Deze zomer zorgde Euro-Trucks Claes uit Sint-Truiden voor een wereldprimeur: de erkend concessiehouder leverde een Mercedes-Benz Arocs zes-asser met een 65 meter lange betonpomp aan Declercq Stortbeton. Nooit eerder werd een dergelijke voertuigcombinatie gerealiseerd.
Voor deze primeur sloegen Euro-Trucks Claes en Bonneux Machinery de handen in elkaar. Ludo Claes: “Bonneux Machinery ontwikkelde een Sermac-betonpomp met een reikwijdte van maar liefst 65 meter. De Mercedes-Benz Arocs 4151 bleek het meest geschikte voertuig om het gewicht van een dergelijke betonpomp te dragen. De techniciteit van de pomp vergde wel wat aanpassingen. Daarom bouwden we de Arocs 4151 om van een 8x4 tot een 12x4. Een zes-asser dus, waarbij we kozen voor een extra voorloopas en een bijkomende naloopas.” Het project gooide ook hoge ogen in het buitenland: Bonneux Machinery en Euro-Trucks Claes kregen meteen na de realisatie de opdracht van Poolse bedrijven om twee Arocs zes-assers met bijhorende betonpomp te realiseren.
Vrachtwagens op maat
Voor de eindklant, Declercq Stortbeton, maakten ook de betrouwbaarheid, zuinigheid en lange onderhoudsintervallen van de Mercedes-Benz-voertuigen het verschil. Daarnaast biedt het Arocs-gamma een nooit geziene verscheidenheid aan modellen.”Zo kunnen we nog nauwkeuriger inspelen op de sterk uiteenlopende eisen van klanten uit onder meer de bouwsector. De voertuigen moeten perfect afgestemd zijn op de werkomstandigheden. Ongeveer de helft van alle bouwvoertuigen wordt ingezet op het bouwterrein zelf. Circa dertig procent van die voertuigen levert uitrusting en bouwmaterialen op bouwterreinen en nog eens vijftien procent is betrokken bij de verwerking van gebruiksklaar beton”, weet Ludo.
Met de nieuwe Arocs kunnen transporttaken in de bouwsector efficiënter dan ooit tevoren worden uitgevoerd. De kipwagens met of zonder AWD-aandrijving, betonmixers, trekkers en chassis-cabines met laadbak zijn verkrijgbaar met twee, drie en vier assen en in zestien vermogensniveaus tussen 175 kW (238 pk) en 460 kW (625 pk). Uiteraard voldoen alle motoren aan de Euro VI-emissienormen. Ludo: “Met de ontwikkeling van de Arocs Grounder bieden we ook een antwoord op extreem moeilijke omstandigheden zoals groeven en bouwterreinen. Hij is uitermate robuust en kent een uitzonderlijke stabiliteit en hoog laadvermogen. Ons gamma biedt dus voor iedereen een oplossing op maat, gaande van de bouwsector en toeleveringsbedrijven tot de sector van het ultrazware transport en operatoren van overheidsvoertuigen.”.