het heeft in het midden een folie. We waren de eerste om die folie te verwijderen zodat het glas hergebruikt kon worden in hoogwaardige eindproducten. We noemen dat ‘cradle to cradle’. Het vensterglas terugbrengen naar de producent van vensterglas. We slagen er nu al in om meer dan 95 procent van alle vlakglas te recycleren. Dat is enkel mogelijk door innovatie.”
Bianca Lambrechts: “Het mooie aan glas is dat je het oneindig kan hergebruiken zonder dat je kwaliteitsverlies hebt. Plastic en papier verliezen bijvoorbeeld wel telkens aan kwaliteit als je het herwerkt.”
Co-creatie
STERCK. Jullie werken ook aan diversificatie?
Dirkx: “We zijn constant op zoek naar nieuwe materialen om te recycleren. Zo hebben we al een aantal jaar een project om zonnepanelen te recycleren en dat komt steeds meer op snelheid. We kunnen ze al voor 95 procent herwerken. En we testen steeds nieuwe materialen uit die moeilijk zijn qua kleur of samenstelling of noem maar op.”
Lambrechts: “We hebben bijvoorbeeld ook een samenwerking met een grote producent van vlakglas om te kijken of we meer van het gerecycleerde vlakglas opnieuw kunnen inzetten in de productie ervan. Vlakglas is moeilijker om te produceren met gerecycleerde scherven omdat het eindproduct zo zuiver moet zijn. Als dat lukt zetten we weer een enorme stap vooruit. We denken dus samen met de eindklant na hoe we het proces en de grondstof kunnen verbeteren.”
Dirkx: “We zijn sterk gegroeid. Door de crisis is die groei nu wat afgezwakt, zeker wat betreft het vlakglas. Dat is inherent aan de economische situatie van de bouwsector en de automobielindustrie, waar we voor een flink deel van afhankelijk zijn. We zitten achteraan in de keten. Dat betekent dat we als één van de laatsten in de crisis gaan, maar ook dat we er als één van de laatsten terug uit komen.”.
HOU VLAKGLAS APART BIJ AFBRAAK
“We willen er alles aan doen om zoveel mogelijk vlakglas uit de bouw terug te krijgen en te recycleren”, zegt Bianca Lambrechts. “Nu gaat er bij renovatie en sloop nog heel veel glas verloren omdat het bij het bouwpuin terecht komt. We pleiten er sterk voor om het apart in te zamelen zodat het terug als glas kan verwerkt worden. Zeker bij grote afbraakwerken kan het financieel interessant zijn om het apart te houden en apart af te voeren. Vlakglas is gewoon geld waard. Het is altijd zinvol om dat te laten berekenen.”