Met de nieuwe S-klasse coupé hebben de designers en ingenieurs van Mercedes-Benz een absoluut pareltje afgeleverd. In vergelijking met zijn voorganger oogt de nieuwe telg sportiever, slanker en snediger, maar met minstens evenveel klasse. Het vloeiende lijnenspel en de uitdagende grille die het huidige design van Mercedes-Benz kenmerken komen volledig tot hun recht op de coupé.
De nieuwe S-klasse coupé is verkrijgbaar in twee versies. Basisversie (nou ja!) is de S500 4matic met een kloeke 4,7 liter grote biturbo-V8 onder de motorkap, goed voor 455 pk. De S63 AMG 4matic is nog eens extra verpakt in het sportieve AMG-jasje en levert 585 pk af. Het Duitse luxe-merk neemt met een uiterst hoog afwerkingsniveau en de nieuwste technieken zonder schroom de topmodellen van Bentley en Aston Martin in het vizier.
De combinatie van rijcomfort en vermogen is verbluffend.
Voor de STERCK Test konden we van Groep Jam beschikken over een gitzwarte S500 4matic. Maar welke ondernemer durft het aan om al dat pk-geweld in een uiterst elegant jasje aan de tand te voelen? Enter Patrick Franssen (Franssen Keukens) en Stefan Carmans (Carmans). Twee door de wol geverfde autoliefhebbers met een voorliefde voor pk-brakende sportwagens.
Patrick Franssen
… is samen met zijn twee broers zaakvoerder van Keukens Franssen. Het familiebedrijf werd 50 jaar geleden opgericht door vader Franssen. Ze produceren niet alleen keukens maar ook maatkasten en binneninrichting van A tot Z. Het bedrijf heeft 4 verkooppunten en 2 productievestigingen.
Stefan Carmans
… nam net zoals Patrick het bedrijf van zijn vader over. Die begon indertijd met het leggen van opritten in klinkers en asfalt. Nu vormt Carmans een groep van bedrijven die actief zijn in infrastructuurwerken, wegenisaanleg, buitenaanleg en gebouwen. Tien jaar geleden startte een nevenbedrijf voor de reiniging van grond, een tak waarin Carmans sterk groeit en stilaan een belangrijke onafhankelijke speler in de markt vormt.
Liefhebbers
“Zoals waarschijnlijk elke man heb ik wel een zwak voor mooie wagens”, bekent Patrick Franssen. “Sinds een jaar of zes ben ik samen met mijn broer Alain ook actief in de autosport met onder meer deelnames aan de Dunlop Cup, de Belcar Cup en de BGTC, een amateur cup. In het dagelijkse leven rij ik momenteel met een Range Rover en een Audi RS5.”
Ook Stefan Carmans is al vanaf jonge leeftijd geïnteresseerd in auto’s. “Als twintiger kan je geen dure wagen veroorloven, maar naarmate je zakelijke carrière evolueert kan je toch iets kopen dat wat sneller gaat.”
Maar vandaag testen we dus de nieuwe coupé van Mercedes. De glimlach rond de mond van onze twee testpiloten verraadt de goesting om met de S 500 4matic de weg op te trekken. Het ritje gaat richting circuit van Zolder waar onze huisfotograaf klaar staat voor de fotoshoot. De weg ligt droog. Het kleurrijke herfstdecor vormt de perfecte achtergrond.
Stefan Carmans is onder indruk. “Het is echt een wolf in schaapsvacht. Als je de auto voor de eerste keer ziet straalt de wagen wel kracht uit, maar tegelijk is het niet overdreven. De algemene indruk is vrij sereen. Als je eenmaal instapt en het gaspedaal indrukt voel je echter het enorme potentieel. Veel meer dan de wagen ogenschijnlijk doet uitschijnen.”
Rijcomfort en vermogen
Op het vlak van vermogen zijn zowel Patrick als Stefan wel iets gewoon, en daar beantwoordt de Mercedes ruimschoots de verwachtingen. “Je bent niet echt vertrouwd met de wagen en de tijd en mogelijkheden zijn te kort om limieten te gaan opzoeken. Maar je voelt dat de wagen alles in zich heeft. Vooral de combinatie van rijcomfort en vermogen is echt wel verbluffend. Je bent met 455 pk op de baan en toch loopt het allemaal zo soepel.”
Patrick Franssen: “Het geluid dat de V8 maakt is echt heel mooi. De wagen heeft verfijnde lijnen, maar ziet er op het eerste zicht toch een vrij robuuste, grote auto uit. Dat voel je echter totaal niet als je het rijden bent. De S 500 4matic stuurt heel licht, fijn en direct. Wat opvalt is dat je gewoon niet voelt dat je door een bocht gaat. De permanente vierwielaandrijving speelt daar ongetwijfeld een belangrijke rol in.”
Prijskaartje
“Ook de afwerking binnen is top”, vult Stefan Carmans aan. “Het niveau steekt met kop en schouders boven alles uit. De bekleding, de navigatie, het overzicht in de wagen en het rijcomfort, … Het is gewoon een heel fijne wagen om mee te rijden. Dit is het absolute topsegment. Je kan niet nog iets beter vinden qua verhouding vermogen/comfort. Mogelijk doet de S63 AMG het nog iets beter, maar dan tikt het prijskaartje al flink aan."
Voor Patrick Franssen klopt alles zo’n beetje aan de wagen. “Het ziet er een mooie, luxueuze en sportieve auto uit. Het panoramisch dak is heel aangenaam, het zitcomfort en de zetels perfect. De wagen komt qua uitstraling inderdaad nog het dichtst bij een Bentley Continental GT. Maar dan is het prijskaartje van 130.000 euro incl. BTW wellicht een stuk lager. Het blijft ontzettend veel geld, maar als je ziet wat je er bij de S500 zoal voor krijgt, dan valt die prijs al bij al nog mee.”
Met dank aan Groep Jam, Mercedes-Benz personenwagens en bedrijfsvoertugen & AMG Performance Center en Circuit Zolder.
Mercedes S 500 4MATIC
- Cilinder inhoud 4663 cc.
- Max. vermogen 335/455 kw/pk
- Maximumkoppel 700
- Overbrenging 4x4
- Versnellingen 7-trapsautomaat [7G-Tronic]
- Emissienorm E6
- CO2-uitstoot 219
- Fiscale PK 23
- Basisprijs 130.922 euro
- Jaarlijkse rijtaks 2.279 euro
- BIV 3.120 euro
- Gemid. Verbruik 9,4—9,9
- Lengte 5027 mm
- Breedte 1899 mm
- Leeggewicht 1990 kg
- Optrekken 0-100 4,6 sec
- Topsnelheid 250 km/h [Elektronisch begrensd]